×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
بورل: غزه به بزرگترین قبرستان جهان تبدیل شده است

بورل: غزه به بزرگترین قبرستان جهان تبدیل شده است

اخبار بین‌الملل پایشگر– مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی درباره بحران انسانی در غزه، تصریح کرد که این باریکه به بزرگترین قبرستان جهان تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، جوسپ بورل روز دوشنبه در آستانه برگزاری نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران در بروکسل گفت: غزه پیش از جنگ بزرگترین زندان رو باز بود و اکنون بزرگترین قبرستان رو باز است. در این منطقه ده‌ها هزار فلسطینی و بسیاری از قوانین بین‌المللی بشردوستانه دفن شده است.

وی این وضعیت را ناامید کننده توصیف و ابراز امیدواری کرد که شورای وزیران در جریان نشست امروز، درباره نحوه پاسخ به این مساله تصمیم‌گیری کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه افکار عمومی در غرب نسبت به اوضاع انسانی در غزه نگران و خواستار اقدام عملی است افزود: آن سوی مرز غزه، اقلام غذایی به میزان مورد نیاز برای چندین ماه، تلنبار شده و این درحالیست که مردم فلسطین از گرسنگی جان می‌دهند.

بورل تصریح کرد: این موارد نیازمند اقدام و تصمیم‌گیری است و ابراز نگرانی کافی نیست. امیدوارم شورای وزیران در این باره بحث کند.

به گزارش ایرنا، شرایط انسانی نوار غزه در سایه تداوم جنگ رژیم صهیونیستی با همدستی برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس با این رژیم به شدت بحرانی است و تل آویو اجازه ورود کمک‌ها به این منطقه را نمی‌دهد.

برخی کشورهای عربی و غربی در طول ۲ هفته اخیر مقادیر اندکی کمک را از طریق هوایی برای مردم نوار غزه به ویژه در شمال این منطقه ریخته‌اند که جوابگوی نیاز گسترده مردم نیست.

این درحالی است که فلسطینی‌ها و حامیان آنها ارسال این کمک‌های هوایی را اهانت به مردم فلسطین دانسته و بر لزوم فشار بر رژیم صهیونیستی برای بازگشایی گذرگاه‌های زمینی نوار غزه تاکید می‌کنند.

تاکنون تلاش های شورای امنیت سازمان ملل برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه که از هفتم اکتبر سال گذشته (۱۵ مهر) آغاز شده است، به علت حمایت همه جانبه آمریکا و استفاده این کشور از امتیاز وتو، ناکام مانده است.

رژیم صهیونیستی با حمایت تمام قد غرب و برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ نیروهای مقاومت، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته است. این رژیم تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۱ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۲ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

ابعاد سیاسی موافقتنامه مشارکت اتحادیه اروپا و اسرائیل در نشست شورا بحث می‌شود

جوسپ بورل در پاسخ به سووالی درباره احتمال بازنگرانی روابط اتحادیه با رژیم صهیونیستی گفت: دو کشور عضو (اتحادیه اروپا) خواستار بررسی موافقتنامه مشارکت اتحادیه اروپا و اسرائیل شده‌اند. من از وزرای این دو کشور می‌خواهم تا هنگامی که درباره شرایط خاورمیانه بحث می‌شود، مطلب خود را ارائه کنند و سپس درباره مسیر پیش‌رو تصمیم می‌گیریم.

وی ادامه داد: ما البته درباره تعلیق کامل موافقتنامه مشارکت بحث نخواهیم کرد و این موضوع باید از طرف کمیسیون اروپا پیشنهاد شود. ما ابعاد سیاسی ناشی از نقض ماده دوم این توافقنامه، در خصوص تعهدات حقوق بشری (رژیم اسرائیل) را بررسی می‌کنیم.

گفتنی است که ماده ۲ «موافقتنامه مشارکت اتحادیه اروپا و اسرائیل» بیان می‌دارد که روابط اتحادیه اروپا و اسرائیل – و همچنین مفاد خود این موافقتنامه – «بر اساس احترام به حقوق بشر» استوار است و این اصل «عنصر اساسی» ‌ این رابطه را تشکیل می‌دهد.

ایرلند و اسپانیا بهمن‌ماه گذشته طی نامه‌ای به اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا نگرانی عمیق خود را نسبت به وخامت اوضاع انسانی در غزه ابراز کرده و «بازنگری فوری» در مورد اینکه آیا اسرائیل به تعهدات حقوق بشری تحت توافقنامه خود با اتحادیه اروپا عمل می‌کند یا نه، خواستار شدند.

در نامه لئو وارادکار نخست‌وزیر ایرلند و پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا به خانم فون در لاین، همچنین از کمیسیون اروپا خواسته شده که در صورت مشاهده نقض تعهدات از سوی اسرائیل در توافقنامه مشترک این رژیم با اتحادیه اروپا، «اقدامات مناسبی» که می‌توان انجام داد را پیشنهاد کند.

در نامه مذکور آمده است: با توجه به خطر وقوع فاجعه‌ای انسانی حتی بزرگتر [از یک فاجعه]، ناشی از تهدید قریب الوقوع عملیات نظامی اسرائیل در رفح و با توجه به آنچه که از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) در غزه رخ داده و همچنان ادامه دارد، علاوه بر نگرانی گسترده در مورد نقض احتمالی حقوق بین‌المللی بشردوستانه (IHL) و قوانین بین‌المللی حقوق بشر (IHRL) توسط اسرائیل، از کمیسیون اروپا می‌خواهیم بررسی فوری درباره پایبند بودن اسرائیل به تعهدات خود، از جمله بر اساس «توافقنامه مشارکت اتحادیه اروپا و اسرائیل» که احترام به حقوق بشر و اصول دموکراتیک را به یک عنصر اساسی در روابط تبدیل می‌کند، انجام دهد.

در نامه نخست‌وزیر ایرلند و اسپانیا همچنین آمده است که آنها «به شدت نگران وخامت اوضاع در غزه هستند، به ویژه تاثیری که درگیری‌های جاری بر فلسطینیان بی‌گناه به ویژه کودکان و زنان می‌گذارد».

در همین حال، روزنامه «آیریش تایمز» اوایل ماه جاری میلادی گزارش داد که ایرلند به دنبال حمایت کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بازنگری در موافقتنامه با اسرائیل است.

بر اساس این گزارش، این مداخله [از سوی ایرلند و اسپانیا] در بحبوحه ترس از تهاجم زمینی [رژیم] اسرائیل به رفح صورت می‌گیرد، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی در جنگ جاری در آنجا پناه گرفته‌اند.

این درحالی است که دیوان بین‌المللی دادگستری در حکمی که اخیرا صادر کرد نسبت به نقض «کنوانسیون نسل‌کشی» از سوی اسرائیل ابراز نگرانی و اعلام کرد که این رژیم باید اقدامات لازم را برای ممانعت از کشتار فلسطینی‌ها اتخاذ کند. تل‌آویو همچنین باید عدم ارتکاب به جنایت نسل‌کشی توسط نیروهایش را تضمین و اقداماتی در راستای بهبود اوضاع انسانی در غزه اتخاذ کند.

false
true
false
false

true