×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
تثبیت صادرات ۲۶۰هزار بشکه نفت با دو پالایشگاه فراسرزمینی در سوریه و ونزوئلا

تثبیت صادرات ۲۶۰هزار بشکه نفت با دو پالایشگاه فراسرزمینی در سوریه و ونزوئلا

اخبار اقتصادی پایشگر-‌ مدیر هماهنگی پالایشگاه حمص سوریه گفت: پالایشگاه حمص سوریه دومین پالایشگاه فراسرزمینی ایران خواهد بود و با تکمیل دو پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا و حمص سوریه، صادرات پایدار ۲۶۰ هزار بشکه‌ای نفت خام محقق خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، علی شاهوردی درباره حضور ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی گفت: یک آرزوی ۴۴ ساله کشور بود که به سمت پالایشگاه‌های فراسرزمینی حرکت کنیم، مهم‌ترین فایده‌ای که پالایشگاه‌های فراسرزمینی دارد، فروش پایدار نفت خام است.

شاهوردی افزود: در ابتدا برای ورود به پالایشگاه‌های فراسرزمینی، پالایشگاه‌های ونزوئلا شامل «آموا» و «کاردو» با ظرفیت ۶۵۰ هزار بشکه، پالایشگاه پورتو لا کروز با ظرفیت با ۲۲۰ هزار بشکه و بالایشگاه ال‌پالیتو با مجموع ظرفیت ۱ میلیون ۳۵۰ هزار بشکه‌ای را بررسی کردیم.

وی افزود: پس از آن تصمیم گرفتیم که با یک پالایشگاه کوچک شروع کنیم و آن را به عنوان پایلوت در نظر بگیریم. سپس لیست قطعات آن را مشخص کرده و با طرف ونزوئلایی قراردادی را مبنی بر مقدار و کیفیت قطعات منعقد کردیم.

شاهوردی گفت: مقرر شد ۲ میلیون کالا را به ال‌پالیتو صادر کنیم و ظرفیت پالایشگاه را در قدم اول از ۲۰ هزار بشکه به ۸۰ هزار بشکه افزایش دادیم و در حال حاضر نیز بیش از ۸۷ درصد از کالاها را به ونزوئلا ارسال کرده‌ایم و تا نیمه دوم ماه آینده نیز مابقی کالاها ارسال خواهد شد.

مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات ‌اساسی پالایشگاه حمص سوریه گفت: در بدو شروع، یک قرارداد صادرات نفت خام امضا کردیم و در روزهای آغازین، ماهانه ۲ میلیون بشکه نفت خام به ونزوئلا صادر کردیم.

شاهوردی درباره تمایل دیگر پالایشگاه‌های این کشور و دیگر کشور در جهت همکاری با ایران گفت: پالایشگاه‌های دیگر نظیر کاردون نیز مایل به همکاری هستند و هم اکنون در حال بررسی ظرفیت مورد استفاده آن‌ها هستیم. از کشورهای دیگر نظیر نیکاراگوئه، کوبا، کشورهای آسیای میانی، آفریقای جنوبی و سوریه نیز درخواست همکاری داریم اما گزینه قطعی بعدی در جهت ورود، پالایشگاه حمص سوریه بوده که در حال بستن قرارداد مشابهی همانند ال‌پالیتو سوریه هستیم.

وی ادامه داد: سوریه دو پالایشگاه، حمص و بانیانس را دارد، پالایشگاه حمص ۱۲۰ هزار بشکه در فاز اول است و در این راستا بررسی‌های مورد نظر، نظیر استخراج لیست قطعات، برآورد قیمت صورت گرفته و آماده امضای قرارداد با طرف سوری هستیم.

شاهوردی گفت: برآورد میزان هزینه که سوری‌ها باید بپردازند، ۱۴۰ میلیون یورو است، اما نکته مهم و سود اصلی ما فروش پایدار نفت خام به این کشور خواهد بود.

مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات ‌اساسی پالایشگاه حمص سوریه اظهار داشت: با تکمیل پالایشگاه ال‌پالیتو ۱۲۰ هزار بشکه و پالایشگاه حمص ۱۴۰ هزار بشکه نفت خام را آماده صادرات خواهیم داشت. لذا در مجموع ۲۶۰ هزار بشکه صادرات نفت خام پایدار خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پس از تکمیل پالایشگاه حمص، به پالایشگاه بانیانس سوریه ورود خواهیم کرد.

شاهوردی گفت: تمام تجهیزات ایرانی که برای پالایشگاه‌های فراسرزمینی ارسال شده، پیش از این در کشور تست شده و پس از مشاهده میدانی متقاضیان، به کشور آن‌ها ارسال شد. همچنین باید به این نکته توجه کنیم که ایران برای ورود به پالایشگاه‌های فراسرزمینی، گوی رقابت را از چین و روسیه ربود.

false
true
false
false

true