×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
تیبا و ساینا به آفریقا می روند

تیبا و ساینا به آفریقا می روند

اخبار  اقتصادی پایشگر-شرایط و قیمت فروش خودروهای سایپا به نحوی است که با بازار آفریقای جنوبی همخوانی دارد و همین مسئله سبب شده تا درهای بازار این کشور به روی ایارن باز شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر ،اواخر شهریور امسال، شرکت خودروسازی “مورِزا” متعلق به کشور آفریقای جنوبی اعلام کرد قصد مشارکت با سایپا را در قالب تولید دارد. طبق اعلام مسوولان این شرکت، آنچه مورزا را برای تولید محصولات سایپا مجاب کرده، قیمت این خودروها است.
به گفته آنها، قیمت این محصولات با قدرت خرید کشورهای جنوب آفریقا همخوانی دارد و بنابراین محصولات موردنظر می توانند در مقایسه با خودروهای دست دوم (با توجه به مالیات سنگین واردات آنها) گزینه های بهتری باشند.
مسوولان مورزا همچنین اعلام کرده اند در اولین مرحله، کوئیک کراس اور و مدل هاچ بک آن در آفریقای جنوبی تولید و عرضه خواهند شد و در مرحله بعد نیز تیبا و ساینای آپشنیزه در اختیار مشتریان آفریقایی قرار خواهند گرفت.
با توجه به اظهارات مسوولان مورزا، عملا قرار است بخشی از محصولات سایپا در خاک آفریقا تولید و در بازار کشورهای مختلف قاره سیاه عرضه شوند. این اتفاق می تواند از جهات مختلف تبعات مثبتی را برای سایپایی ها و حتی خودروسازی کشور در پی داشته باشد.
نکته اول به بازارسازی برای خودروهای ایرانی مربوط می شود، موضوعی که در این سال ها همواره نقطه ضعف بزرگی برای صنعت خودرو کشور بوده است.
خودروهای ایرانی در حال حاضر خریدار چندانی در خارج از کشور ندارند در این شرایط، بازار آفریقا می تواند سبب جان گرفتن صادرات خودروسازی کشور چه در قالب محصولات کامل و چه در سطح قطعات منفصله باشد.
 ازآنجاکه قرار است محصولات سایپا در آفریقای جنوبی به تولید برسند، ممکن است این موضوع راه را برای صادرات خودروهای ایرانی به این بازار نیز باز کند. نکته دیگر اینجاست که در حال حاضر نرخ ارز افزایش یافته و به زعم برخی کارشناسان تقریبا واقعی شده است، بنابراین این موضوع می تواند به نفع سایپایی ها تمام شود.
 در بحث صادرات، بالا بودن نرخ ارز یک فاکتور مثبت برای تولیدکنندگان کشور محسوب می شود و سایپا نیز می تواند به واسطه فروش قطعات منفصله محصولات خود به آفریقایی ها، درآمد ارزی و ریالی مناسبی را برای خود دست و پا کند.
در حال حاضر به دلیل دخالت دولت در قیمتگذاری خودروهای داخلی، سایپا و دیگر شرکت های خودروساز کشور نمی توانند محصولات شان را با قیمت واقعی (قیمتی متناسب با هزینه تولید به خصوص در بخش ما به التفاوت نرخ ارز) به فروش برسانند؛ این در حالی است که با صادرات به بازاری مانند آفریقا، هزینه تولید (حداقل رد بخش ارزی) جبران می شود.
 البته تردیدی وجود ندارد که موفقیت سایپا در بازار آفریقا به طور خاص منوط به قیمت محصولات این شرکت است و طبعا نارنجی های جاده مخصوص باید قیمتی متناسب با قدرت خرید آفریقایی ها را در نظر بگیرند.
نکته دیگر اما اینجاست که باز شدن پای سایپایی ها به بازار آفریقا، می تواند سایر خودروسازان و البته قطعه سازهای ایرانی را نیز راهی این بازار کند. با توجه به افزایش نرخ ارز، ورود سایر خودروسازان و همچنین شرکت های قطعه ساز به بازار آفریقا می تواند درآمد ارزی خوبی را نصیب آنها نیز بکند.
این نکات مثبت اما در حالی است که موفقیت و ماندگاری سایپا در آفریقای جنوبی منوط به مسائلی مانند قیمت مناسب، کیفیت و خدمات پس از فروش قابل قبول است و در این بین، قیمت حرف اول را می زند.
صد البته که کیفیت نیز نقش مهمی در پایداری سایپا در بازار آفریقای جنوبی دارد و این شرکت باید نهایت تلاش خود را در عرضه محصولاتی که بتواند سلیقه و ذائقه آفریقایی ها را تامین کند، به کار گیرد. در کنار اینها، خدمات پس از فروش نیز اهمیت بالایی دارد و کمک بزرگی به ماندگاری سایپا در قاره سیاه خواهد

false
true
false
false

true