×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
جزئیات عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در چرخه اقتصاد

اخبار بورس پایشگر- از ۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار عرضه شده، حدود ۶۵۰ میلیارد دلار مربوط به پیش از راه اندازی سامانه نیما و ۶ میلیارد دلار نیز پس از راه اندازی سامانه نیما بوده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، دبیرانجمن صنعت پتروشیمی با گلایه از عدم تعهد دیگر صنایع گفت: از ابتدای سال تا هفته گذشته، ۶.۶۵ میلیارد دلار ارز توسط شرکتهای پتروشیمی عرضه شده که حدود ۹۰ درصد به سامانه نیما اختصاص دارد.

احمد مهدوی ابهری با تشریح جزئیات عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در چرخه اقتصاد به ایرنا گفت: از ۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار عرضه شده، حدود ۶۵۰ میلیارد دلار مربوط به پیش از راه اندازی سامانه نیما و ۶ میلیارد دلار نیز پس از راه اندازی سامانه نیما بوده است.

وی افزود: پیش بینی شده پتروشیمی ها در سال ۹۷ حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات داشته باشند که تاکنون حدود ۸٫۱ میلیارد دلار از آن انجام شده است.
صنعت پتروشیمی از صادرات تاکنون ۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار را در چرخه اقتصاد تزریق و حدود ۱٫۵ میلیارد دلار نیز برای خرید و وارد کردن تجهیزات، کاتالیست ها و کالاهای مورد نیاز هزینه کرده است.

این فعال صنعت پتروشیمی ادامه داد: تا پایان سال جاری چهار میلیارد دلار دیگر صادرات پتروشیمی انجام خواهد شد که طبق تعهدات، ارز حاصل به چرخه اقتصاد وارد می شود.به دلیل آغاز تحریم ها از آبان ماه تلاش کردیم در نیمه نخست سال تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت پتروشیمی را با سرعت بیشتری وارد کنیم تا مشکلی در روند تولید رخ ندهد.

مهدوی ابهری گفت: رئیس بانک مرکزی نیز عمل کردن پتروشیمی ها به تعهدات در عرضه ارز صادراتی را تایید کرده و وزیر نفت نیز بر روند صادرات پتروشیمی و عرضه ارز در نیما نظارت دارد اما سوال این است که چرا بقیه صنایع و صادرکنندگان غیرپتروشیمی به طور کامل به تعهدات عمل نکرده اند.

وی افزود: صادرکنندگان غیر پتروشیمی مانند صادرکنندگان مواد معدنی، فلزات و صادرکنندگان خرد همه ارز حاصل از صادرات را طبق برنامه های اعلام شده وارد سامانه نیما نکرده اند.

false
true
false
false

true