×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
false
true
جشنواره خوارزمی  روشی برای شناسایی استعدادهای برتر

جشنواره خوارزمی  روشی برای شناسایی استعدادهای برتر

 

گروه فرهنگی پایشگر- نقشي كه استعدادهاي برتر در جامعه ايفا مي‌کنند قابل انكار نیست و نظام‌هاي آموزشي مي‌بايست شرايط و زمينه‌هاي بروز و تربیت استعدادها را فراهم نمايند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر ،حسن تقی پور کران دبیر بیست و سومین  جشنواره جوان خوارزمی با اعلام این نظر گفت: جشنواره خوارزمی   به عنوان یکی از روش‌های شناسایی استعدادهای برتر، از با سابقه‌ترین روش‌های شناسایی استعدادها در وزارت آموزش و پرورش بوده و همواره نخبگان زیادی را به کشور معرفی کرده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر علیرغم وجود بیماری کرونا و تأثیری که این مسئله بر تمامی فرآیندهای جهانی در همه حوزه‌ها از جمله آموزش و پرورش داشته ، در حوزه جشنواره جوان خوارزمی مشاهده می‌شود که با انگیزه و اشتیاق علمی که جوانان مستعد از خود بروز می‌دهند، محدودیت‌های به‌وجود آمده مانع خلاقیت، نوآوری و ابتکار و شناسایی مستعدان حوزه تعلیم و تربیت کشور نشده است . آمار شرکت کنندگان و نتایج برگزیدگان نشان می‌دهد که تلاش‌های دلسوزانه مسئولان مناطق آموزش و پرورش و تلاش و سخت‌کوشی دانش‌آموزان در استان‌های مختلف کشور در راستای جشنواره خوارزمی موثر بوده و این تلاش‌ها متوقف نشده است.

تقی پور در ادامه اظهار داشت:به همین دلیل این موضوعات نقطه امیدی برای آموزش و پرورش محسوب می‌شود و علیرغم این‌که محدودیت‌ها و مشکلات موجود در آموزش و پرورش و رصد فضای فعلی آن پیام‌های مثبتی را به همراه ندارد، اما باید گفت که جشنواره خوارزمی همچنان بر مدار امید آفرینی حرکت می کند و از محدودیت‌ها و مشکلات تأثیر نپذیرفته است.

وی بااشاره به حضور پررنگ دانش آموزان مناطق محروم  ، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد حضور دانش آموزان گفت: در بخش دانش‌آموزی جشنواره خوارزمی که بیست و سومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد حدود 2360 طرح از مناطق مختلف کشور خصوصا مناطق محروم که این طرح‌ها بیشتر ناظر به نیازها و مسائل پیرامون شرکت‌کنندگان بود، ارائه شد و پس از بررسی‌های علمی و کارشناسانه دقیق و منطبق بر شاخص‌های اصلی جشنواره خوارزمی شامل خلاقیت و نوآوری، کاربرد و حل‌مسئله، ارزش علمی، پژوهشی، تخصصی و مستندسازی علمی پژوهشی، در مجموع 5034 مورد داوری با به‌کارگیری روش‌های کیفی و کمی در داوری که یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره بود، با ارجاع چندگانه به داوران صورت گرفت و از تعداد کل طرح ها، 241 طرح انتخاب و به مرحله مصاحبه اولیه راه یافتند.

وی افزود: پس از انجام مصاحبه ها 71 طرح به مرحله مصاحبه وزارت علوم راه یافتند که در نهایت 31 طرح شامل 40 نفر از دانش‌آموزان استان‌های مختلف کشور به عنوان برگزیده نهایی جشنواره بیست و سوم انتخاب شدند. این نتایج نشان می دهد که استعدادها با ارائه خلاقیت ها و ابتکارات خود ، در پهنه جغرافیایی ایران را سر بلند کردند وتوانمندی های  خودشان را نشان دادند .

وی همچنین بااشاره به حمایت از دانش آموزان مستعد گفت: پیام آنها این است که باید به قدرت هوشی و توانمندی و تأثیرگذاری آنان توجه شود و قدر این استعدادها را دانست و ارزش آنها را درک کرد. امید است با اتخاذ رویکردهای پژوهش‌محور، پروژه‌محور، حل‌مسئله و خلاقیت‌پرور و با روش‌های عمقی، کاربردی و فایده‌محور بتوان در راستای اعتلا و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، خصوصاً جشنواره خوارزمی که عرصه شکوفایی استعدادها و قابلیت‌ها و محقق نمودن قدرت ذهنی و شایستگی‌های بالای استعدادی فرزندان ایران اسلامی است قدم‌های موثر برداشته شود.

 

 

false
true
false
false

true