×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
جهان در حال آماده شدن برای بازگشت ترامپ

جهان در حال آماده شدن برای بازگشت ترامپ

یادداشت و تحلیل پایشگر: برای برخی از سیاستمداران و کشورهایی که ترامپ از نظر ایدئولوژیک با آنها همسو است، ریاست جمهوری او خبر خوبی خواهد بود. در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو اگر بتواند تا سال ۲۰۲۵ به قدرت بچسبد، می تواند انتظار حمایت همه جانبه و نادیده انگاشتن آرزوی فلسطینی ها برای تشکیل کشور مستقل خود را داشته باشد.

🔺ویکتور اوربان در مجارستان می توانند انتظار استقبال گرمی در دفتر بیضی کاخ سفید داشته باشد. ترامپ همچنین برای عربستان سعودی موضع نرمی خواهد داشت. نارندرا مودی، نخست وزیر هند، روابط قوی با ترامپ دارد و از این رو هند انتظار تداوم حمایت و انتقاد کمتر درخصوص آزادی های مدنی را دارد. حتی برخی از متحدان لیبرال دموکرات غربی ترامپ از جمله استرالیا آرام به نظر می رسند.

🔺با این حال، اکثر متحدان توسط ترامپ به عنوان کاربر دیده خواهند شد. آنها همچنین می توانند انتظار رفتار غیر عاطفی از سوی او را داشته باشند. برخی از کشورها در حال حاضر در تلاش هستند تا جذابیت خود را نسبت به اقدامات ترامپ افزایش دهند.

🔺یکی از مقامات دولت آلمان گفت طرح موقتی برای دولت ترامپ ارائه خواهد شد که شامل ایجاد یک صندوق ویژه نظامی برای خرید جنگنده های اف-۳۵ و افزایش واردات گاز از تامین کنندگان آمریکایی است.

🔺متحدان دیگر ممکن است خود را تحت فشار ببینند. آنها بیشتر در معرض تهدید تعرفه ها قرار می گیرند یا ممکن است تعهدات امنیتی آنها لغو شود. مکزیک ممکن است یکی از این موارد باشد. برخی دیگر دیپلماسی غیرمتعارف را برای جلب لطف او در نظر می گیرند. فرانسه و بریتانیا از این دسته به شمار می روند.

🔺یک جفت متحد یعنی تایوان و اوکراین به ویژه در برابر طرز فکر ترامپ درباره متحدان مفت‌خور، آسیب‌پذیر به نظر می رسند. تایوان، با توجه به وسعتش، مازاد تجاری بزرگی با آمریکا دارد و همچنان به حضور نظامی آمریکا برای جلوگیری از وقوع تهاجم احتمالی چین متکی است. این کشور به تازگی رئیس‌جمهوری را انتخاب کرده که چین را به چالش می‌کشد، اما ترامپ ممکن است این سوال را مطرح کند که آیا آمریکایی‌ها باید از او حمایت مالی کنند یا برای این هدف کشته دهند. سال گذشته او شکایت کرد که تایوان کسب و کار ما را گرفت.

🔺شکست در دفاع از تایوان، سابقه ای را برای دیگر متحدان آسیایی مانند ژاپن و کره جنوبی ایجاد می کند و به دلیل اینکه بخشی از زنجیره جزیره ای در اطراف چین به شمار می روند، طرح های دفاع منطقه ای را ناکام می گذارد.

🔺متحد آسیب‌پذیر دیگر اوکراین است. ترامپ ممکن است جنگ را به عنوان تخلیه منابع ارزشمند آمریکا ببیند و بنابراین سعی کند اوکراین را به سمت توافق صلح با روسیه سوق دهد. رها کردن تایوان و اوکراین عواقب عمیقی برای اتحادهای آمریکا خواهد داشت. خیانت به اوکراین هم روسیه و هم رهبر آن ولادیمیر پوتین را در مواضع مستحکم قرار می دهد.

false
true
false
false

true