×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
حرکت به سمت بیمه دیجیتال

حرکت به سمت بیمه دیجیتال

 

گروه یاداشت و تحلیل پایشگر-شهراد اثنی عشری

با ورود به سال جاری و آغاز فعالیت شرکت‌های بازرگانی، شرکتهای بیمه نیز در حال تدوین برنامه‌ها و اهداف خود برای حضور قدرتمند تر در سال ۱۴۰۱ هستند.

اگرچه در بازار رقابتی امروز اطلاعات و نوآوری در خلق محصولات بیمه‌ای جدید حرف اول را می‌زند، با این وجود برای صنعت بیمه مفاهیم تحول دیجیتال و نوآوری تحول‌آفرین به تدریج به یکی از مفاهیم اساسی با اولویت بالا در این صنعت تبدیل شده و در دستور کار مدیران ارشد بازار قرار گرفته است.

رقابت‌های ناسالم، روش‌های سنتی، عملکرد مالی نامطلوب و تهدیدها و چالش‌های رقابتی جدید از مهم‌ترین متغیرهایی هستند که ضرورت تغییرات جدید در مدل‌های کسب و کار را اجتناب ناپذیر کرده‌اند.

شرکت‌های بیمه امروز ناچارند با توجه به تحولات پیچیده و جدید فناوری مانند ظهور اینترنت اشیا (iot)، افزایش چشمگیر انتظارات مشتریان و قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند، به سمت و سوی بیمه‌های نوین، به ویژه در حوزه الکترونیک و دیجیتال گام بردارند.

در حال حاضر خوشبختانه صنعت بیمه کشور از تحولات حوزه دیجیتال استقبال کرده، اما هنوز تا رسیدن و اجرایی کردن آن فاصله نسبتاً زیادی وجود دارد.

استفاده از بیمه دیجیتال، ارزش آفرینی بسیار بالایی دارد و به دلیل بهره‌گیری از قابلیت‌های دیجیتال در مدل‌های کسب و کار می‌تواند عملکرد قابل توجهی را در ابعاد مختلف از طریق فرآیند افزایش سرعت پاسخ به بازار و ایجاد تجارب ارزشمند تر برای مشتریان و نمایندگان فراهم آورد.

طبق تحقیقات انجام شده در صنعت بیمه، بیش از ۸۰ درصد از مشتریان و بیمه‌گذاران مایل به استفاده از کانال‌های تماس دیجیتال و از راه دور( چت وب، ایمیل، اپلیکیشن‌های تلفن همراه، ویدیو یا تلفن، به جای روش‌های سنتی مانند تعامل از طریق شبکه فروش هستند.

با توجه به اهمیت تحول دیجیتال در صنعت بیمه، شرکت‌های فعال در این حوزه‌ چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ندارند و باید از ابزارهای دیجیتال برای ایجاد تغییر در حوزه فروش محصولات بیمه‌ای بهره گیرند.

تحول دیجیتال یک ضرورت انکارناپذیر  و در واقع یک مسیر طولانی است که صنعت بیمه باید این مسیر را به تدریج طی کند، اما در عین حال وابستگی‌ها و ریسک‌هایی هم در این حوزه وجود دارد که شایسته است با مدیریت ریسک، برنامه‌ریزی صحیح و بلندمدت، در عین توجه به سرمایه منابع انسانی در حوزه شبکه فروش، در این مسیر گام برداشت.

false
true
false
false

true