×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
خطرات تشدید روند استقراض نقدینگی توسط بانک‌ها/ تغییر تیم اقتصادی کابینه، دولت رئیسی را تقویت می‌کند

خطرات تشدید روند استقراض نقدینگی توسط بانک‌ها/ تغییر تیم اقتصادی کابینه، دولت رئیسی را تقویت می‌کند

اخبار اقتصادی پایشگر: رها دربند _ یکی از مشکلات اصلی بخش واقعی اقتصاد، عدم تکافوی سرمایه‌های پراکنده وکوچک در دست مردم برای انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، نظام مالی مطلوب‌، نظامی است که بتواند به اندازه کافی به طراحی ابزارهای مالی مناسب بپردازد تا افرادی که توانایی سرمایه‌گذاری دارند اما فاقد سرمایه لازم هستند با استفاده از این ابزارها به تجمیع سرمایه‌های در دست مردم بپردازند.
بانک‌¬ها به¬ عنوان یکی از مهمترین نهادهای بازار پول، نقشی انکارناپذیر در تأمین مالی طرح¬‌های تولیدی، خدماتی و تجاری دارند. در حال حاضر بانکداری بدون ربا در ایران با چالش ¬ها و مشکلاتی روبه ¬روست که آسیب‌شناسی دقیق این چالش‌ها در کشور و ارائه راهکار‌هایی به¬ منظور رفع این نواقص و مشکلات یک نیاز و ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
از سوی دیگر به منظور دستیابی بانکداری اسلامی به جایگاه واقعی خود، نوآوری و ارائه پاسخ به¬ موقع و مناسب به نیازهای مشتریان از اهمیت زیادی برخوردار است. در این راستا یکی از فرصت‌های پیش روی نظام بانکی، تنوع بخشی و توسعه شیوه‌ها و ابزارهای نوین تأمین مالی و نقدینگی است که افزون بر پویایی نظام بانکداری اسلامی، موجب تحقق اهداف توسعه اقتصادی نیز خواهد شد.
در طی چند روز گذشته بسیاری از صاحب‌نظران و دولتمردان در اظهاراتی، سخن از روند بهبود شاخص‌های پولی و مالی کرده و آینده مطلوبی را پیش روی اقتصاد کشور ترسیم کرده‌اند، در حالی که واقعیت طور دیگری چهره تلخ خود را به مردم نشان می‌دهد.
به‌رغم توضیحات امیدوار کننده رئیس جمهور محترم و رئیس کل بانک مرکزی در خصوص بهبود شرایط اقتصادی و به‌خصوص آینده تورم در کشور، بررسی اطلاعات بانکی نشان می‌دهد که عطش بانک‌ها برای استقراض نقدینگی در روزهای به بیشترین حد خود رسیده است.
طبق آمار منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی، در این ماه میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها به بانک مرکزی با افزایشی ۵۰هزار میلیارد تومانی مواجه شده و به ۱۲۵هزار میلیارد تومان رسیده است که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود.

در طی چند روز گذشته، ۲۲ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی سفارش‌های خود را به ارزش حدود ۱۳۲هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی ارسال کردند؛ رقمی که رکورد جدیدی است.
در هفته گذشته، بانک مرکزی همچنین وجوه مورد نیاز پنج بانک و موسسه غیربانکی را در بازار بین بانکی تامین کرده و ۱۹هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی به این بازار تزریق شده است .
کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند در صورت ادامه روند کنونی، تورم طی ماه‌های آینده سرعت بیشتری خواهد یافت و مردم را با مشکلات شدیدتری مواجه خواهد کرد.
اگرچه دولت‌ها در ایران با وعده کاهش تورم روی کار می‌آیند، اما بررسی عملکرد یک ساله و چند ماهه دولت در حوزه تورم نشان می‌دهد نه تنها نرخ تورم مهار نشده، بلکه طبق آمار در خرداد ماه رکورد تورم در سه دهه اخیر زده شده و بالاترین نرخ تورم بعد از دوره جنگ به کارنامه دولت اضافه شده است.
چهار دهه متوالی است که تورم مثل سایه اقتصاد ایران را دنبال می‌کند. در تمام این سال‌ها، مهارم نرخ تورم یکی از وعده‌هایی بود که هر دولتی قبل از مستقر شدن، آن را به مردم داد اما بعد از استقرارش از انجام آن عاجز ماند. موقعیتی شبیه به آنچه که حالا دولت سیزدهم، با آن روبروست.
به نصف رساندن و تک رقمی کردن نرخ تورم، یکی از وعده‌های انتخاباتی و تبلیغاتی سید ابراهیم رئیسی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بود. البته قرار بود به موازات این کاهش، وضعیت معیشتی مردم هم بهبود یابد و دست‌ کم مشکل پایین بودن درآمدِ مزدبگیران شاغل و بازنشسته حل شود.
به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت همانطور که بارها توسط کارشناسان خبره اقتصادی در رسانه‌ها مطرح شده و می‌شود، نیاز مبرم به تغییر اساسی دارد و اگر این تغییر انجام نشود، قطعا عملکرد دولت طی ماه‌های آینده، به خصوص در سال ۱۴۰۲ با چالش‌های پیچیده و اساسی روبرو خواهد شد که بحران‌های اجتماعی و امنیتی می‌تواند بخشی از این چالش‌ها قلمداد شود.

false
true
false
false

true