×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
دست خالی پنتاگون برای اوکراین و اسرائیل؛ ژاپن موشک‌ پدافندی به آمریکا می‌فروشد

دست خالی پنتاگون برای اوکراین و اسرائیل؛ ژاپن موشک‌ پدافندی به آمریکا می‌فروشد

اخبار بین‌الملل پایشگر– دولت ژاپن تصمیم گرفت در اقدامی بی‌سابقه موشک‌های رهگیر سامانه آمریکایی پاتریوت را به واشنگتن بفروشد؛ اقدامی که با استقبال کاخ سفید مواجه شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، دولت ژاپن روز جمعه اعلام کرد موشک‌های رهگیر قابل استفاده در سامانه دفاع هوایی آمریکایی پاتریوت را به آمریکا می‌فروشد.

اقدام ژاپن برای فروش تسلیحات کشنده به کشورهای متحد خود، برای اولین بار است که پس از عصر پس از جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد.

کابینه امنیت ملی ژاپن این هفته قوانین صادراتی خود را به‌روز و مجوز انتقال سامانه‌های تسلیحاتی تکمیل‌شده را صادر کرد. پیش از این، تنها انتقال بخش‌هایی این نوع از سلاح‌ها مجاز بود.

«یوشیماسا هایاشی» دبیر ارشد کابینه ژاپن درباره قوانین جدید در این کشور گفت: «این اتفاق باعث صلح و ثبات در منطقه ایندو-پاسیفیک (اقیانوس آرام تا اقیانوس هند) و ارتقای اتحاد ژاپن و آمریکا می‌شود».

وبگاه آمریکایی هیل نوشته فروش این موشک‌ها به آمریکا، باعث می‌شود پنتاگون به صورت غیرمستقیم به اوکراین در مقابل روسیه کمک کند؛ این در حالی است که ژاپن انتقال تسلیحات خود به طرف‌های سوم درگیر جنگ را ممنوع کرده است.

در حالی که آمریکا برای پاسخ به درخواست‌های اوکراین و رژیم صهیونیستی برای تامین تونایی‌های پدافندی آن‌ها دچار مشکل شده است، «جیک سالیوان» مشاور امنیت کاخ سفید از این تصمیم توکیو تمجید کرد.

سالیوان مدعی شد: «این تصمیم باعث ارتقای امنیت ژاپن و صلح و ثبات در منطقه ایندوپاسیفیک با اطمینان از اینکه نیروهای آمریکایی در همکاری نزدیک با نیروهای دفاع از خود ژاپن، به حفظ یک بازدارندگی معتبر و توانایی پاسخ (به تهدیدات) ادامه می‌دهند».

در ماه اکتبر، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از تصمیم خود برای ارسال سامانه‌های پدافند هوایی از جمله پاتریوت به منطقه غرب آسیا همزمان با عملیات «طوفان الاقصی» توسط مقاومت فلسطین و تشدید تنش‌ها در منطقه خبر داد.

false
true
false
false

true