×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
رئیس مجلس عوام کانادا با ابراز «پشیمانی عمیق» استعفا کرد/ «ترودو عذرخواهی کند»

رئیس مجلس عوام کانادا با ابراز «پشیمانی عمیق» استعفا کرد/ «ترودو عذرخواهی کند»

اخبار بین‌الملل پایشگر– «آنتونی روتا» رئیس مجلس عوام کانادا پس از جنجال‌ها به دلیل ادای احترام به کهنه‌سرباز اوکراینی که برای ارتش نازی در حین جنگ‌جهانی دوم مبارزه کرده بود، استعفا کرد و حین سخنرانی در پارلمان گفت که «عمیقا ابراز پشیمانی می‌کنم».

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر به نقل از تلویزیون سی‌ان‌ان، «یاروسلاو هونکا» ۹۸ ساله، جمعه گذشته به مناسبت سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به کانادا به جلسه پارلمان این کشور دعوت شد و در جریان این مراسم رئیس مجلس عوام کانادا، هونکا را با تشویق ایستاده حضار به عنوان «یک جنگجوی ضدروس اوکراینی و یک قهرمان کانادایی» که برای استقلال اوکراین در طول جنگ جهانی دوم مبارزه کرده بود، معرفی نمود.

بعد از انتقاد سازمان‌های یهودی، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفت که از تصمیم آنتونی روتا برای دعوت از هونکا بی‌اطلاع بوده است. آنتونی روتا هم گفت که بعدا به اطلاعات بیشتری دست یافته و مسئولیت اشتباهش را می‌پذیرد و عذرخواهی کرد.

پس از جنجال‌های فراوان و انتقادات تند و تیزی که به رئیس مجلس عوام کانادا وارد شد، از سمت خود کناره‌گیری کرد و حین سخنرانی در پارلمان گفت: «این مجلس به همه ما ارجحیت دارد. من باید به عنوان رئیس این مجلس کناره‌گیری کنم. من پشیمانی خودم را برای این خطا عمیقا ابراز می‌کنم. این اتفاق موجب درد و رنجش افراد و جوامعی از جمله جامعه یهودی در کانادا و سایر جهان و همچنین بازمانده‌های جنایت‌های نازی‌ها در لهستان شد. من تماما مسئولیت کارم را برعهده می‌گیرم.»

هم‌زمان اپوزیسیون کانادا از جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا خواسته است به دلیل آنچه که بزرگترین «شرمساری دیپلماتیک این کشور» توصیف شده عذرخواهی کند.

اپوزیسیون ترودو و دولتش را به عدم بررسی سوابق «هونکا» متهم کرده است.

false
true
false
false

true