×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
رئیس نمایشگاه کتاب: هیچ‌کس پای نمایشگاهی شدن نمی‌ایستد

رئیس نمایشگاه کتاب: هیچ‌کس پای نمایشگاهی شدن نمی‌ایستد

اخبار فرهنگی هنری پایشگر- یاسر احمدوند با تاکید به وجوه اقتصادی و مردمی بودن گام سی‌وسوم نمایشگاه کتاب و آنکه هیچکس پای نمایشگاهی شدن صرف آن نمی‌ایستد؛ برپایی بزرگترین رویداد فرهنگی کشور را به معنای غلبه آگاهی بر بیماری، مرگ و نشانه زایندگی و پویندگی ایران اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر ، نشت خبری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۷ اردیبهشت در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور یاسر احمدوند، رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و علی رمضانی، قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

علی رمضانی، قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درابتدای این نشست با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب بعد از تلاش مدافعان سلامت و کنترل نسبی همه‌گیری کووید ۱۹ گفت: باید بتوانیم نمایشگاه کتاب را الگوی فعالیت و زیست با کرونا قرار بدهیم.
برپایی این دوره از نمایشگاه کتاب به معنای غلبه آگاهی بر بیماری و مرگ است، نشانه زایندگی و پویندگی کشور ما است

یاسر احمدوند، رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه بر غلبه آگاهی و سلامت بر بیماری تاکید کرد و افزود: برپایی این دوره از نمایشگاه کتاب به معنای غلبه آگاهی بر بیماری و مرگ است، نشانه زایندگی و پویندگی کشور ما است. در دوران همه‌گیری ویروس کووید۱۹ حوزه فرهنگ با آسیب‌های زیادی مواجه شد، البته در این دوران هم آمار فعالیت‌های‌های فرهنگی بالا بود. سال گذشته با ثبت انتشار ۱۱۳ هزار عنوان کتاب، رکورد سال‌های گذشته شکسته شد و این نشان از فعالیت بالای ناشران، مولفان و مترجمان است.

به گفته رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این نمایشگاه جایی برای نمایش آثار فرهنگی نشانه‌ای از تلاش جمعی به امر آگاهی و دانش است. رویکرد دولت در حوزه فرهنگ ایجاد بستر برای انتشار آرای مختلف است، به جز موارد اندکی که محتوا دل آزار باشد رویکر بر اساس انتشار اکثر آثار است. در نمایشگاه کتاب میزبان حضور گسترده مردم و علاقه آن‌ها به فرهنگ و دانش خواهیم بود.

شعار نمایشگاه کتاب به سلامت مخاطبان تاکید دارد

احمدوند با اشاره به ۷۰ دستگاهی که دربرگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب همکاری کردند، توضیح داد: دستگاه‌های مختلف برای برگزاری این نمایشگاه همکاری کردند، به طور ویژه مجموعه بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بانک صادرات، شرکت پست در بخش‌ها و سازمان‌های مختلف، گمرک، نیروی انتظامی برای ایجاد شرایط امن برای برگزاری نمایشگاه، صدا و سیما مطبوعات، نشریات، ناشران و … با تلاش حداکثری آماده شدند تا حضور خود را به نمایش بگذارند.

وی ایجاد امکان دسترسی عمومی به کتاب و نمایش آثار مولفان و ناشران را از دیگر ویژگی‌های نمایشگاه کتاب اعلام کرد و افزود: این دوره از نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی(ره) با حضور ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی برگزار می‌شود. درکل کشور –بخش مجازی و فیزیکی- شاهد همکاری ۲۸۰۰ ناشر با عناوین در ۱۰ سال گذشته خواهیم بود. این قدم بزرگی برای گسترش فرهنگی در کشور است.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره اقداماتی که در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب انجام شده‌است، بیان کرد: همچنین امکاناتی برای حضور بین‌المللی و ارتباط با چهره‌های شاخص و فعالان حوزه نشر از کشورهای مختلف در این نمایشگاه مهیا شده‌است.

به گفته وی تدابیر ویژه‌ای برای رعایت موازین بهداشتی اتخاذ شده‌، طبق شیوه‌های اعلامی از ستاد کرونا تدابیر خاصی درنظر گرفته شده‌است. شعار این دوره از نمایشگاه بین‌المللی «با کتاب سلامتیم» با توجه به همین رویکرد انتخاب شده‌است و به همین مساله تاکید دارد.

هیچ‌کس پای نمایشگاهی شدن نمی‌ایستد

احمدوند درباره اضافه شدن بخش فروش در نمایشگاه فیزیکی توضیح داد: تصمیم این بود که در بخش فیزیکی نمایشگاه کتاب فروش نباشد، اما این شعاری بود که کسی پای اجرای آن نمی‌ایستد. بعد از سه سال توقع این بود که امکان اقتصادی از ناشران گرفته نشود، اگر چه ویژگی‌های نمایشگاهی بیشتر از دوره‌های پیشین شده‌است. در این دوره هم ناشران می‌توانند در بخش فیزیکی نمایشگاه کتاب فروش داشته‌باشند، امید که با نظر و میل ناشران در سال‌های آینده نمایشگاه کتاب فقط نمایشگاه باشد.

وی ادامه داد: نمایشگاه یک بسته است و جایی که قرار است نمایشگاه دیگر کشور ها، بسترهای تبادل رایت و … این نمایشگاه مردمی است باید به صورت منطقی به این نمایشگاه نگاه کنیم و در تخفیف آن نباشیم.

false
true
false
false

true