×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
رقم ناچیز عیدی کارگران بازنشسته غیر قانونی است/ دولت و مسوولان کشوری تا دیر نشده، دست بجنبانند

 

رقم ناچیز عیدی کارگران بازنشسته غیر قانونی است/ دولت و مسوولان کشوری تا دیر نشده، دست بجنبانند

اخبار اقتصادی پایشگر: رحیم منصف
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، پرسش همیشگی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از دولت و سایر مسوولان ذیربط این است که چرا مبلغ عیدی این قشر زحمت‌کش اینقدر ناچیز است؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، معمولا در ایام پایانی سال هیات دولت میزان عیدی کارمندان و بازنشستگان نهادهای دولتی را تعیین می‌کند. امسال نیز مطابق معمول این رقم با افزایش ناچیزی به مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شد.
جای تعجب است که طبق این مصوبه، میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری‌بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی، نیرو‌های مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال، حسب افراد، از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی مربوطه، قابل پرداخت است.
با وجود این همه تورم و افزایش سرسام آور قیمت‌ها معلوم نیست که به چه دلیل دولت و یا مسوولان کارگری این رقم اندک و ناچیز را برای عیدی کارگران بازنشسته در نظر می‌گیرند؟
یدالله فرجی(فعال‌صنفی بازنشستگان) با انتقاد از این رقم ناعادلانه می‌گوید: سال‌هاست می‌گوییم عیدی بازنشستگان کارگری باید برابر با عیدی کارگران شاغل باشد.
او ادامه می‌دهد: دولت‌ها هر سال به صورت غیرقانونی عیدی ما را برابر با عیدی بازنشستگان کشوری و لشگری تعیین می‌کنند، در حالیکه ما از مزایا و امکانات مزدی آن‌ها محرومیم؛ حال باید پرسید آیا حقوق ما در میانه سال زیاد شد که حالا آخر سال، ما را کارمند حساب کردید؟
به گفته فرجی، کارگران بازنشسته همیشه کارگرند بنابراین شب عید هم باید عیدی کارگری بگیرند؛ هر میزان عیدی کمتر از آن، غیرقانونی‌ است.
او که با ایلنا سخن می‌گفت، در پایان اضافه می‌کند: مطالبه ما پرداخت عیدی به میزان دو پایه حقوق کارگری‌ست؛ امیدواریم مدیران سازمان این رقم ناعادلانه را نپذیرند و عیدی کارگران بازنشسته را افزایش دهند؛ یا اینکه دولت در مصوبه‌ خود تجدید نظر کند.


در همین حال محمد اسدی رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته گفت: هیچ حرفی نیست که رقم عیدی بسیار پایین است؛ این عدد (یک میلیون و هشتصد میلیون تومان) هیچ بخشی از هزینه‌های عید خانواده‌های بازنشسته را پوشش نمی‌دهد و به همین خاطر قصد داریم نشستی با مدیرعامل تامین اجتماعی داشته باشیم.
روی این عدد واقعاً نمی‌توان اسمِ «عیدی» گذاشت؛ عیدی با این رقم در خورِ کرامت آدم‌ها نیست. وقتی می‌گوییم عیدی، باید چیزی به یک پیرمرد بازنشسته بدهیم که لااقل پول یک دست کت‌وشلوار بشود.
رنگین کردنِ سفره‌ عیدِ بازنشستگان به کنار. دولت عیدی را برای همه گروه‌ها از کارمندان شاغل و بازنشسته گرفته تا نظامی‌ها، یکسان تعیین می‌کند؛ کارگران بازنشسته را هم مشمول همین مصوبه قرار می‌دهد درحالی که کارگران بازنشسته معتقدند بایستی برابر با کارگران شاغل، عیدی پایان سال بگیرند.
دولت آقای رئیسی که دولتی انقلابی و طرفدار قشر محروم و مظلوم جامعه هست باید برای یک بار هم که شده، همانند تصمیم شجاعانه حذف قیمت ارز دولتی و آزاد سازی قیمت‌ها که واقعا شوک ناگواری به جامعه بخشید، در یک تصمیم انقلابی و هماهنگ به مسوولان کارگری و کارفرمایان کشور، مبلغ عیدی کارگران بازنشسته را معادل حداقل دو ماه حقوق اعلام و به صورت مصوبه در سطح کشور اجرا کند.
گفتنی است: بسیاری از مشکلات و بحران‌های ناخواسته رخ داده در کشور همچنان ناشی از تبعیض بین اقشار مختلف مردم و تفاوت اساسی در میزان حقوق و دستمزد آنها است که متاسفانه به مشکلات و بحران‌های موجود دامن زده و حل آن را برای مسوولان دشوار می‌کند، بنابراین تا دیر نشده دولت باید دست بجنباند و در مصوبه خود به طور جدی تجدید نظر کند.

false
true
false
false

true