×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
روز مختومقلی در تقویم گنجانده شود

روز مختومقلی در تقویم گنجانده شود

اخبار فرهنگی هنری پایشگر- عارف واحد ناوان _ ۲۹۰ سال پیش در مارال تپه، ترکمن صحرا شاعر شوریده ای پا در ادبیات ایران زمین گذاشت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر ، به همین مناسبت موسسه فرهنگی هنری خانه فرهنگ ترکمن بسان سال های گذشته ۲۲ اردیبهشت ماه در سالن کوثر دانشکده روانشناسی دانشگاه همایش پرطمطراق راه انداخت.
این همایش با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور، سفیر و سرکنسول سفارت ترکمنستان در ایران ،منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه،خورابه معاون انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور وبرخی چهره های فرهنگی و سیاسی و علاقمندان به مختومقلی فراغی برگزار شد.
دکتر علی رهبر، مدیرعامل موسسه خانه فرهنگ ترکمن در ابتدا ضمن خوش آمدگویی به حضار خواستار درج سالروز میلاد این شاعر بزرگ به عنوان روز مختومقلی فراغی در تقویم کشور و اختصاص یک روز از سال در تقویم کشور به نام روز مفاخر اقوام ایران شد.
در ادامه دکتر سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور و کمال عطایف سرکنسول سفارت ترکمنستان در ایران سخنرانی کردند.
در بخش دیگری از این مراسم فرماندار مراوه تپه(زادگاه مختومقلی فراغی) پشت بلند گو ایستاد و در سخنانی کوتاه بازسازی آرامگاه این شاعر عالیقدر را از دست آوردهای بزرگ مسئولان شهرستان در سال های گذشته بر شمرد و بر توسعه آن تاکید کرد.
همچنین عبدالحی آخوند میرزاعلی ، امام جمعه آق قلا و رئیس کتابخانه استان گلستان با بیان اشعاری از مولوی و سعدی شیرازی گفت که اندیشه مختومقلی همانند شاعران بزرگ وحدت بخش است.
در پایان این همایش به پاس خدمات فرهنگی نورقلیچ فداکار پژوهشگر و مختومقلی شناس گنبدی و استاد عبدالرحیم نیازی ساعی مسئول بنیاد مختومقلی فراغی،مفتخر به دریافت نشان مختومقلی فراغی از دستان معاون رئیس جمهوری و سفیر ترکمنستان گردیدند.
همچنین از برخی از چهره های فرهنگی در حوزه شعر و ادب و مروجین اشعار مختومقلی با اهدای لوح سپاس از سوی خانه فرهنگ ترکمن به صورت ویژه تقدیر شد.
به پاس قدردانی از مهمان ویژه مراسم، ‌دکتر علی رهبر مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری خانه فرهنگ ترکمن، جدیدترین کتاب‌هایی که درخصوص مختومقلی نوشته شده به دکتر حسینی اهدا نمود و فرماندار مراوه تپه، شال ترکمنی را از سوی خانه فرهنگ ترکمن بعنوان شهروند افتخاری ترکمن صحرا بر گردن معاون رئیس جمهور انداخت.
در حاشیه این همایش دکتر محمد زاهد نیا گفت که همانگونه که می دانید فلسفه شعر مختومقلی فراغی بر محور وحدت و همبستگی است و ما خوشحالیم که این همبستگی میان ترکمن های مقیم تهران و سایر اقوام ایرانی است. رییس هیات مدیره خانه فرهنگ ترکمن همچنین با بیان اینکه برگزاری چنین همایش بزرگی حاصل کار تیمی منسجم است گفت که دکتر علی رهبر به عنوان مدیرعامل و همرا توماچ مدیر روابط عمومی برای برگزاری باشکوه همایش زحمات زیادی متحمل شدند.
این همایش با اجراهایی از ترانه های سنتی همراه بود بطوری که خالد سعادتی که یکی از خوانندگان مشهور و سنتی خوان ترانه های ترکمن است به صحنه رفت و با اجراهایی بی نظیرش حاضران را به وجد آورد. اجرای ترانه ترکمن من ، توسط مسعود مفیدی و اجرای ترانه ترکمنی توسط تعدادی از نوجوانان ترکمن ، اجرای رقص خنجر ، اجرای گروه تواشیح و اجرای موسیقی آذربایجانی توسط هنرمندان گروه عاشیقلر تبریز از بخش های متنوع مراسم بود.

 

false
true
false
false

true