×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
روند واگذاری سهام دولتی بیمه ها

پایشگر- عبدالله پوری حسینی ، رئیس سازمان خصوصی سازی درباره روند واگذاری سهام دولتی بیمه ها گفت:سال گذشته برای واگذاری دو بیمه اتکایی امین و بیمه البرز اقدامات لازم صورت گرفت،اما به دلایلی از جمله بهم خوردن معامله در بیمه البرز و نبود مشتری برای بیمه اتکائی امین این واگذاری نهایی نشد.

به گزارش پایشگر به نقل از ریسک نیوز، وی افزود:قیمت گذاری قبلی این بیمه ها اعتبار خود را از دست داده است و برای واگذاری مجدد،منتظر تشکیل هیئت واگذاری و قیمت گذاری مجدد هستیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان این که برای تعیین تکلیف مواردی از این دست در انتظار انتخاب وزیر اقتصاد هستیم خاطرنشان کرد:پس از مشخص شدن وزیر می توانیم برای دو سهم دیگر هیئت واگذاری را تشکیل دهیم و اقدام به قیمت گذاری سهام این دو بیمه کنیم.

نیازمند واکنش صحیح بخش خصوصی هستیم
پوری حسینی در تشریح دلایل انتقاد خود نسبت به عدم حضور فعالان بخش خصوصی در جریان واگذاری ها تصریح کرد:بخش خصوصی به گونه ای عمل می کند که چنانچه شرایط آماده ای ببیند وارد میدان می شود و اگر شرایط مهیا نباشد چندان خود را درگیر نمی کند.
وی ادامه داد:وقتی ظرفیت انتقاد پذیری در دولت وجود دارد و در کنار آن اصرار به اجرای اصل ۴۴ نیز هست،شرایط برای حضور و ابراز نظر و انتقاد بخش خصوصی فراهم است.سوال اینجاست که چرا این بخش از هیئت واگذاری ها،رسانه ها و… پرسشگر نیست؟چرا سوال نمی کند که وقتی قرار بوده است خصوصی سازی در سال ۹۳ تمام شود و هنوز به اتمام نرسیده است؟چرا بنگاههایی که مشمول خصوصی سازی هستند واگذار نمی شوند؟

این مقام مسئول در سازمان خصوصی سازی در تبین واکنش مورد انتقاد خود افزود: اگر شرایط رقابت فراهم نیست،باید بخش خصوصی معترض باشد و بگوید تا زمانی که دولت از مالکیت بنگاهی به طور کامل خارج نشده است و فضا رقابتی نشده است،ورود نخواهم کرد.یا اگر در جایی بخش خصوصی به این نتیجه رسیده که دولت سهم خود را گران یا تحت شرایط ناعادلانه می فروشد،چرا بخش خصوصی نسبت به آن اعتراض نمی کند؟

وی تاکید کرد : چرا بیمه اتکائی امین و البرز در صورتیکه به نحوه واگذاری سهام دولتی خود اعتراضی داشتند انتقاد و اعتراض خود را علنی نکرده اند؟

در پاسخ به سوال ریسک نیوز که برخی بیمه ها مانند اتکائی امین نسبت به عدم فروش سهم دولتی خود بارها اعتراض داشته و یکی از عوامل ان را قیمت گذاری بالا دانسته اند ضمن اینکه ابراز داشته اند که حاضرند سهام را به صورت خرد به مردم و سهامداران بفروشند ، پوری حسینی گفت : ما تا کنون اعتراضی از بیمه اتکائی امین ندیده ایم و اگر هم نامه نگاری با سازمان خصوصی سازی انجام داده است بهتر بود این ها رسانه ای می شد تا اعتراض جنبه اثرگذار تری به خود بگیرد.
به گفته وی بخش خصوصی باید مطالبه گر باشد که متاسفانه در این زمینه کوتاهی می کند.

پوری حسینی تاکید کرد : در خصوص فیمت نیز اینگونه نیست که مرغ ما یک پا داشته باشد و در خصوص قیمت گذاری انجصاری رفتار کنیم بلکه در صورتیکه شرکت بیمه اعتراضی داشته باشد رسیدگی می کنیم اما متاسفانه بخش خصوصی نه تنها با ما حرف نمی زند بلکه از حق طبیعی خود و جائی که تریبون را در اختیار دارد نیز بهره نمی برد.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: تا کنون چند بار سهام بیمه اتکائی امین و البرز عرضه شده اما تا کنون حتی یکبار هم این شرکتها نسبت به قیمت و نحوه واگذاری اعتراضی نکرده اند.

قوانین برای حضور بخش خصوصی محدود کننده نیست!
وی با تاکید بر این که قوانین برای بخش خصوصی محدودکننده نیست و بخش خصوصی صاحب ۵۰درصد اختیار تصمیم گیری است یادآور شد:در هیئت واگذاری که در بحث قیمت گذاری و واگذاری تصمیم گیرنده است،از ۴ نفر صاحب رای، ۲ نفر نماینده بخش خصوصی هستند که یکی نماینده اتاق بازرگانی و دیگری نماینده اتاق تعاون و ۲ نفر دیگر از طرف دولت هستند که نمایندگان وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر دادگستری هستند.پس بخش خصوصی از اهمیت و اختیار لازم در خصوصی سازی برخوردار است و قوانین مشکلی ندارد،اما در اجرا دچار مشکل است.
پوری حسینی در خصوص توجه و حمایت مجلس برای تسریع در واگذاری سهام عدالت نیز گفت:انتظار می رفت که تصویب لایحه واگذاری سهام عدالت زودتر از این در مجلس به نتیجه برسد،اما تاکنون این مهم اتفاق نیافتاده است.البته باید این مسئله را هم در نظر گرفت که طی چند ماه گذشته کشور دچار التهابات اقتصادی شده و بخشی از انرژی مجلس و دولت نیز برای کنترل و مدیریت این التهاب ها هزینه شده است.امیدوارم با فروکش کردن این التهابات مجلس فرصت بیشتری برای ساماندهی لایحه واگذاری سهام عدالت بگذارد.

false
true
false
false

true