×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
رویترز: آمریکا مهمات با اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین می‌فرستد

رویترز: آمریکا مهمات با اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین می‌فرستد

اخبار بین‌الملل پایشگر – ایالات متحده قرار است پس از انگلیس به دومین کشوری تبدیل شود که به ارسال مهماتی با اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین چراغ سبز نشان می‌دهد و این علی‌رغم نگرانی‌هایی است که چنین مهماتی می‌توانند تأثیر منفی چشمگیری بر سلامت عمومی و محیط زیست داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر به نقل از خبرگزاری رویترز، این مهمات برای تانک‌های آبرامز آمریکایی در نظر گرفته شده که انتظار می‌رود اولین آنها در هفته‌های آینده به اوکراین برسد.

به گفته چندین مقام آمریکایی که نامشان فاش نشده و «سندی» که رویترز امروز شنبه به آن اشاره کرده، گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده بخشی از اهدای تسلیحات چند میلیون دلاری بعدی خواهد بود که انتظار می‌رود به‌زودی اعلام شود.

طرح گزارش شده به دنبال اقدام بسیار بحث‌برانگیز دیگر ایالات متحده برای تامین مهمات خوشه‌ای به اوکراین است که حتی توسط برخی از نزدیک‌ترین متحدان واشنگتن مورد انتقاد قرار گرفته است. اگر کاخ سفید مهماتی با اورانیوم ضعیف‌شده برای اوکراین را تایید کند، در واقع مسیر انگلیس را دنبال می‌کند که در ماه مارس انتقال محموله‌های مشابهی را اعلام کرد.

به گزارش راشا تودی، تصمیم لندن خشم مسکو را برانگیخت و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که این برنامه در واقع «تشدید تنش را به مرحله‌ای جدید و بسیار جدی» خواهد برد. سفارت روسیه در لندن، آمریکا و متحدانش را متهم کرد که مایلند اوکراین را نه تنها به یک میدان تیراندازی نظامی ضد روسیه، بلکه به محل دفن زباله رادیواکتیو تبدیل کنند.

هنگامی که این مهمات سمی برای اولین بار در اوکراین ظاهر شد، مسکو هشدار داد که انگلیس در قبال آسیب‌های جبران‌ناپذیری که به غیرنظامیان و سربازان وارد می‌شود، «مسؤول» خواهد بود.

با این حال، هم مقامات انگلیس و هم مقامات ایالات متحده خطرات بهداشتی مرتبط با مهماتی با اورانیوم ضعیف‌شده را – که از هسته اورانیوم متراکم برای بهبود قابلیتش برای سوراخ کردن بدنه خودروی زرهی استفاده می‌کند – به چالش کشیده‌ و مطالعات مربوط به ارتباط این سلاح‌ها با افزایش سرطان و نقایص مادرزادی در عراق را رد کرده‌اند.

false
true
false
false

true