×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
سخنگوی شورای نگهبان: صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان: صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه تایید شد

اخبار سیاسی پایشگر- سخنگوی شورای نگهبان گفت: صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، زنجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، قزوین، قم، لرستان و مرکزی توسط این شورا مورد تایید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، هادی طحان نظیف در نشست خبری گفت: انتخابات ۱۱ اسفند برگزار شد، در این مدت تا ۱۷ اسفند باید گزارش ها و شکایات را بررسی میکردیم تا صحت انتخابات را بررسی کنیم.

وی افزود: پرونده های ۵۲ حوزه انتخابیه مجلس از ۱۱ استان مورد تایید شورا قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا،انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفندماه امسال در سراسر کشور برگزار شد.

بخش اول لایحه بودجه به زودی برای اجرا ابلاغ می شود

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به ایرنا درباره وضعیت لایحه بودجه گفت: بخشی از ایرادات شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص به بودجه برطرف شد و بخشی هم با اصرار مجلس به مجمع ارجاع شد که به‌زودی بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ ( احکام و تبصره‌ها) برای اجرا ابلاغ می‌شود.

طحان نظیف گفت: در روزهای باقی‌مانده تا پایان سال فرآیند ابلاغ بخش اول بودجه طی می شود.

وی تاکید کرد: درباره جداول و بخش دوم بودجه نیز دولت باید نهایتا تا پایان اردیبهشت جداول را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و در این مدت بر اساس جداول سال ۱۴۰۲ عمل خواهد شد.

طحان نظیف با اشاره به بررسی ۹ طرح و لایحه در شورای نگهبان گفت: در این مدت لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی پس از رفت و برگشت با مجلس خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تایید شورای نگهبان رسید.

وی ادامه داد: طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس، اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی، لایحه ارجاع اختلاف بانک مرکزی ایران و دولت بحرین و لایحه الحاق یک بند به تبصره ۵ قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز در شورا تایید شد.

ایرادات شورا به طرح ساماندهی کارکنان رفع شد، اما هیات عالی نظارت همچنان ایراد دارد

وی افزود: در این مدت ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه برطرف شد اما هیأت عالی نظارت طی نامه‌ای اعلام کرد که همچنان ایراداتی را نسبت به این مصوبه وارد می‌داند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و همچنین لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: در این زمینه رفت و برگشت‌هایی میان مجلس و شورای نگهبان صورت گرفته است اما همچنان در دست بررسی است.

ایرادات شورا به طرح شفافیت قوای سه گانه هنوز رفع نشده است

وی درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، گفت: مجلس اصلاحاتی را در مصوبه خود انجام داده بود که برخی از اعضای شورای نگهبان معتقد هستند که با اصلاحاتی که انجام شده است، مجددا یکسری ایرادات به وجود آمده است که باید از سوی مجلس شورای اسلامی رفع شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین ایراد به طرح شفافیت آن است که برخی موارد از شفافیت مستثنی شده بودند و ایراد ما به سازوکاری بود که برای مستثنی کردن برخی موارد از شفافیت در نظر گرفته شده بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تنوع کاندیداها در میزان مشارکت در انتخابات اظهار داشت: ما در همه ادوار انتخابات تنوع کاندیداها و نامزدها را داشتیم و حضور و تنوع سلایق مختلف مهم است.

وی افزود: عوامل مختلفی در مشارکت موثر هستند و وزن این عوامل هم موثر است ولی تنوع داوطلبان هم به اندازه خود مهم و اثر بخش است.

انتخابات در کمال سلامت برگزار شد

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره گزارشات تخلفات انتخاباتی و احتمال باطل اعلام شدن انتخابات در برخی حوزه‌های انتخابیه بیان کرد: انتخابات مانند گذشته با کمال سلامت برگزار شد و با مشکل خاصی مواجه نبودیم البته گزارشاتی را دریافت کردیم که در حال بررسی آنها هستیم.

وی ادامه داد: برای برخی از حوزه‌های انتخاباتی تیم های میدانی جهت رسیدگی اعزام شد و همچنین در حوزه‌هایی که اختلاف فرد منتخب با نفر بعدی بسیار نزدیک بود، تیمهایی اعزام شدند و این اختیار را داشتند تا آرا را بازشماری کنند، ان‌شاءالله به مرور نتایج این بررسی‌ها اعلام می‌شود.

وی درباره ادعاهای برخی از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس درباره وقوع تخلفات انتخاباتی گفت: فرآیند انتخابات فرآیندی است که در آن برد و باخت وجود دارد و طبیعتا مباحثی در این زمینه مطرح می‌شود.

وی گفت: بر اساس فرایند قانونی، مجری انتخابات وزارت کشور است و بررسی صحت انتخابات بر عهده شورای نگهبان است.

طحان نظیف تصریح کرد: اقدامات لازم برای بررسی صحت انتخابات در حال انجام است، بر اساس اصلاحیه قانون ۵ مدرک جهت رای دادن به رسمیت شناخته شده است که در کنار شناسنامه مدارکی از جمله کارت ملی، کارت نظام وظیفه، گواهینامه و گذرنامه مورد تایید است که این مدارک باید در شعب اخذ رای با فرد رای دهنده تطبیق داده شود. اگر در این زمینه تخلفی وجود داشته باشد بررسی می‌شود.

با یک عکس یا فیلم نباید انتخابات را زیر سوال برد

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان ادعا کرده است که با کد ملی افرادی که خودشان خبر نداشته‌اند رأی داده شده است، بیان کرد: چنین مستندی برای ما ارسال نشده است، برخی افراد در فضای رسانه‌ای مواردی را مطرح می‌کنند اما گزارش و مستنداتی را برای ما ارسال نمی‌کنند. با صرف یک عکس و فیلم نباید کل انتخابات را زیر سوال برد،انتخابات در کشور ما در صحت و سلامت کامل برگزار شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره توصیه‌های رهبری به منتخبان مجلس درباره کنار گذاشتن اختلافات بیان کرد: همانطور که رهبری فرمودند حضور مردم یک جهاد بود و این موضوع باید مورد نظر همه به ویژه منتخبان باشد.

منتخبان به صورت جهادی مشکلات مردم را رفع کنند

وی اضافه کرد: منتخبان باید به وعده‌ها و قول‌هایی که دادند عمل کنند و خود را نماینده همه مردم بدانند. همانطور که مردم بصورت جهادی در انتخابات حضور یافتند ان‌شاءالله منتخبان هم بصورت جهادی مشکلات مردم را برطرف کنند.

وی تاکید کرد: مردم با وجود هجمه های زیاد دشمنان در انتخابات حضور یافتند، این ها باید مدنظر همه خصوصا منتخبان باشد، در برخی حوزه ها اختلاف زیر صد، ۵۰ و گاهی ۱۰ رای بود، این نشان می‌دهد مردم اثربخش هستند و منتخبان هم باید به این موضوعات دقت کنند خود را نماینده همه مردم ایران بدانند و به مشکلات مردم توجه کنند.

وی درباره پاسخگو بودن قانون جدید انتخابات گفت: نظام انتخاباتی ما همچنان به اصلاحات نیاز دارد و رسانه‌ها نقش موثری برای نزدیک کردن این نظام به یک نظام انتخاباتی مطلوب دارند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ادعای یکی از روزنامه ها مبنی بر اینکه می‌توانستند میزان مشارکت را بیشتر اعلام کنند اما این کار را نکردند، گفت: اینگونه نیست، چراکه از ابتدای انقلاب تاکنون تقریبا میانگین هرساله سه انتخابات داشتیم که همه اینها در صحت کامل برگزار شدند.

وی تصریح کرد: انتخابات همواره در نهایت صحت و اتقان برگزار شده و نتایج آن نیز در گذشته و امروز بصورت دقیق اعلام شده و در آینده نیز ان‌شاءالله اینگونه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا علی لاریجانی به خاطر فرزندانش رد صلاحیت شده ولی قالیباف به خاطر فرزندانش رد صلاحیت نشده است بیان کرد: عدم رد صلاحیت در هر انتخابات شرایط خودش را داشته هیچ کس به صرف شرایط خانواده رد صلاحیت نشده است.

false
true
false
false

true