×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
سناتور سابق آمریکا: جنگ عراق و اوکراین تقصیر ما بود

سناتور سابق آمریکا: جنگ عراق و اوکراین تقصیر ما بود

اخبار بین‌الملل پایشگر– یک سناتور سابق آمریکایی گفت که دست‌کم در دو جنگ عراق و اوکراین، ردپای دخالت آمریکا در امور داخلی دیگر کشورها قابل مشاهده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، «ریچارد بلک»، سناتور سابق ایالت ویرجینیای آمریکا به خبرگزاری «راشا تودی» گفت که آمریکا با دخالت در امور داخلی کشورهای جهان در دست‌کم دو جنگ بزرگ، یعنی جنگ عراق و جنگ اوکراین، نقش داشته است.

او همچنین تصریح کرد که این دخالت خارجی در مناقشه‌های خارج از مرزهای آمریکا چیزی نیست که اکثر مردم آمریکا خواستارش باشند، اما ظاهرا دستگاه سیاست خارجه ایالات متحده دستور کار دیگری دارد که از خواست مردم این کشور ناشی نمی‌شود.

او آمریکا را مسئول هر دو مناقشه عراق و اوکراین دانست و گفت که واشنگتن «از آن سوی کره زمین آمد و با اعمال قدرت نظامی، دولت عراق را سرنگون کرد» و حالا هم با اوکراین همین کار را کرده است.

این سناتور سابق آمریکایی گفت که مناقشه اوکراین از آنجا آغاز شد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در «۲۰۱۴ یک کودتای خونین در اوکراین به راه انداخت و ویکتور یانوکوویچ را که کاملا قانونی به قدرت رسیده بود، به زیر کشید». او در ادامه گفت که واشنگتن به جای یانوکوویچ یک «شورای نظامی انقلابی» نشانده و شروع کرد به «ارسال تسلیحات پیشرفته» به اوکراین تا «یک نیروی نظامی بسیار قدرتمند» ایجاد کند.

او ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری کنونی اوکراین را «دست‌نشانده» آمریکا دانست که «دستورات واشنگتن» را اجرا می‌کند.

ریچارد بلک گفت که عراق پس از حمله آمریکا در ۲۰۰۳ به یک «کشور مستعمره» تبدیل شده و «اشغال عراق تا ابد ادامه خواهد داشت». او گفت که هدف نهایی آمریکا این است که از «مرکز فرماندهی محافظت‌شده» خود در منطقه سبز عراق برای اعمال نفوذ در سرتاسر خاورمیانه استفاده کند.

به گفته این عضو سابق سنای آمریکا، گرچه مردم این کشور حامی این مداخله‌ها نیستند، اما «خواص» واشنگتن و الیگارش‌ها و تولیدکنندگان تسلیحاتی، منافع خود را پی می‌گیرند.

او همچنین گفت که اگر اوکراین «بی‌طرف و غیرنظامی» شود، مناقشه حل می‌شود، مانند اتریش در دوران جنگ سرد. او گفت: در نهایت باید به نگرانی‌های امنیتی روسیه رسیدگی کرد.

false
true
false
false

true