
صدرنشینی پرحاشیه یک شرکت بیمه در جدول شکایات؛ از گزارش صداوسیما تا تکذیب شرکت و تأیید قاطع نهاد ناظر
اخبار بانک و بیمه پایشگر– در حالیکه رسانه ملی از صدرنشینی یک شرکت بیمه در فهرست شکایات مردمی خبر داده، این شرکت با صدور جوابیهای به تکذیب ماجرا پرداخته است.
اما ماجرا به همینجا ختم نشد؛ رییس کل بیمه مرکزی نیز وارد میدان شد و ضمن رد ادعای این شرکت، صحت آمار شکایات را تأیید کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پایشگر، جنگ روایتها بین نهاد ناظر، رسانه ملی و یک شرکت بزرگ بیمهای حالا به نقطه داغی رسیده است. آیا اعتماد عمومی به بیمهها در این میان قربانی خواهد شد؟
این تقابل کمسابقه میان رسانه ملی، یک شرکت بزرگ بیمه و نهاد ناظر صنعت بیمه، افکار عمومی را با پرسشهای جدی روبهرو کرده است.
از جمله اینکه چه میزان از شکایات مردم در نهایت به نتیجه میرسد و نقش شفافیت در عملکرد شرکتهای بیمه تا چه حد جدی گرفته میشود.
در حالیکه بیمه دانا تلاش میکند تصویر خدشهدار شدهاش را ترمیم کند، پاسخ صریح و قاطع بیمه مرکزی میتواند زنگ هشداری برای سایر شرکتها نیز باشد.
خلاصه خبر صدا و سیما
در خبر ساعت ۲۰:۳۰ مورخ سوم خرداد ۱۴۰۴، خبرنگار صدا و سیما گزارشی درباره صدرنشینی بیمه دانا در شکایات مردمی ارائه داد.
در این گزارش، بر اساس آمار منتشرشده توسط بیمه مرکزی، در ده ماه نخست سال ۱۴۰۳، مجموعاً ۷۴۳۰ شکایت از شرکتهای بیمه ثبت شده است که از این تعداد، ۴۲۲۴ شکایت وارد تشخیص داده شدهاند.
در این میان، بیمه دانا با ۱۴۲۷ شکایت، بیشترین تعداد شکایات را به خود اختصاص داده است.
بیشترین شکایات مربوط به بیمههای شخص ثالث، بدنه خودرو و درمان بوده است.
در رشته بیمه شخص ثالث، بیمه دانا با ۶۹۹ شکایت در صدر قرار دارد.
این گزارش به افزایش ۱۸.۵۴ درصدی شکایات نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره و تأکید دارد که انتشار این آمار با هدف ترغیب شرکتهای بیمه به ارائه خدمات بهتر صورت گرفته است.
واکنش بیمه دانا
شرکت بیمه دانا در واکنش به گزارش پخش شده در بخش خبری ۲۰:۳۰ مورخ سوم خرداد ۱۴۰۴ که این شرکت را صدرنشین شکایات مردمی عنوان کرده بود، با ارسال نامه ای به رییس سازمان صدا و سیما، این خبر را تکذیب و آن را فاقد بررسی جامع و تحلیل منصفانه دانست.
در بخشی از متن نامه که خطاب به دکتر جبلی نوشته شده، آمده است:
پیرو گزارش پخش شده در بخش خبری ساعت ۲۰:۳۰ مورخ سوم خرداد ۱۴۰۴ با عنوان «بیمه دانا» صدرنشین شکایات مردمی
بدین وسیله مراتب تعجب و تأسف این شرکت از نحوه تنظیم و انتشار این گزارش که متاسفانه بدون بررسی جامع، تحلیل درست و ارائه روایت کامل و منصفانه از عملکرد این شرکت منتشر شده است، اعلام می گردد:
در بخش دیگری از این نامه تاکید شده است: شرکت بیمه دانا به عنوان یکی از با سابقه ترین شرکت های بیمه ای کشور، همواره در مسیر ارتقاء کیفیت خدمات، بهبود فرایندهای پاسخگویی، توسعه خدمات دیجیتال و افزایش رضایت مندی بیمه گذاران، گام برداشته و در بسیاری از شاخص های فنی و تخصصی، دستاوردهای معتبری داشته است.
شایان ذکر است که تعداد کل شکایات ثبت شده برای بیمه دانا در مقایسه با بیش از ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بیمه شده تحت پوشش این شرکت، رقمی معادل حدود یک صدم درصد را نشان می دهد.
لذا برای تحلیل عادلانه و دقیق تر وضعیت شکایات، ضروری است آمار شکایات شرکت های بیمه بر اساس پرتفوی بیمه شدگان آنها و نسبت شکایات به کل بیمه شدگان مورد بررسی قرار گیرد.
بر این اساس انتشار گزارشی یکسویه و فاقد تحلیل حرفه ای بدون طرح دیدگاه این شرکت، نه تنها با اصول خبری مبتنی بر بی طرفی و انصاف فاصله دارد، بلکه تصویری نادرست از فعالیت های گسترده و شفاف ما در ذهن مخاطب ایجاد می کند و موجبات تضییع حقوق سهامداران و ذینفعان شرکت خواهد شد.
رضا جعفری مدیرعامل بیمه دانا در ادامه نامه از رییس سازمان صدا و سیما و مجموعه محترم رسانه ملی درخواست کرد فرصی متناسب با مدت زمان پخش گزارش مذکور، برای ارایه توضیحات و پاسخ های شرکت بیمه دانا در نظر گرفته شود تا امکان اطلاع رسانی کامل و دقیق به مخاطبان محترم فراهم گردد.
پاسخ رییس کل بیمه مرکزی
