×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
طاق زدن فیلم های خارجی با سینمای تجاری

طاق زدن فیلم های خارجی با سینمای تجاری

گروه یادداشت فرهنگی هنری پایشگر- شهراد اثنی عشری-سینما هنری است با ژانرهای مختلف و البته تاثیر گذار. ازتخیلی و تاریخی گرفته تا اکشن و پلیسی و کمدی .

مخاطبان سینما هم به نسبت ژانر ها و تنوع آن ، متفاوتند.عده ای فیلم جنایی  را می پسندند و برخی دیگر فیلم کمدی ؛جمعی فیلم فانتزی دوست دارند وعده‌ای دیگر فیلم‌های جنایی و کمدی را دوست دارند  اما مسئله اصلی این است که همه ژانرها مخاطبانی دارند که باعث رونق سینما و صنعت فیلمسازی می شوند.

تولیدات سینماهای کشورهای مختلف هم سمت و سویی خاص دارند وهمسو با فرهنگ و گاه جغرافیا و حتی سیاست های  سرزمین شان تولید می شوند، اما واقعیت این است که همیشه موضوعات و ژانرهای مورد توجه یک سینما و مخاطبان آن ،ملاک نیست و تماشاگران حرفه ای سینما تمایل به تماشای فیلم های سایر ملل و نگاه های مختلف و تجربیات جدید دارند که در کشور و سینمای خودشان ، از آن خبری نیست .

اگرچند سال اخیر و میل به کمدی سازی فیلمسازان ، آن هم به دلیل بازگشت قابل قبول و وچند میلیاردی سرمایه را در نظر نگیریم ، سینماگران ایرانی ،تجربه‌های متفاوتی در عرصه فیلم سازی داشته و دارند اما با همه این اوصاف ، سلیقه برخی از مخاطبان را که نیازمند تنوع است را نباید نادیده گرفت و وظیفه مسئولان پاسخگویی به این نیاز است.

متاسفانه سینمای ایران در این زمینه پاسخگویی مناسبی به نیاز مخاطبان خود نداشته و اکران فیلم های خارجی از یک طرف با نظر نه چندان مساعد مسئولان  مواجه است و از سوی دیگربا  سینمادارانی مواجه هستیم که  به بهانه این که نمایش فیلم های خارجی  سود چندانی ندارند،ابتر می ماند اما اگر فیلم ها به دقت انتخاب شوند، مخاطب خود را هم خواهند داشت. چه بسیارند کسانی که ترجیح می دهند، فیلم های خارجی خوب را روی پرده سینما ببینند تا این که نسخه قاچاق شده همان فیلم را روی صفحه تلویزیون یا از مانیتور کامپیوتر هایشان نگاه کنند.

این مسئله نیازمند زمان است همان گونه که بسیاری از ابتدا برای نمایش فیلم های هنر- تجربه ساز مخالف می‌زدند ،حالا با اکران فیلم های خارجی مخالفند اما تجربه ثابت کرده که  فیلم های هنر-تجربه هم مخاطبان خود را دارد اما باید مکانی برای نمایش چنین فیلم هایی هم باشد تا این نوع خاص از سینما ، رونق پیدا کند . با استناد به همین مسئله باید گفت که سینمای ایران و مخاطبان ایرانی نیازمند اکران و نمایش فیلم‌های خارجی هستند و مطمئناً فیلم های خارجی جای فیلم های ایرانی و اکران آن ها را نمی گیرند .اختصاص تعداد معدودی سالن و نوبت اکران ، دردی از اکران خارجی حل نمی کند و سازمان سینمایی با حمایت از اکران این گونه سینمایی می تواند هم به سینماداران کمک کند و هم نیازعلاقه مندان به این نوع سینما را مرتفع کند.

ضمن این که چه بسا، فیلم‌های خارجی  و نمایش آن ها در سینما ها، سبب شود تا سینمای تجاری و تک‌بعدی کمدی فعلی  ما هم جایش را با فیلم های خوب طاق بزند.

false
true
false
false

true