×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ظلم بالسویه عدل است

ظلم بالسویه عدل است

گروه یادداشت و تحلیل فرهنگی هنری پایشگر -اکرم محمدی-مدتی است که آقازاده ها به دلیل تخلفات مالی و سوء استفاده از موقعیت خود، زیر ذره بین هستند . برخی از آنان به دلیل تخلفات متعدد در راه دادگاه ها وپاسخگویی هستند و برخی هم به طرق مختلف ، خود را از این هجمه ها جدا می کنند از جمله ، تغییر نام خانوادگی اما نباید از این نکته غافل شد که برخی دیگر ،همچنان چراغ خاموش از رانت های خاص استفاده می کنند که قوه قضائیه نباید نسبت به این موارد ، بی تفاوت باشد.

درواقع در این سرزمین  آقازاده ها از رانت های خاص استفاده کرده اند  اما گویا به جمع آنان باید هنرمندان را هم اضافه کرد که با استفاده از رانت معافیت مالیاتی ،از مردم فاصله گرفته اند.

هنرمندان همیشه خود را جزئی از مردم دانسته واینگونه معرفی می کنند و البته این مسئله حقیقت دارد که اعتبار و محبوبیت خود را از مردم گرفته‌اند اما وقتی پای پول به میان می‌آید ،می بینیم که موضع  آنها هم تغییر می کند یعنی دیگر در کنار مردم نیستند .این نکته با اشاره به صحبت‌های یکی از بازیگران که در پی افزایش قیمت دلار عنوان شد ،بیان می شود آن جا که می گوید حاضر نیست خم به ابروی فرزندش بیفتد و تمام ۸۰ میلیون نفر جمعیت این سرزمین ،یک طرف و فرزندش هم یک طرف!

این مسئله برای همه مصداق پیدا می کند و هیچ کس راضی نیست که خم به ابروی فرزندش بیفتد اما نمی شود موقعیت اقتصادی  ۸۰ میلیون نفر را نادیده گرفت .

اما مالیات چیست؟مالیات (tax) قسمتی ازدرآمد یا دارایی افراد است که به منظور پرداخت مخارج عمومی و اجرای سیاست‌های مالی درراستای حفظ منافع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی کشوربه موجب قوانین و به‌ وسیله‌ اهرم‌های اداری و اجرایی دولت وصول می‌شود.

در جامعه ای که همه بابت کاری که انجام می دهند ،پیش از دریافت حقوق مالیات می پردازند،چراباید هنرمندان ، از پرداخت مالیات معاف باشند؟حفظ منافع اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی کشور با رعایت قانون ،میسر می شود و با خم ابروو  استثنا ،نمی توان کشور را اداره کرد.وقتی  در کنار هم زندگی می کنیم باید از یک قانون پیروی کنیم.

روی سخنم با دکتر انتظامی است .آقای انتظامی شما برای اولین بار در حوزه معاونت مطبوعاتی شفاف‌سازی مالی را اجرا کردید و همه این شفافیت ها را در سایت معاونت منتشر کردید حالا هم باید سازوکاری برای حوزه سینما بیندیشید سینمایی که سخت بی رحم است. این جمله ای است که همیشه هنرمندان می گویند. بنابراین این سختی را از این هنربی رحم،  به جان بخرید و کاری کنید که درآمدها شفاف شوند.قراردادها ،دریافت ها ، پرداخت ها ثبت شوند تا جای هیچ حرف و سخنی هم نباشد و به دلیل همین ابهامات است که پای پول های کثیف و پولشویی به هنر و سینما باز شده است.

الزام قرارداد مکتوب راه  هر نوع پولشویی یا خلاف  را می بندد پس چرا هنرمندان از چنین کاری امتناع می کنند ؟ از طرفی هم می شنویم که هنرمندان از این که تهیه کننده ها پولشان را نمی دهند، گلایه دارند.اگر شفافیت باشد ، گلایه ای هم در کار نیست .

چطور کارمند ها قبل از اینکه حقوق بگیرند ابتدا مالیات و سایر کسورات از حقوقشان  کسر می شود،بنابراین هر هنرمندی با توجه به تعرفه ای مشخص ، اگر مالیاتش پرداخت شود ، هم به بهبود وضعیت اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی کشور کمک کرده و هم این که  دیگر جای هیچ حرف و سخنی باقی نمی ماند و هر کس به تناسب دریافت و پرداختی که دارد،مالیات می پردازد .

در حال حاضر پرداخت نکردن و معافیت مالیاتی هنرمندان ، پشت کردن به  مردمی است که همیشه پشت هنرمندان ایستاده اند و اگر همین مردم حمایت خود از هنر را دریغ کنند ،دیگر نه هنری باقی ماند و نه هنرمندی.

برخی معتقدند که دریافت مالیات از هنرمندان ظلم است اما واقعیت این است که ظلم بالسویه عدل است.

false
true
false
false

true