×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
عوارض جاده ای؛خوردن از آخور و توبره

عوارض جاده ای؛خوردن از آخور و توبره

 

گروه یادداشت و تحلیل اقتصادی-اکرم محمدی

 

قصد سفر می کنی و راه جاده را در پیش می گیری .در اواسط راه تابلوهای عوارض آزاد راهی خود نمایی می کند. بدون لحظه ای درنگ از گیت عوارض رد می شوی .هنوز تابلوهای عوارضی را از آینه در  پشت سرت می بینی که صدای پیامکی را می شنوی و همان لحظه از رویا بیرون می آیی و حباب های بالای سرت را می تکانی. بله، پرداخت آنلاین هنوز برای مردم رویایی بیش نیست و بااین که تبلیغات  فراوانی برای کار های نکرده صورت می گیرد اما هنوز ما اندر خم یک کوچه ایم.

با همین رویاها بود که برای تردد آسان تر در سفر ،اطلاعات خودرو را در سیستم “آنی رو” در یکی از بانک ها ثبت کردیم تا از بخش الکترونیک  عبور کرده  و عوارض به صورت خودکار از حساب بانکی کسر شود اما چه می دانستیم که تا مکانیزه شدن خدمات هنوز راه زیادی در پیش است!
اولین بار در سفر به گیلان وقتی به گیت پرداخت عوارض رسیدیم ، مسئول عوارضی با این استدلال که دوربین های بخش الکترونیک غیر فعال است ،عوارض را نقدی از ما دریافت کردند و جالب تر اینکه همان مبالغ از حساب بانکی ما هم کسر شد .البته این مسئله مربوط به چند سال پیش بود. همان موقع که تازه اطلاعات خودرو را ثبت کرده بودیم.

وحالا بعد از چند سال دوباره این داستان تکرار شد . هفته پیش  سفری به استان گیلان داشتیم و این اتفاق یک بار دیگر تکرار شد اما  این بار چند اما و اگر هم داشت. با این که به مسئولان دریافت عوارض  اعلام کردیم که پرداخت  الکترونیک عوارض خودرو فعال است، گفتند که پرداخت الکترونیک مشکل دارد و باید نقدی عوارض را پرداخت کنید. عوارض را نقدی پرداخت کردیم اما  طی چند مرحله  از حسابمان  پول کسر شد و مهمتر از همه این که بااین که در مسیر برگشت وقتی به متصدی دریافت عوارض  قضیه را گفتیم ، اظهار بی اطلاعی کرد . متصدی دریافت عوارض   بیشتر نگران دریافت پول و صف ایجاد شده بود، گفت  که دوربین ها غیر فعال است و دیگر در این مسیر عوارض الکترونیکی فعال نیست و همه باید عوارض را نقدی پرداخت کنند و به این ترتیب ما عوارض را نقدی پرداخت کردیم اما دوباره از حسابمان کسر شد  یعنی در یک سفر، مبالغ عوارض تردد بین شهری را دوبار پرداخت کردیم  هم در مسیر رفت و هم برگشت .

اما این بار نکاتی هم وجود داشت که قابل تامل است . اگر قرار است عوارض تردد آزاد راهی  به صورت نقدی پرداخت شود، چطور توسط  طرح” آنی رو” مجدداً این مبالغ  از حساب مالکان خودرو برداشت می شود؟! از سوی دیگر می گویند که دوربین های عوارضی غیر فعال است .اگر این طور است ،چطور پلاک خودرو ثبت شده و از حساب بانکی مان پول کسر می شود؟! اگر قرار است  عوارض به صورت الکترونیک پرداخت شود چرا کیوسک های پرداخت الکترونیک را غیرفعال کردند ؟! و اگر دوربین ها فعال است چرا متصدیان دریافت عوارض ، توجیه نیستند؟!در واقع این کار دوجانبه خوردن از جیب مردم است نمی شود که مردم هم  به صورت نقدی عوارض را پرداخت کنند  و هم از حسابشان این مبالغ کسر شود .پیش از این هم این نکته را نوشته و یادآوری کرده بودیم اما متاسفانه هیچ پاسخی از سوی مسئولان داده نشد.

اغلب به خاطر مبالغ اندک می گوییم که مشکلی نیست و پرداخت می کنیم اما باید به این فکر کرد که هر روز برای چه تعداد از مسافران این اتفاق می افتد و همه هم می گویند ، اشکالی ندارد. درواقع اشکال دارد و اشکال خیلی بزرگی هم دارد. اگرچه این مبالغ بسیار اندک است اما همین مبالغ اندک؛ ذره ذره جمع شود وانگهی دریا شود.

در این زمینه مسئولان “آنی رو”  وعوارضی  مسیر تهران – رشت  باید پاسخگو باشند که چگونه  این مبالغ را هم از مسافران دریافت می کنند و هم از  حساب آنان کسر می شود.

لطفا دستهایتان را از جیب مردم بیرون بکشید چراکه این کار نشانه بارز هم از آخور و توبره خوردن  با هم است.شاید بهتر باشد که مثل گذشته همه چیز سنتی باشد لااقل تکلیفمان با خودمان روشن است .

 

 

 

false
true
false
false

true