×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
غوغای برنامه هفتم توسعه با لگدمال کردن حقوق کارگر و بازنشسته/ وزیر کار: ماده ۱۵ و ۱۶ را حذف کردیم

غوغای برنامه هفتم توسعه با لگدمال کردن حقوق کارگر و بازنشسته/ وزیر کار: ماده ۱۵ و ۱۶ را حذف کردیم

اخبار اقتصادی پایشگر- برنامه هفتم توسعه آنقدر مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته که هنوز وارد صحن علنی مجلس نشده، مسوولان ذیربط دست به کار شدند تا حداقل بخشی از آن را اصلاح کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، تهیه این برنامه توسط دولت در حالی صورت گرفته که شاید در تاریخ انقلاب سابقه نداشته که تا این حد به مقام و منزلت کارگران و بازنشستگان توهین شده و مورد بی مهری قرار گرفته باشند.
در حال حاضرشرایط برای ارائه برنامه توسعه هفتم به مجلس در حالی فراهم شده که تقریبا بیش از ۵۰ درصد بخش‌های برنامه توسعه ششم هنوز محقق نشده است.
برنامه‌های توسعه پنج‌ساله از مهمترین اسناد حاکمیتی و نمادی از هنر سیاستگذاری دولت‌ها است. بنابراین از منظر سیاست‌گذاری عمومی برنامه به عنوان مهمترین سند سیاستی کشور به ما مسیر عبور از شرایط نامطلوب و رسیدن به وضعیت مطلوب ممکن را از منظر دولت نشان می‌دهد.
به عنوان مثال در حوزه محیط‌زیست و روابط کارگری و کارفرمایی چالش‌های زیادی در این برنامه وجود دارد که امیدواریم بخش خصوصی و کمیسیون‌های ذیربط در مجلس اصلاحات لازم را پیشنهاد دهند.


وزیر کار در تازه‌ترین واکنش به مشکلات این برنامه گفت: فکر می‌کنم در ویرایش نهایی لایحه برنامه توسعه هفتم مواد ۱۵و ۱۶حذف شده و احتمالا این موضوع دیگر در دستور کار نیست. بحث این است که اگر در جایی و برخی نهادهای حمایتی، نیرویی دارند و به دنبال کمک به آن نیرو هستند یا به دنبال ایجاد اشتغال هستند، چنانچه آن کارگر خود رضایت داشت، با حقوقی کمتر از حداقل دستمزد کار کند.
ماده ۱۵ و ۱۶ برنامه هفتم با اشاره به مساله استاد-شاگردی آمده بود، به کارفرما اجازه داده شده است که به کارآموزان، ۳ سال نصف حداقل دستمزد را بپردازد.
در حال حاضر از سایر مسوولان ذیربط، به ویژه نمایندگان مجلس نیز انتظار می‌رود با دقت و وسواس بیشتری نسبت به ارزیابی و بررسی برنامه هفتم توسعه اقدام کنند تا بیش از این افکار عمومی نسبت به دولت بدبین نشوند.

false
true
false
false

true