×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true

پایشگر-وضعیت بازار ارز این روزها برغم اجرای طرح های جدید بانک مرکزی همچنان بی ثبات است و از رویه واحدی پیروی نمی کند.
آن چه که مسلم است تحریم های امریکا یکی از دلایل اصلی این بی ثباتی در بازار است .البته سیاست های نامناسب اقتصادی در زمان سیف بر بانک مرکزی و عدم دخالت روحانی در این ماجرا نیز از سایر دلایل این وضعیت وخیم اقتصادی است.
اما در هر حال علت اصلی نابسامانی بازار تحریم های امریکاست زیرا برغم اینکه اروپائی‌ها سخت در تلاشند که از شدت تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران بکاهند اما واقعیت این است که دولت ایران قادر نیست به اندازه کافی ارز وارد کشور کند و جواب تقاضا را بدهد و ریال را حمایت کند.
دوم، نفس تحریم‌ها احساس بی‌ثباتی و نگرانی در ایران ایجاد کرده است. طبقه متوسط و ثروتمند برای جلوگیری از سقوط ارزش دارائی خود به بازار ارز (و هم چنین طلا) هجوم آورده‌اند و هر چه به ۱۳ آبان و به اجرا در آمدن موج دوم تحریم‌ها نزدیکتر شویم احتمالا این هجوم تشدید می‌شود و احتمالا قیمت دلار باز هم افزایش می‌یابد.
تا اینجا دولت هر سیاستی پیش گرفته قادر به جلوگیری از این وضعیت نبوده است. بخشی از نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی سیل آسا به سوی بازار ارز سرازیر است
سوم، با فعال شدن تحریم‌های نفتی ارز حاصل از فروش نفت هم کاهش یافته و این امر بر معضل کمبود ارز خواهد افزود.
” سئوالی که در حال حاضرنیازمند پاسخ است این است که وقتی دو دولت منافع حیاتی یکدیگر را تهدید می‌کنند (صرف نظر از اینکه کدام طرف محق است) اگر مذاکره‌ هم با یکدیگر نکنند از چه راهی قرار است تضاد و درگیری آنان فیصله پیدا کند؟
چند ماه آینده، با شروع تحریم های گسترده‌تر احتمالا دوران تلاطم در رابطه ایران و آمریکا خواهد بود. اما شاید بسیاری از سئوالات امروز ما پاسخ داده شود مانند اینکه سرانجام مقابله ایران و امریکا به کجا خواهد انجامید: صلح یا جنگ؟

false
true
false
false

true