×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
قطعی سایت و نبود پاکت چالش اصلی نمایشگاه کتاب/ کوتاهی وزارت ارشاد یا بخش خصوصی؟

قطعی سایت و نبود پاکت چالش اصلی نمایشگاه کتاب/ کوتاهی وزارت ارشاد یا بخش خصوصی؟

اخبار فرهنگی هنری پایشگر-معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست درباره چالش‌های نمایشگاه مجازی کتاب و ارسال مرسوله‌ها به دست هموطنان توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی پایشگر ،امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در سطح کشور، بسیاری از مراکز شلوغ و پر تردد که به انتقال زنجیره این ویروس کمک می‌کردند، تعطیل شدند.

در همین راستا تدابیری جدید برای تعطیل نشدن و جلوگیری از ضرر برخی کسب و کارها اتخاذ شد و بسیاری از فعالیت‌ها و نمایشگاه‌ها برای نخستین بار به صورت مجازی برگزار شدند.

نمایشگاه کتاب که هر ساله افراد زیادی را از نقاط مختلف کشور به پایتخت می‌کشاند،  امسال به ترافیک جدید از نوع مجازی و اینترنتی تبدیل شد.

 

یکم بهمن ماه امسال نخستین نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شد و در ابتدا قرار بود این نمایشگاه تا ۶ بهمن ماه ادامه داشته باشد، اما به دلیل استقبال خوب مردم و مشکلاتی که در زمینه سایت و اینترنت وجود داشت، تا ۸ بهمن ماه و سپس تا  ۱۰ بهمن ماه تمدید شد.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب چه چالش‌هایی داشت؟

به دلیل نبود تجربه کافی در برگزاری نمایشگاه مجازی، چالش‌هایی از قبیل نبود پاکت برای ارسال کتاب و همچنین قطعی سایت در این نمایشگاه رخ داد که پس از گذشت چند روز مشکل سایت آن برطرف شد.

اما همانطور که گفته شد، چند روزی است ناشرانی که کتاب های خود را در نمایشگاه مجازی کتاب به فروش رسانده‌اند، با مشکلاتی مانند نبود پاکت روبه رو هستند.

در همین راستا به سراغ رمضانعلی سبحانی فر معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست رفتیم تا درباره علت کمبود پاکت برای ناشران توضیحاتی دهد.

رمضانعلی سبحانی فر مدیرعامل شرکت ملی پست ، اظهار کرد: پاکت‌های لازم برای بسته بندی کتاب‌های ناشران را بخش خصوصی تامین می‌کند و ما در ابتدای نمایشگاه هم به مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم اتحادیه ناشران گفتیم تا برآوردی داشته باشند تا بخش خصوصی  بتواند پیش بینی لازم را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت ملی پست افزود: آمار و ارقامی که روز اول برای خرید کتاب در نمایشگاه پیش بینی می‌شد حداکثر خرید ۲۰۰ هزار کتاب بود، اما تا به امروز این عدد نزدیک به ۳ برابر شده است.

وی گفت: چاپخانه به صورت مرتب در حال چاپ پاکت است و هر روز به ناشران پاکت‌های چاپ شده را ارائه می‌دهد و امیدوارم این کار سرعت بیشتری پیدا  و نیاز‌های لازم را تامین کند.

سبحانی‌فر در پاسخ به این سوال که اگر پاکت‌ها دیر به دست ناشر برسد، نحوه ارسال کتاب به چه صورت خواهد بود گفت: اگر بارکد زده شده باشد، ما مشکلی در ارسال نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی پست ادامه داد: حتی اگر ۱۰ روز از پایان نمایشگاه هم گذشته باشد، ما پذیرش کتاب‌ها را داریم، البته کتاب‌ها باید در سامانه ثبت شده و دارای بارکد باشند و به عنوان مرسوله پستی تعلقی شده باشد.

یکی دیگر از مشکلات موجود در ارسال کتب، بسته بندی‌های نامناسب کتاب‌هاست و برخی ناشران تعداد زیادی کتاب را با وزن بالا در داخل یک پاکت قرار می‌دهند در نتیجه قبل از رسیدن به دست مشتری، کتاب آسیب می بیند.

در همین راستا معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست افزود: ناشران نباید تعداد زیادی کتاب با وزن بالا را داخل یک پاکت کوچک جانمایی کنند.

سبحانی‌فر بیان کرد: مورد داریم ۸ کتاب را در یک پاکتی قرار داده‌اند که با این وزن دچار آسیب دیدگی می‌شود و ما به اجبار این گونه مرسوله‌ها را بازسازی می‌کنیم و در پاکت‌های استاندارد دیگری قرار می‌دهیم تا کتاب‌ها به سلامت به دست خریدار برسد.

سالم رساندن کتاب به دست متقاضی از جمله اولویت‌های پست است

مدیرعامل شرکت ملی پست افزود: به لحاظ هزینه‌هایی که وجود دارد، ناشران کتاب‌ها را در یک بسته کوچک‌تر قرار می‌دهند تا یک آدرس و یک پاکت مصرف شود و هزینه‌ای که ناشر باید پرداخت کند را پست جبران می‌کند.

وی ادامه داد: ما در روز بیش از ۵۰ بسته داریم که به دلیل حجم زیاد کتابی که در آن قرار داده‌اند آسیب می‌بینند.

ایوب دهقان کار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه ارسال مرسوله‌ها به دست متقاضیان گفت: تا به امروز نحوه ارسال مرسوله‌ها بسیار خوب بوده و پست کتاب‌ها را سالم و در بهترین زمان و وضعیت ممکن به دست متقاضیان می‌رساند.

false
true
false
false

true