×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ماسک ها را برداشتیم کرونا نفس کشید/بازگشت دوباره کرونا

ماسک ها را برداشتیم کرونا نفس کشید/بازگشت دوباره کرونا

 

اخبار اجتماعی پایشگر-روند افزایشی بیماران مبتلا به کرونا در کشور، زگ خطر ورود به موج جدید را به صدا در آورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر به نقل از مهر، آمار روزانه کرونا در کشور سیر صعودی گرفته و موارد بستری بیماران نیز افزایشی شده است. این وضعیت نشان می‌دهد که احتمالاً وارد موج جدید بیماری خواهیم شد.

شاید یکی از علل افرایش موارد ابتلاء در چند روز اخیر، رها شدن پروتکل‌های بهداشتی و برداشتن ماسک‌ها باشد. زیرا، بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در شرایط کنونی، کمتر از ۱۰ درصد افراد جامعه ماسک می‌زنند.

در همین حال، روند واکسیناسیون نیز آن طور که باید و شاید، به سرعت پیش نمی‌رود. به طوری که آمار افرادی که ۳ دوز واکسن  کرونا تزریق کرده‌اند، همچنان کمتر از ۲۸ میلیون نفر است.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که در چند روز اخیر افزایش بستری را داشته ایم، گفت: هفته‌ای که گذشته نسبت به هفته ما قبل ۲۰ درصد افزایش بستری داشتیم.

وی با اشاره به افزایش موارد بستری در ۲۳ استان، افزود: بنابراین شرایط نیاز به مداخله دارد، مهم‌ترین مداخله رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و یکی از مهم‌ترین کارها تکمیل واکسیناسیون است.

کریمی گفت: تأکید می‌کنم به جهت اینکه بیش از ۶ ماه از واکسیناسیون ملی گذشته است، هم اکنون سطح ایمنی مقداری کاهش پیدا کرده و باید یک واکسیناسیون ملی و جمعی انجام دهیم تا کسانی که ۶ ماه از واکسیناسیون آنها گذشته است، واکسینه شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که چرا به یکباره شاهد روند افزایشی کرونا هستیم، افزود: دو سه علت وجود دارد، به طوری که شاهد بروز زیرسویه های جدید اومیکرون هستیم که BA۴ و BA۵ است‌.

کریمی گفت: یکی دیگر از دلایل موارد سیر صعودی ابتلاء، افزایش شدید بیماری در کشورهای همسایه ما است، در ترکیه، عربستان، عراق افزایش زیادی داشتیم و یک مقدار هم به دلیل اینکه رعایت شیوه نامه‌ها هم کاهش یافته است.

معاون درمان وزارت بهداشت، به موارد بستری و فوتی اشاره کرد و افزود: معمولاً، یک تا دو ماه طول می‌کشد که آثار موج جدید نمایان شود و افزایش موارد بستری و به دنبال آن، فوتی‌ها، دو تا سه هفته بعد از بستری‌ها رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: سه رقمی شدن مرگ‌های روزانه را پیش بینی نمی‌کنیم، اما احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های روزانه وجود دارد.

مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: واقعیت این است که همزمانی این افزایش‌ها با قالب شدن زیرگونه BA۴ و BA۵ که دو زیرگونه از اومیکرون هستند، در همه جای دنیا ما یک افزایشی را می‌بینیم که به نسبت اومیکرون B۲ که غالب بود، واکسن گریزی بیشتری دارند. یعنی ما اگر پیشتر با دو دوز واکسن می‌توانستیم با BA۱ و BA۲ مقابله کنیم برای مقابله با زیرگونه‌های جدید، یا باید واکسن‌هایی داشته باشیم که به طور اختصاصی برای این زیرگونه ساخته شدند که هنوز در دنیا واکسنی نداریم یا باید تعداد دوزها را افزایش دهیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین شواهدی که ما داریم اختلافی است که بین قاره آفریقا و آمریکا می‌بینیم، قاره آفریقا به واکسن دسترسی نداشته و اختلاف شدیدی که بین مرگ و میر اومیکرون و دلتا می‌بینیم در قاره آفریقا پررنگ نیست که ناشی ازا ین است که واکسیناسیون خود را با تأخیر انجام دادند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با خطاب قرار دادن هموطنان، گفت: کسانی که اگر هنوز واکسن نزده اند، بزنند. در واقع اگر هر کدام از ما یک قدم به جلو بگذاریم، سلامت خود و دیگران را به مخاطره نمی‌اندازیم.

به نظر می‌رسد برای مقابله با موج جدید بیماری، علاوه بر بازگشت به پروتکل‌ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، واکسیناسیون را جدی بگیریم. تکمیل دوزهای باقیمانده برای کسانی که هنوز دوز سوم را نزده اند و واکسیناسیون کسانی که تاکنون حتی یک دوز واکسن نزده اند، از اهمیت زیادی برخوردار است تا بتوانیم، بدون تلفات از موج جدید بیماری عبور کنیم.

false
true
false
false

true