×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true

پایشگر- مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اعلام دلایل افزایش شاخص ، پیش بینی کرد این متغیر در صورت بهبود تعاملات بین المللی با رشد ۱۰۰ درصدی تا پایان سال روبرو شود.

به گزارش پایشگر به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، ولی نادی قمی درباره شرایط فعلی بورس و اقتصاد گفت: حجم نقدینگی در سال های اخیر بسیار افزایش یافته به طوری که باید در جایی متراکم و سیال می‌شد که این اتفاق در اواخر سال گذشته رخ داد. براین اساس، نقدینگی نخست به سوی بازار ارز رفت و سپس روانه بازار طلا، خودرو و مسکن شد.

وی ادامه داد: در نهایت این نقدینگی پس از تاثیرگذاری بر بازارهای مختلف، وارد بورس شد و شاخص را تحت تأثیر قرار داد. بنابراین رشد شتابان بازار سرمایه در ماه‌های اخیر در درجه نخست ناشی از واکنش گسترده نسبت به رشد نرخ ارز است که همچنان ادامه دارد. البته برای رشد بورس، زمینه‌ها و بسترهای دیگری نیز وجود داشته که از جمله آنها می توان به رشد قیمت کامودیتی ها اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: حتی اگر نرخ ارز نیز افزایش نمی‌یافت به علت افزایش قیمت برخی از کامودیتی ها، شاخص بورس روند صعودی در پیش می گرفت که البته مانند ماه‌های اخیر نبود و از شدت کمتری برخوردار بود. در صورت بهبود تعاملات بین المللی، شاهد رشد ۲ برابری شاخص بورس تا پایان سال جاری خواهیم بود. معمولا بازار سهام می تواند تا ۶۰ درصد از تغییر قیمت دلار را در کوتاه مدت جذب کند و برای جذب همه تاثیر ناشی از نرخ دلار، نیاز به گذشت زمان و یک دوره زمانی میان مدت هست.

محرک اصلی بورس

نادی قمی گفت: در حال حاضر محرک اصلی بورس نرخ ارز است اما باید توجه داشت هر محرکی یک روزی توان خود را از دست خواهد داد. براین اساس در آینده سایر محرک ها و عوامل می‌توانند مسیر حرکت بورس را مشخص کنند. اگر بتوانیم در ارز به ثبات قیمتی دست یابیم آنگاه شاهد تاثیرگذاری سایر محرک ها و عوامل خواهیم بود که امکان دارد مثبت یا منفی باشد.

وی درباره ارزش جایگزینی شرکت‌ها نیز گفت: در رشد کنونی شاخص بورس شاهد تاثیر تدریجی ارزش جایگزین شرکت ها نیز هستیم.بالا رفتن بهای ارز به شکل افزایش سودآوری شرکت ها و یا افزایش ارزش جایگزینی بر بورس تاثیر می گذارد. به عنوان نمونه ارزش کارخانه ای که ساخت آن به ۲۰۰ میلیون دلار نیاز دارد پس از رشد چند برابری ارز چند برابر می شود که رشد قیمت سهام آن را در پی دارد.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین درباره برخی ادعاها مبنی بر حبابی بودن شاخص بورس گفت: رشد کنونی بورس با توجه به کاهش ارزش پول، واقعیات اقتصادی و نرخ ارز، تحقق یافته بنابراین آن را می‌توان روندی طبیعی و فاقد حباب دانست. البته در صورتی که فشارهای خارجی تشدید شود امکان دارد تاثیر منفی بر بازار سرمایه داشته و شاهد عقب نشینی گسترده شاخص بورس باشیم.

رشد نرخ سود بانکی و تاثیر بر بازار سرمایه

نادی قمی درباره چشم انداز بازار سرمایه گفت: حتی در صورت عقب نشینی دلار به ۷ هزار تومان،همچنان زمینه برای رشد شاخص بورس فراهم است. حتی امکان دارد بورس تا پایان سال جاری ۱۵ تا ۲۰ درصد دیگر نیز افزایش یافته و به رکوردهای بی سابقه ای دست یابد. در صورتی که بتوانیم ریسک های سیاسی در بخش بین الملل را مدیریت کنیم شاهد رشد بیشتر در بازار سرمایه خواهم بود.

وی درباره احتمال رشد نرخ سود بانکی و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: بالا بردن نرخ سود بانکی برای مهار نقدینگی می تواند مُسکن کوتاه‌مدت و موقت باشد اما ضمن ایجاد ریسک‌های منفی برای بازار سرمایه، اقتصاد را با خطرات جدی مواجه می‌کند.باید برای مهار نقدینگی برنامه های میان و بلند‌مدت داشته باشیم، مهار نقدینگی از طریق حل مشکلات نظام بانکی ممکن است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه معضلات نظام بانکی از طریق طرح‌ریزی یک سیاست پولی و مالی منسجم حل خواهد شد، اضافه کرد: محورهای اصلی اصلاح نظام بانکی و طرح‌ریزی یک سیاست پولی و مالی منسجم باید شامل تزریق نقدینگی به بانک ها، ادغام بانک ها، ریشه‌کنی فساد، برقراری ارتباطات بین‌المللی، اصلاح نظام مدیریتی، برقراری نظام مالیاتی منصفانه و افزایش انظباط مالی و جلوگیری از هدر رفت منابع باشد.

نادی قمی ادامه داد: معمولا زمانی که نقدینگی بسیار افزایش می یابد، برای مهار آن اقدام به بالا بردن نرخ سود بانکی می کنند که پیامدهایی را دارد. اکنون وضعیت نقدینگی به جای رسیده که روزانه هزار میلیارد تومان بدون اینکه هیچ فعالیتی انجام شود وارد بازار می شود.بالا بردن نرخ سود بانکی برای مهار نقدینگی می ‌تواند ریسک های منفی برای بازار سرمایه ایجاد کند.

false
true
false
false

true