×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
نفس‌های آخر اقتصاد و بورس با تصمیمات ویران کننده دولت و مجلس/ فعلا حجاب اولویت مسوولان است، نه سرمایه و معیشت مردم! بازار سرمایه نیاز به تنفس مصنوعی دارد

نفس‌های آخر اقتصاد و بورس با تصمیمات ویران کننده دولت و مجلس/ فعلا حجاب اولویت مسوولان است، نه سرمایه و معیشت مردم! بازار سرمایه نیاز به تنفس مصنوعی دارد

اخبار بورس پایشگر: رها دربند-


سقوط پی در پی بورس و متضرر شدن بخش عظیمی از سهامداران بازار سرمایه طبق معمول با سکوت مسوولان دولت و بی‌خیالی دست اندرکاران مربوطه مواجه شده و به نظر می‌رسد دولت، مجلس و سایر متولیان امور دست به دست هم دادند تا سرمایه‌های مردم را نابود کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایشگر، این رخداد تلخ طی چند هفته اخیر نشانگر بحرانی شدن بیش از پیش وضعیت اقتصادی و به صدا درآمدن زنگ خطر سقوط آزاد اقتصاد و نابودی پایه‌های لرزان سیستم اقتصادی کشور است.
این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که دولت، مجلس و سایر متولیان امور همچنان تمام وقت و انرژی خود را صرف لایحه حجاب کردند و از سایر امور مهم و حیاتی دیگر کشور غافل ماندند.
اگر چه این لایحه نیز باید به سرانجام برسد و با نگاه کارشناسانه و فارغ از دیدگاه سیاسی و امنیتی، مخاطبان خود را اقناع کند، اما متاسفانه طوری که دولت، مجلس و سازمان بورس بی‌خیال بازار سرمایه شدند، فقط یک نکته را به ذهن مردم می‌رساند که فعلا در بر روی یک پاشنه می‌چرخد و حالا حالاها قرار نیست آقایان مسوول به فکر مردم و رفاه و معیشتشان باشند!
“پایشگر” پیش از این نیز در خبری از متولیان امور، به ویژه مدعی‌العموم خواسته بود که به صورت فوری و در جهت حمایت از سهامداران حقیقی و خرد بازار سرمایه، به این مهم ورود کرده و عامل یا عوامل مخل این بازار را شناسایی و آرامش خاطر آنها را با صدور احکام مقتضی فراهم کنند، اما متاسفانه همچنان سکوت سنگینی بر کشور حکمفرماست و کسی در جهت دفاع از سرمایه مردم وارد عرصه نمی‌شود.

 

سقوط پی در پی بورس باعث نگرانی سهام‌داران و ایجاد تنش و بی‌اعتمادی برای ورود به این عرصه است. از سوی دیگر دولت نیز که تا همین اواخر، وضعیت بحرانی را انکار و دلایلی از جمله نوسان‌گیری را مطرح می‌کرد، حالا در برابر این وضعیت سکوت کرده است، سازمان بورس هم که اصلا انگار نه انگار که خبری در این بازار هست، همچنان نظاره‌گر است و نمک بر زخم سهامداران می‌پاشد!

بند ۹ و ۱۱ ماده هفت بازار بورس به عنوان شرح بازار می‌گوید که پیشگیری از وقوع تخلفات و خدشه وارد شدن به منافع سهامداران بر عهده سازمان بورس است، ولی ظاهرا رئیس این سازمان وظیفه دیگری بر عهده‌اش گذارده شده: نابودی سرمایه‌های مردم و سکوت در برابر آن!

اگر قیمت‌گذاری دستوری مثل فولاد مبارکه یا تعیین نرخ خوراک گاز صنایع را به عنوان یک صدمه و در حقیقت وقوع مسائلی که منافع ذی نفعان بازار را تهدید می‌کند، یکی از عوامل سقوط بورس در نظر بگیریم، تصمیم‌های ذی‌نفعانه دولت از طریق وزارتخانه‌ها در مورد قیمت‌گذاری دستوری، نیز از سایر عوامل مهم سقوط بازار سرمایه محسوب می‌شود.
نتیجه این روند در حال حاضر، بی‌اعتمادی مردم به دولت و متولیان اقتصادی کشور، به خصوص سازمان بورس بوده و موجب می‌شود که نقدینگی مو.جود در بازار به سمت سفته‌بازی کشیده شود که در نهایت به خروج سرمایه سهامداران از بازار ختم خواهد شد.

متاسفانه طبق آمار اخذ شده، از هفته سوم اردیبهشت ماه سال جاری به طور متوسط روزانه حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی داشته‌ایم. سال ۹۹ در اوج شکوفایی بورس ۲۵ هزار میلیارد تومان ورود پول داشته‌ایم، سال ۱۴۰۰ نزدیک ۶۰ هزار میلیارد تومان، و سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان پول از بازار خارج شده است.
این آمار نشانگر بحرانی شدن بیش از پیش بازار سرمایه است و ضرورت دخالت دولت، مجلس، سازمان بورس و به خصوص مدعی‌العموم را طلب می‌کند.
به نظر می‌رسد در حال حاضر اولویت اصلی دولت و مجلس، رسیدگی به لایحه حجاب و تعیین تکلیف نهایی آن است و معیشت، رفاه و کنترل تورم و نظارت بر بازار سرمایه جز وظایف مسوولان محترم نیست، بنابراین باید منتظر آثار وخیم تصمیمات اخیرآقایان باشیم که شاید نابودی بورس یکی از این پیامدهای ناگوار باشد.

false
true
false
false

true