×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
نقشه مخالفان قالیباف برای انتخابات هیات رئیسه مجلس/ نبرد فراکسیون‌ها برای تسخیر کرسی‌های سبز شدت گرفت

نقشه مخالفان قالیباف برای انتخابات هیات رئیسه مجلس/ نبرد فراکسیون‌ها برای تسخیر کرسی‌های سبز شدت گرفت

 

اخبار سیاسی پایشگر– انتخابات هیات رییسه مجلس در خرداد ماه جاری و افشای جزئیات سفر همسر و خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه، بخش از تبعات بحث یکسال شدن حاکمیت در لایه های درونی حکومت و پارلمان است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، پس از جنجال اخیر خانواده قالیباف در فضای مجازی و ریخت و پاش های صورت گرفته آنها در ترکیه، به رغم اینکه از سوی نزدیکان رئیس مجلس تکذیبیه هایی منتشر شد، با این حال آبروی ریخته شده سردار هیچگاه بازنگشت و این مسئله دستاویزی برای تسویه حساب جناح های سیاسی درون مجلس با وی شد.
از چند سال پیش و از زمان مسئولیت قالیباف در شهرداری تهران شائبه های زیادی درباره میزان تخلفات وی در آن زمان در رسانه ها منتشر شد که هنوز هم برخی اوقات زبانزد افراد خاص و عام از طیف های مختلف سیاسی است.
از جمله این شائبه‌ها بحث سوء استفاده چند ده هزار میلیاردی از امکانات شهرداری تهران بود که البته نه رسما تایید شد و نه به این ادعای قضایی رسیدگی شد.
اگرچه منتقدان قالیباف از آن زمان تاکنون کوشیدند مخالفان خود را با ترفندهای مختلف از دور خارج کنند، اما هنوز به طور کامل موفق به انجام این کار نشدند، لذا تلاش خود را بر محور افشاگری از امکانات در اختیار او و خانواده اش متمرکز کردند.
افشای اطلاعات و جزئیات سفر خانواده قالیباف به ترکیه و نیز افشای اختلاس های کلان در کشور و سایر سوء استفاده‌های مالی مسئولان در فضای مجازی، همه و همه باعث شده تا سوء استفاده کنندگان از بیت المال به جای مقابله با ریشه های فساد، رو به طرح صیانت آورند.
از این طرح که بگذریم خرداد ماه جاری، ماه حساس و پر خبری برای فعالان عرصه پارلمانی کشور است. در این ماه انتخابات هیئت رئیسه مجلس مطابق سنت همه ساله برگزار می شود.

منتقدان قالیباف که از او زخم های کاری فراوانی خوردند و موفق به دریافت پست های لازم پس از ریاست وی بر مجلس نشدند، چاره ای جز نبرد مدنی برای مقابله با او پیدا نکردند، لذا می کوشند در انتخابات پیش روی مجلس، از تمامی ظرفیت‌های خود برای پایین کشیدن قالیباف از کرسی ریاست استفاده کنند.
در این میان پایداری ها بیشتر از همه می کوشند چهره های خود را بر منصب کرسی هیئت رئیسه بنشانند، از این رو افراد شناخته شده ای همچون نادران و پژمانفر در تلاشند با محکم کردن حلقه پیوند پایداری‌ها با مخالفان قالیباف، از جمله دوستان دیروزی او مانند حسن نادران که سهم خود را از ریاست مجلس دریافت نکرده، ترکیب قالب هیئت رئیسه را به دست آورند.
از سوی دیگر خبر می‌رسد که برخی از دوستان و همکاران سابق رئیس مجلس کنونی در محاکم قضایی احکام انفصال از خدمت دریافت کردند.

 

مصطفی منتظرالمهدی مدیر نمونه زمان قالیباف در زمان شهرداری تهران، از جمله کسانی است که در دیوان عدالت اداری اخیراً با رد درخواستش، حکم انفصال از خدمت دائمی گرفته است.
وی مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در دوره سردار بود که پس از پایان دوره به علت تخلفات مالی به همراه تعدادی از معاونان خود محکوم و بازداشت شد.
او که در زمان قالیباف به عنوان مدیر نمونه مورد تجلیل قرار گرفته بود، در سال ۹۹ به علت تخلفات مرتبط با واگذاری املاک شهرداری تهران به انفصال دائم از خدمات دولتی و دستگاههای مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری محکوم شد.
این محکومیت نتیجه پیگیری شورای پنجم در زمینه مقابله با فساد های شهرداری دوره قالیباف است، اما با وجود محرز شدن این تخلفات، هنوز از پیگردهای قضایی این متهمان در دستگاه قضایی خبری منتشر نشده است.
به نظر می‌رسد دوستان دیروزی قالیباف که تصور می کردند با یکسان شدن حاکمیت، بحث تقسیم پست به صورت عادلانه برای آنها حداقل در طیف های درون مجلس اجرایی میشود، اکنون تصمیم گرفتند با کلید زدن پروژه حذف قالیباف از مجلس و کرسی ریاست، طیف پایداری را به هیئت رئیسه نزدیک کرده و عملاً وی را از گردونه رقابت های پارلمانی خارج کنند.
این پروژه با افشای جزئیات سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه در رسانه ها آغاز شد و معلوم نیست در ادامه به خصوص نزدیک شدن به انتخابات هیئت رئیسه مجلس، با افشای کدام پروژه یا سوء استفاده های احتمالی دیگر شدت یابد.
در همین حال اعضای فراکسیون انقلاب بار دیگر حمایت خود را از ریاست قالیباف بر کرسی ریاست مجلس اعلام کردند تا رویارویی این دو طیف در آستانه برگزاری انتخابات هیات رییسه وارد فاز حساسی شود.
گفتنی است: با یکسان شدن بحث حاکمیت در عرصه کلان اجرایی، برنامه های اصولگرایان آنطور که پیش بینی می شد، محقق نشده و دولت و مجلس به جای همفکری و تعامل و ارایه طرح های اقتصادی برای حمایت از مردم، در جهت مخالف یکدیگر حرکت می کنند.
با توجه به فقر عناصر مدیریتی قوی در مجلس بعید به نظر می رسد کرسی ریاست دچار تغییر و تحول شود، مگر آنکه در دقیقه ۹۰ اتفاقات غیر منتظری رخ دهد.

false
true
false
false

true