×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
نقش سردار شهید در منطقه

نقش سردار شهید در منطقه

گروه یادداشت و تحلیل سیاسی پایشگر-سرلشگر قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه برون مرزی سپاه قدس،که یکی از پنج زیرمجموعه‌ سپاه پاسداران است، امروز توسط نیروهای آمریکایی شهید شد.

سپاه قدس در سال ۱۳۵۹ و با هدف ” عملیات در خاک عراق” تاسیس شد. سردار قاسم سلیمانی، شناخته شده‌ترین فرمانده نظامی ایران در خارج از کشور بود که خبر شهادت وی به ترند خبری نخست دنیا تبدیل شد.

پس از پایان جنگ ایران و عراق، ماموریت سپاه قدس پایان نیافت و تحت فرمان سلیمانی شروع به گسترش فعالیت‌هایش کرد و در خاورمیانه از لبنان، یمن، سوریه و بحرین گرفته تا سایر قاره‌ها مانند آفریقا و آمریکای جنوبی گسترش یافت.

شهره شدن سردار سلیمانی به حضور نظامی نیروهای سپاه قدس در جنگ با داعش در سوریه و عراق باز می‌گردد.

با آغاز حکومت داعش در بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه و آغاز جنگ‌های چند جانبه، قاسم سلیمانی بعنوان یکی از کسانی که نقشی کلیدی در این ماجرا دارد یاد می‌شود.

او  در میان نیروهای کرد در حال جنگ با داعش در کردستان عراق حاضر شد. سلیمانی در کنار نیروهای سوری متحد بشار اسد هم بود و عکس‌های او با رهبران شبه‌نظامیان عراقی در نقاط مختلف این کشور منتشر شد.

نشریه نیوزویک در نسخه بین‌المللی خود در دسامبر ۲۰۱۴ خود عکس بزرگی از قاسم سلیمانی چاپ کرد و در مورد او نوشته بود: “اول با آمریکا می‌جنگید، الان داعش را درهم می‌کوبد.”

نیوزویک نوشت: “امروز در بغداد اکثر نیروهایی که برای مبارزه با داعش ایستاده‌اند را شیعیان تشکیل می‌دهند” و “بخش اعظم بودجه مورد نیاز این نیروها از تهران می‌رسد.”

این نشریه آمریکایی در وصف سلیمانی نوشت که او “مغز متفکر نظامی” و “به تأیید بسیاری از نظامیان، فرماندهی عالی و دارای توان مدیریت راهبردی بالا” است.

این مجله همچنین نوشت که قاسم سلیمانی تا پیش از جنگ با داعش “اغلب مأموریت‌های مخفیانه شرکت” می‌کرد و به صورت عمومی در انظار دیده نمی‌شد اما در جنگ با داعش و “در مأموریت جدید خود در برابر دوربین‌ها ظاهر شد”و “در کنار عراقی‌ها عکس گرفت، عکسی که حامل پیامی آشکار برای غرب بود که تهران تمام و کمال در صحنه حضور دارد.”

جک استرا، وزیر خارجه سابق بریتانیا که چندین بار به ایران سفر کرده، معتقد است که نقش سرلشگر سلیمانی فراتر از نقش یک فرمانده نظامی بوده است.

استرا می گوید: “قاسم سلیمانی اساسا سیاست خارجی را در منطقه از طریق اتحادهایی با پشتوانه مختلف انجام داده است.”

 

false
true
false
false

true