×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true

نمایشگاهی بی رونق برای کتاب

 

گروه یادداشت و تحلیل پایشگر- اکرم محمدی

وقتی کرونا آمد،شکل  زندگی در دنیا متحول شد و همه را درگیر کرد. روزهای اولی که کرونابه ایران آمد  را به خاطر می آورید؟ همه ازهم دوری می کردند .همه می ترسیدند که حتی از خانه بیرون بیایند. هموطنان بسیاری را به علت درگیری با این بیماری از دست دادیم و به همین دلیل هم دارای رتبه هستیم و متاسفانه در حالیکه این بیماری در بسیاری از کشورها به صورت کامل کنترل شده ،متاسفانه هنوزهمچنان تعدادی از هموطنان ما جان خود را بر اثر این بیماری از دست می دهند.

زمستان ۹۸ زمانی که کرونا آمد بسیاری از برنامه ریزی ها را مختل کرد ، اما درزمینه کتابخوانی وضعیت فرق کرد. بسیاری در ایام تعطیلات اجباری و دورکاری، فرصتی برای مطالعه پیدا کردند والبته برخی هم به دلیل افزایش قیمت کتاب ، گله مند بودند ولی خرید اینترنتی فرصتی بود برای رونق کتاب و کتابخوانی اما در این میان نمایشگاه کتاب و ناشرانی که یک سال  تلاش می کنند تا کتاب منتشر شود،بیشترین لطمه را دیدند. آن هم در شرایطی که همچنان سرانه مطالعه مردم،  پایین است.

با همه این اوصاف،بالاخره با دو سال وقفه امسال سی و سومین نمایشگاه کتاب برگزار شد. نمایشگاهی که حاوی چند نکته است:

* وارد سالن شبستان مصلی که می شوی تعجب می کنی ؛چراکه  هیچ وقت نمایشگاه کتاب را این قدر سوت و کور  ندیده ای. سال های پیش به دنبال این بودم که روز و ساعتی به نمایشگاه بروم که ازدحام کمتری باشد اما حالا نیاز به چنین کاری نبود. همه خیلی راحت می توانستند غرفه ها و کتاب  مورد نظرشان را به راحتی انتخاب و خرید کنند.ضمن این که خرید آنلاین کتاب ، بدون حضور در نمایشگاه ، مزیتی است که می تواند نیاز بسیاری از خریداران ، به ویژه شهرستانی ها را تامین کند.

*اگرچه مسئولان ستاد برگزاری، مثل همه دوره ها، همچنان آمار ارائه می‌کنند و این آمار ، نشان از رشد و فروش بسیار خوب است. اما این فروش چند ده میلیاردی هم نکاتی  را در پی دارد چرا که قیمت کتاب آنقدر افزایش پیدا کرده که رشد آمار فروش را در پی دارد اما این رشد فقط کمی است و فروش کتاب با توجه به دست های خالی از کتاب مردم، گویای چیز دیگری است. در عین حال فروش اینترنتی هم آماری دارد که البته بانک عامل می تواندصحت و سقم این رقم را تایید کند.

*در خبرها آمده بود که مسئولان اعلام کردند اگر کتابی طبق شرایط اعلام شده و با قیمت مناسب و تخفیف دار در نمایشگاه عرضه نشود خریداران ،می‌توانند این قضیه را اطلاع رسانی کند. واقعیت این است که کتاب آنقدر گران شده  که دیگر نیاز نیست کسی کاری انجام دهد و مخاطبان ترجیح می دهند کتاب کمتری خرید کنند والبته ناشران و کتابفروشان هم ترجیح می دهند با تخفیف ، کتاب بیشتری بفروشند. با همه این اوصاف ، تخفیف هایی هم که شا مل کتاب ها می شود، دردی را از مخاطب حل نمی کند.

نمایشگاه کتاب به جای اینکه هر سال بهتر ازهرسال باشد ،اگر بدتر نباشد، بهتر از دوره های پیشین نیست و گواه  آن هم  کتاب هایی است که منتشر شده و روی پیشخوان ها خودنمایی می کند.

 

false
true
false
false

true