×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ ناشران بی انصاف، قیمت ها نجومی و خریداران هاج و واج!

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ ناشران بی انصاف، قیمت ها نجومی و خریداران هاج و واج!

گروه یادداشت و تحلیل پایشگراکرم محمدی _ اردیبهشت فصل کتاب و نمایشگاه کتاب است و همه ساله متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب از دستاوردها ، اهمیت کتاب و نقش آن در جامعه سخن می گویند.
بدون شک کتاب در رشد فرهنگ و ارتقاء اجتماعی تاثیری انکار ناپذیری دارد اما برای رسیدن به نقطه‌ای که در آن کتاب ،موقعیت و جایگاه واقعی خود را پیدا کند، فاصله زیادی داریم و به همین دلیل است که سرانه مطالعه بسیار پایین است و مسئولان برای توجیه نقصان و عملکرد ضعیف خود، استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی را جزیی از سرانه مطالعه به حساب می آورند تا آمار قابل قبولی ارائه دهند.
برای رونق کتاب و کتابخوانی نمی توان موقعیت و جایگاه وزارت ارشاد را نادیده گرفت ولی متاسفانه قیمت کتاب هم مثل سایر اقلام موجود در جامعه افزایش پیدا کرده و متاسفانه این افزایش قیمت، روند غیرمنطقی را طی کرده و در این میان تنها چیزی که در نظر گرفته نشده ، موقعیت و شرایط مخاطبان کتاب است.
افزایش قیمت کتاب به حدی است که بسیاری از مراجعه کنندگان با حداقل خرید از نمایشگاه خارج می شوند. اغلب پلاستیکی که در آن یک یا دو کتاب خریداری شده دیده می شود.
بسیاری از ناشران هم با تغییر قیمت کتاب های چاپ قدیمی و نصب برچسب ، آن را با قیمت جدید به مخاطب عرضه می کنند.این کمال بی انصافیست که کتابی که سال ۹۶منتشر شده فقط با صرف هزینه یک برچسب چند تومانی به قیمت ۲۰۰ هزار تومان به مخاطبی که از راه دور و نزدیک خود را به نمایشگاه می رساند، عرضه شود.البته که ناشران هم خود را در این خصوص محق می دانند.
کتاب های قطع پالتویی و جیبی با صفحات اندک هم از ۶۰ هزار تومان شروع می شود تا …. به همه اینها اضافه کنید «خوشه های خشم »را که در آخرین تجدید چاپ یک ناشر با قیمت ۴۳۰ هزار تومان عرضه شده و فروشنده با منت و تخفیف ده درصدی آن را به قیمت ۳۹۰,۰۰۰ تومان عرضه می کند.
حال باید دید که مسئولان در این میان چه نقشی دارند. ناشران برایشان مهم ترند یا اهالی کتاب و کتابخوان ها؟
البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که همیشه حق با مشتری است به خصوص اگر مشتری اهل کتاب و کتابخوانی باشد و آنچه عرضه می‌شود،کتاب است و این نکته نباید فراموش شود که اگر هوای مشتری‌ کتاب را نداشته باشند و مخاطبان خود را از دست بدهند، متاسفانه شاهد تعطیلی کتابفروشی های بیشتری خواهیم بود. به همین دلیل باید حمایت خود را ابتدا از ناشران شروع کنند وتخصیص یارانه به ناشران برای پایین نگاه داشتن قیمت کتاب از ضروریات است.
حال باید دید که مسئولان نقش «حامیان»را بازی می کنند یا در مقابل مخاطبان کتاب، «نبرد من» راآغاز می کنند؟!

false
true
false
false

true