×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
هنر اعتراضی در موزه هنرهای معاصر

هنر اعتراضی در موزه هنرهای معاصر

 

اخبار فرهنگی هنری پایشگر- آثار” هنر اعتراضی” در موزه هنرهای معاصر به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر ، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصرر نشستی ،  بااعلام این خبر گفت:نمایشگاه «آینه در آینه» شامل ۹۰ اثر نقاشی، عکس، پوستر انقلابی از سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۳ است که حدود نیمی از کارها تاکنون در هیچ نمایشگاهی به نمایش در آمده  وبرای نخستین بار در موزه هنرهای به نمایش در می آید.

وی همچنین گفت: تصمیم گرفتیم در کنار نمایشگاه‌های جدید، گنجینه‌های دیده نشده را هم در معرض دید قرار دهیم. نمایشگاه «آینه در آینه» از دوره اعتراضی (انقلاب مشروطه) و هنرمندان مستقل آغاز می‌شود و تا انقلاب اسلامی ادامه می‌یابد و به دفاع مقدس می‌رسد. در دهه ۴۰ هنر اعتراضی را با ادبیات داریم و سپس در دهه ۵۰ به هنر تجسمی وصل می‌شود.

رییس موزه هنرهای معاصر تهران پیرامون «آینه در آینه» توضیح داد: نمایشگاه‌های اینچنینی در ایران معمولاً به محتوای هنر اعتراضی می‌نگرند، بنابراین تصمیم گرفتیم از وجه هنری به آن بپردازیم. با این دیدگاه، ما نمایشگاه‌های دیگری هم با عنوان «آینه در آینه» در ادامه خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: بعد از موزه هنرهای معاصر تهران، گنجینه حوزه هنری و انجمن انقلاب و دفاع مقدس بیشترین سهم را دارند و تعدادی تک اثر هم مثلاً از باغ موزه نگارستان و گنجینه برخی هنرمندان مانند «ایوب امدادیان» دریافت شده است. قدیمی‌ترین اثر متعلق به ایشان مربوط به سال ۱۳۵۳ است.

آقایی خاطرنشان کرد: به زعم بنده، آثاری که از دهه ۵۰ و ۶۰ در گنیجینه حوزه هنری وجود دارد، بسیار مهم و طلایی هستند، برخلاف کارهایی که سال‌های اخیر به گنجینه حوزه هنری اضافه شده‌اند.

در این نشست نیز  سیدعباسدمیرهاشمی ، با اشاره به نگاه اصلاحگرایانه در ساختار جشنواره تجسمی فجر گفت: رویکرد پژوهشی یکی از این موارد اصلاحی است و امیدواریم این اتفاق در دوره‌های مختلف تکرار شود تا خلأهای بسیار حوزه تجسمی، پوشش داده شود.

وی ادامه داد: همراهی میان جشنواره هنرهای تجسمی فجر و موزه هنرهای معاصر تهران، موجب شد به تحقق اتفاقات ارزشمند کمک کنیم و جا دارد از آقای آقایی تشکر کنم.

میرهاشمی تصریح کرد: وقتی صحبت از کار پژوهشی می‌شود اجازه نداریم سلایق خودمان را دخیل کنیم و باید با نگاه باز و آکادمیک به آن بنگریم.

دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تصریح کرد: وقتی صحبت از کار پژوهشی می‌شود، اجازه نداریم سلایق خودمان را دخیل کنیم و باید با نگاه باز و آکادمیک به آن بنگریم. بنابراین اگر اثری در این نمایشگاه وجود ندارد، برخورد سلیقه‌ای با آن نشده است.

در ادامه کیانوش معتقدی کیوریتور این نمایشگاه،در خصوص  ایده این نمایشگاه گفت: در مسیر جریان‌شناسی هنر معاصر ایران، جریان‌هایی داریم که به مکتب تبدیل می‌شوند. در اوایل دهه ۵۰ و بعد از تولد مکتب سقاخانه، جریان هنر اعتراضی ذیل هنر اجتماعی متولد می‌شود. شکل‌گیری جنبش اعتراضی و نهایتاً هنر انقلابی را در این نمایشگاه مدنظر داریم.

وی افزود: بازه انتخابی ما یک دهه است و واقعیت آن است که تا پیش از این، زمینه‌های هنر انقلاب را کمتر دیده‌ایم. در این نمایشگاه بر اساس سیر تاریخی آثار نقاشی و نقاشیخط را به نمایش می‌گذاریم. حدود نیمی از آثار برای نخستین بار است دیده می‌شود و روایت مهمی از نقاشی ایران در مقطع تاریخی خاصی است که با یک اکسپرسیونیسم ملی همراه است.

این نمایشگاه‌گردان افزود: هنر قهوه‌خانه‌ای را هم به عنوان یک گونه ملی در این نمایشگاه دیده‌ایم. ابعاد آثار بسیار بزرگ است و روی بوم های بسیار بزرگ انجام شده‌اند. ضمن اینکه به آثار هنری متأثر از انقلاب‌های دیگر مثلا مکزیک و روسیه هم توجه داشته‌ایم. همچنین از عکس و پوستر انقلاب هم برای کامل شدن روایت استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: ۲ عنصر مهم در هنر انقلاب داریم، مردم و رهبری. مواجهه هنرمندان و نوع زیبایی شناسی آنها با این دو مضمون جالب است و به همین دلیل، پرتره نگاری را در این نمایشگاه داریم. حدود ۹۰ اثر نقاشی، عکس، پوستر و کارهای گرافیکی در این نمایشگاه دیده شده است.

 نمایشگاه «آینه در آینه»  شامل آثاری از مضامین ملی و حماسی و شکل گیری جنبش اعتراضی  از  سه شنبه ۲۸ دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود.

false
true
false
false

true