×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
وزیر دفاع آمریکا: جنگ اوکراین می‌تواند به استبداد سیاسی و رقابت هسته‌ای در جهان بینجامد

وزیر دفاع آمریکا: جنگ اوکراین می‌تواند به استبداد سیاسی و رقابت هسته‌ای در جهان بینجامد

اخبار بین الملل پایشگر- وزیر دفاع آمریکا می گوید: حمله روسیه به اوکراین پیش نمایشی از دنیای احتمالی پر از استبداد و آشوب است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر به نقل از رویترز، اظهارات لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا یکی از قوی‌ترین اظهارات او تا به امروز در مورد اهمیت کمک به کی‌یف برای پیروزی در جنگ با روسیه بود.

وزیر امور خارجه که در مجمع بین‌المللی امنیت هالیفاکس در نوا اسکوتیا صحبت می‌کرد، گفت که جنگ ویرانگر روسیه بر سر اوکراین یک چالش مستقیم برای حاکمیت در همه جا است.

آستین در آغاز سفری است که او را به جاکارتا، اندونزی،کامبوج نیز می برد، جایی که او در نشست وزرای دفاع انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا شرکت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که استراتژی دفاعی جدید، چین را چالشی پیش روی ایالات متحده و سیستم مبتنی بر قوانین بین المللی می‌داند که از پایان جنگ جهانی دوم، صلح را حفظ کرده است.

اما اظهارات هالیفاکس او تاکیدی بود بر آنچه که در استراتژی دفاعی آمریکا به عنوان “یک تهدید حاد” نامگذاری شده — روسیه.

او گفت: «باز نگه داشتن نظام بین‌الملل و ایمن نگه داشتن نظام بین‌الملل هدف اصلی هر کاری است که انجام می‌دهیم. اما امروز، آن سیستم باثبات و باز در معرض تهدید قرار گرفته است – و نه فقط به دلیل چالش نسل جمهوری خلق چین، بلکه از یک جنگ غم انگیز و ویرانگر در قلب اروپا.

آستین گفت که جنگ روسیه علیه اوکراین تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا و چالشی برای متحدان ناتو است. وی گفت: ظلم عمدی روسیه حمله به ارزش‌های مشترک ما و قوانین جنگ است. فراتر از حمله ای که اروپا را تهدید می کند، حمله روسیه به اوکراین “نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را که امنیت همه ما را حفظ می کند، به خطر می اندازد.”

وی افزود: متحدان اروپایی، به ویژه آنهایی که در شرق هستند، با بی ثباتی، ویرانی، مشکلات انسانی، سیل پناهجویان و دیگر خطراتی که همه از یک روسیه متخاصم و تهاجمی ناشی می‌شود، روبرو هستند. با این حال، ما شاهد واکنش باورنکردنی دوستانمان در اروپا و همچنین دیگران در سراسر جهان بوده‌ایم.

گروه تماس دفاعی اوکراین، که آستین ریاست آن را بر عهده دارد، ائتلافی متشکل از ۵۰ کشور است که برای تقویت توانایی های نظامی اوکراین به رقابت پرداخته اند. کشورها قابلیت‌های دفاع هوایی، سیستم‌های ضد زره، مهمات، غذا، سوخت و آموزش‌هایی را که ارتش اوکراین برای بهره‌برداری مؤثر از این سامانه‌های جدید نیاز دارد، ارائه کرده‌اند.

آستین گفت که ایالات متحده به همراه دیگر متحدان ناتو، بازدارندگی و دفاع را در اروپا تقویت کرده است. حتی قبل از حمله روسیه، ایالات متحده بیش از ۲۰۰۰۰ نیروی دیگر را در اروپا مستقر کرد یا گسترش داد که مجموع نیروهای آمریکایی فعلی را به بیش از ۱۰۰۰۰۰ رساند.اینها اولین نیروهای دائمی ایالات متحده در جناح شرقی ناتو هستند. و ما مشتاقانه منتظر استقبال فنلاند و سوئد، دو دموکراسی بسیار توانمند، در صفوف ناتو هستیم.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که ناتو یک اتحاد دفاعی است که هیچ تهدیدی برای روسیه ایجاد نمی‌کند و به دنبال هیچ رویارویی با این کشور نیست. او گفت: اشتباه نکنید: ما به جنگ انتخابی پوتین کشیده نخواهیم شد، اما در حالی که اوکراین برای دفاع از خود می جنگد، در کنار او خواهیم ایستاد. ما از هر وجب از خاک ناتو دفاع خواهیم کرد.»

آستین گفت که نظم بین المللی مبتنی بر قواعد “یکی از دستاوردهای بزرگ بشری است. این ساختار نهادهای بین المللی، اتحادها، قوانین و هنجارهایی است که با هزینه‌های سرسام آوری توسط متفقین – به ویژه ایالات متحده – پس از جنگ جهانی دوم ساخته شد.

وی تصریح کرد: متفقین جنگ جهانی دوم بهای سرسام آوری با جان خود پرداختند. بهای توقف آلمان نازی غیرقابل تصور بود. بیش از ۴۰۰۰۰۰ سرباز آمریکایی و بیش از ۴۴۰۰۰ کانادایی در آن جنگ جان باختند و ده ها میلیون غیرنظامی در سراسر جهان در جنگ و نسل کشی از دست رفتند. اما متفقین پیروز شدند – از جمله سهم عظیم ارتش شوروی، هزینه سرسام آور حدود ۸ میلیون کشته یا بیشتر.

آستین گفت: نظم مبتنی بر قواعد از منشور آتلانتیک که اولین بار در اوت ۱۹۴۱ پس از ملاقاتی بین رئیس جمهور فرانکلین دی. روزولت و نخست وزیر بریتانیا وینستون چرچیل در نیوفاندلند اعلام شد، پدید آمد. اصولی که FDR و چرچیل در منشور آتلانتیک بیان کردند، امروز هم صادق هستند. این منشور تجاوز را محکوم می کند. این منشور تغییرات ارضی را بر خلاف میل آزاد مردم مربوطه رد می کند. و به حقوق همه مردم، بزرگ و کوچک، برای انتخاب دولت خود احترام می گذارد.

وی افزود: این هنوز مبنای نظم بین المللی مبتنی بر قوانین است. این نظمی است که در آن دولت های کوچک حقوقی برابر با دولت های بزرگ دارند. جایی که رفاه بین همه مردم مشترک است، نه توسط امپراتوری‌ها یا خودکامگان انحصار شود؛ جایی که سلاح‌های هسته‌ای مسئولانه کنترل می‌شوند، نه برای تهدید جهان». [این دستوری است] که در آن اختلافات با مذاکره حل می‌شود، نه خونریزی؛ جایی که حاکمیت احترام می‌گذارد، نه پایمال کند؛ جایی که غیرنظامیان محافظت می‌شوند، نه اینکه هدف قرار گیرند؛ و جهانی که در آن مرزها مورد احترام هستند، نه با زور دوباره ترسیم شوند. ایالات متحده به ایجاد نظم کمک کرد و مانند پس از جنگ جهانی اول از مسئولیت امنیتی کنار نرفت.

آستین گفت: رهبری ایالات متحده به ایجاد نظم بین المللی مبتنی بر قوانین کمک کرد و رهبری ایالات متحده برای حفظ آن حیاتی است. و مردم جهان نمی‌خواهند به عقب برگردند، تا دوران تلخ جدیدی از آشوب، هرج و مرج و جنگ را تحمل کنند. پوتین با حمله به اوکراین، پیش‌نمایشی از «دنیای استبداد و آشفتگی که هیچ یک از ما نمی‌خواهیم در آن زندگی کنیم، ارائه می‌کند، و این دعوتی است به جهانی ناامن که در سایه اشاعه هسته‌ای تسخیر شده است». این به این دلیل است که مستبدان در سراسر جهان در حال تماشا هستند، و آنها به خوبی می توانند به این نتیجه برسند که دستیابی به سلاح های هسته ای به آنها مجوز شکار می دهد.” جنگ پوتین خطر بی نظمی را به تمام جهان نشان می‌دهد.

آستین گفت: به طور خلاصه، این چالش امنیتی در اوایل قرن بیست و یکم است.یک خطر فوری و تاریخی، اما ما با آن روبرو خواهیم شد.

وی روسیه قوانین جنگ را زیر پا می‌گذارد. اینها فقط خطا نیستند. اینها استثناهایی از قاعده نیستند. اینها قساوت هستند. رگبارهای موشکی روسیه، اوکراینی‌های بی‌گناه را بدون گرما، آب و برق رها کرده است. ما شاهد حمله به مدارس بوده‌ایم. کودکان کشته شده‌اند. بیمارستان‌ها بمباران شده‌اند. مراکز تاریخی و فرهنگی اوکراین به ویرانه تبدیل شده‌اند.

این در حالی است که مسکو تاکید دارد نیروهای مسلح این کشور عمداً غیرنظامیان یا زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار نداده‌اند.

تنها چند روز پس از دیدار رئیس جمهور آمریکا جو بایدن با رئیس جمهور چین، شی جینپینگ، آستین گفت که پکن، مانند مسکو، به دنبال “دنیایی است که در آن قدرت، حق می‌سازد.”

آستین گفت که هواپیماهای چینی تقریباً روزانه به تعداد بی‌سابقه در نزدیکی تایوان پرواز می‌کنند.

او گفت که ایالات متحده از درس‌های اوکراین برای “تقویت قابلیت های دفاع از خود شرکا در هند و اقیانوس آرام” استفاده می‌کند. آستین گفت: “ما به آنها کمک می کنیم تا چابک تر و انعطاف پذیرتر شوند.”

به گفته پنتاگون، لوید آستین با آنیتا آناند، همتای کانادایی خود نیز دیدار و درباره عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، از جمله موضوعات دیگر، گفتگو کرد.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، این مذاکرات روز شنبه در حاشیه مجمع بین المللی امنیت هالیفاکس برگزار شد. دو وزیر درباره انتشار استراتژی دفاع ملی ۲۰۲۲ وزارت دفاع، استراتژی آتی هند و اقیانوس آرام کانادا، همکاری برای مقابله با حمله روسیه به اوکراین، همکاری نزدیک در حمایت از هائیتی و نوسازی فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) بحث و تبادل نظر کردند.

دبیر مطبوعاتی پنتاگون. ژنرال پت رایدر در بیانیه‌ای روز شنبه گفت: آستین و آناند بر اهمیت پیشبرد نوسازی نوراد و هماهنگی نزدیک در مورد تعدادی از مسائل دوجانبه و جهانی تاکید کردند.

رایدر گفت: «دو رهبر بر حمایت تزلزل ناپذیر خود از اوکراین تاکید کردند و متعهد شدند که به ارائه کمک برای تقویت امنیت و حاکمیت اوکراین در دراز مدت ادامه دهند.»

false
true
false
false

true