×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
پایشگر: نقد سازنده، رسالت اصلی رسانه/ منصفانه بگویید چند درصد از افزایش درآمدهای بانک ناشی از تورم است؟

پایشگر: نقد سازنده، رسالت اصلی رسانه/ منصفانه بگویید چند درصد از افزایش درآمدهای بانک ناشی از تورم است؟

 

اخبار بانک و بیمه پایشگر– در پی انتشار خبری با عنوان” تمایز در خدمات را با افت شدید سرمایه گذاری تجربه کنید” که در تاریخ ۱۰ بهمن ماه جاری در این رسانه منتشر شد، بانک ملت با ارسال جوابیه‌ای کوشید توجه و رضایت سهامداران خود را به عملکرد مثبت این نهاد مالی جلب کند.
به گزارش خبرنگار بانک و بیمه پایگاه خبری پایشگر، متن جوابیه بانک محترم ملت و سپس پاسخ کوتاه پایشگر به مطالب ارسالی را در پی بخوانید.

مدیرمسوول محترم پایگاه خبری پایشگر
با سلام و عرض ادب

احتراما؛ در راستای شفاف سازی و پاسخگویی به گزارش منتشر شده در آن پایگاه خبری تحلیلی مبنی بر زیر سوال بردن عملکرد بانک ملت در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ ، مراتب ذیل را به استحضار سهامداران محترم می‌رساند.

با نگاهی منصفانه به صورت سود زیان بانک ملت در ۹ ماهه منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۰ ، مشخص می شود عملکرد و سود آوری بانک ملت نه تنها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش نداشته بلکه افزایش بسیار خوبی نیز داشته است که به طور خلاصه تشریح می شود :

همان گونه که فعالان محترم بازار سرمایه اطلاع دارند، در شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ نرخ تسعیر اقلام دارایی ها و بدهی های ارزی بانک ها حساب ابلاغ بانک مرکزی از ۹٫۰۰۰ تومان به ۱۱٫۰۰۰ تومان به ازای هر دلار افزایش یافت و بانک ملت با داشتن حدود ۷ میلیارد دلار وضعیت باز مثبت ارزی، بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ میلیارد ریال سود تسعیر شناسایی و ثبت کرد.
این در حالی است که در سال جاری و تا زمان نگارش این متن، هیچ گونه تغییری در نرخ ارز اعلامی بانک مرکزی برای بانک ها رخ نداده است. بنابراین با حذف خالص تاثیر سود تسعیر از سود و زیان ۹ ماهه سال ۱۳۹۹، سود خالص بانک از مبلغ ۸۶٫۰۰۰ میلیارد ریال به کمتر از ۳۵٫۰۰۰ میلیارد ریال کاهش می یابد، در صورتی که در ۹ ماهه سال جاری، سود خالص بانک بیش از ۴۷٫۰۰۰ میلیارد ریال بوده است. بنابراین سود خالص بانک(پس از حذف اثر تسعیر ارز برای یکسان نمودن دو سال مورد بررسی و ایجاد قابلیت قیاس بین سود ۹ماهه سال ۱۴۰۰ با سود ۹ماهه مقطع مشابه سال قبل)، در ۹ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه بیش از ۳۴ درصد رشد داشته است.

در مقایسه اقلام سود و زیان این موضوع به روشنی قابل مشاهده است و لذا برای نمونه مواردی به شرح ذیل تقدیم می شود :

مبالغ به میلیارد ریال

 

 

با توجه به مراتب فوق به نظر می رسد گزارش مذکور در آن پایگاه خبری، منصفانه تهیه نشده است و از آن رسانه محترم انتظار می رود که در گزارش های بعدی، تحلیل های دقیق تر و واقعی تری را ارائه کند.

• پاسخ پایشگر:

• ضمن تشکر از واحد محترم رسانه بانک ملت که مطلب منتشر شده در این پایگاه خبری را خوانده و با حساسیت لازم اقدام به ارسال جوابیه کردند. اما چند نکته کوتاه در خصوص مطلب ارسالی قابل ذکر است:
• نخست اینکه، آن بانک محترم از واژه غیرمنصفانه در متن جوابیه استفاده کردند. پایشگر تاکنون مطالب بسیار مختلفی با رویکرد مثبت از این بانک منتشر کرده و همواره در رسالت اطلاع رسانی خود، بر ضرورت احترام و تکریم در نگارش اخبار و گزارش‌های تحلیلی نهادهای مالی تاکید کرده و خواهد کرد، و تعامل دوسویه و گسترش همکاری‌های متقابل را نیز امری لازم و ضروری می‌داند.
• اما پرسشی که مطرح می شود این است چرا بعد از انتشار این حجم عظیم از اخبار آن بانک محترم در پایشگر، هیچگونه تعامل و باب گسترش همکاری گشوده نشد و حتی پاسخ نامه‌های ارسال شده نیز داده نمی‌شود، اما پس از انتشار یک مطلب تحلیلی که البته در آن نکات مثبت و قابل توجه مدیران ارشد آن بانک هم ذکر شده، ناگهان دست به قلم شده و اقدام به ارسال جوابیه می‌کنند. آیا رسانه‌ها باید فقط نکات مثبت نهادهای مالی را منعکس کنند و در اصطلاح بله قربان‌گوی آنها باشند، یا ذکر نقاط ضعف با هدف بررسی و برطرف شدن آنها هدف اصلی اصحاب رسانه است؟

• حال ممکن است منصفانه بفرمایید…

چند درصد از افزایش درآمدهای بانک ملت ناشی از تورم است. برای نمونه درآمد کارمزدی که بیش از ۱۰۰درصد افزایش داشته، چند درصد از آن ناشی از ارایه خدمات جدید است و چند درصد مربوط به افزایش قیمت همان خدماتی است که درگذشته به مشتریان ارایه می‌شده است و مشتریان ناچار به پرداخت آن هستند.
در مبادلات ارزی افزایش قیمت ارز که ناشی از تحریم‌های ظالمانه است، فشار آن بر دوش مردم است اما برخی منافع آن به کام بانک‌ها و بسیاری از شرکت‌های اقتصادی است و صورت‌های مالی آنها را مثبت می‌کند. حال اگر این بخش از درآمد بانک‌ها حذف و یا بدون تورم محاسبه شود، عملکرد واقعی نهادهای مالی معلوم می‌گردد!

ممکن است منصفانه بفرمایید:

اگر تاثیر تورم، ( تجدید ارزیابی دارایی‌ها) و نرخ تسعیر ارز در صورت‌های مالی از بسیاری از شرکت‌های بورسی(بانک ها و ….) کنار گذاشته شود، عملکرد واقعی ناشی از مدیریت آنها مشخص‌‍تر خواهد شد؟

با آرزوی موفقیت و سربلندی مدیران و کارکنان محترم بانک ملت

false
true
false
false

true