×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
پزشکان و دریافت کنندگان درباره واکسن کرونا چه می گویند؟

پزشکان و دریافت کنندگان درباره واکسن کرونا چه می گویند؟

اخبار اجتماعی پایشگر- هرچند از زمان آغاز واکسیناسیون کرونا در دنیا و ایران روزهای زیادی می گذرد، اما هنوز دغدغه، ابهامات و نگرانی هایی درباره تزریق واکسن وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، با گذشت بیش از ۱۶ ماه از شیوع کرونا ویروس کرونا در ایران و تجربه روزهای تلخ و سختِ بسیار و از دست دادن تعداد زیادی از هموطنان و متحمل شدن انواع ضرر و آسیب های اجتماعی، اقتصادی، روانی و … اکنون با تولید واکسن های کرونا در دنیا و ایران روزنه های امید برای بازگشت به شرایط بهتر و مقابله با این ویروس کشنده به وجود آمده است.

هرچند هنوز جمعیت زیادی در دنیا واکسینه نشده اند اما ایمنی بخشی واکسن های تولید شده و اینکه درصد زیادی میزان بدحال شدن و کشندگی را کاهش می دهد، نقطه قوت بالایی است.

با آغاز فاز دوم واکسیناسیون در ایران که سالمندان بالای ۶۰ سال را شامل می شود و البته از واکسینه افراد بالای ۸۰ سال آغاز شد و به تدریج گروه های سنی پایین تر را شامل می شود، نگرانی ها و ابهاماتی درباره تزریق واکسن وجود دارد.

افراد متخصص و دانشگاهی تزریق واکسن را تائید و بر آن تاکید دارند و می گویند تا جمعیت زیادی واکسینه نشوند، نمی توان به ایمنی جمعی دست یافت.

ضمن اینکه تزرق واکسن ریسک بدحال شدن و مرگ ناشی از کووید۱۹ را به شدت کاهش می دهد.

دکتر”حمیدرضا توحیدی نیک” اپیدمیولوژیست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره واکسن کرونا به ایسنا گفت: ذهنیتی که در مردم ایران و برخی کشورهای دیگر وجود دارد، نگرانی بابت عوارض واکسن است که این تا حدودی طبیعی است. به هر حال هر دارو و ماده ای که مصرف می کنیم و حتی داروی گیاهی، ممکن است عوارضی داشته باشد ولی عوارض احتمالیِ تایید نشده واکسن در برابر منافع بیشمار تایید شده اهمیت ناچیزی دارد.

وی با بیان اینکه من موافق اجباری شدن واکسیناسیون هستم، درباره ایمنی واکسیناسیون و عوارض آن گفت: معمولا تاریخ نشان داده عوارض واکسن ۳۰ تا ۴۵ روزه خود را نشان می دهند و واکسن های معتبر خارجی موجود حداقل تا ۶۰ روز پیگیری شده و بعد تائیدیه را گرفته اند. در مورد واکسن داخلی هم قطعا به همین شکل خواهد بود.

توحیدی بیان کرد: هر واکسنی که تولید می شود، نهادهای ناظر و سازمان بهداشت جهانی بر آن نظارت می کنند و مراحل مختلفی طی می کنند و ایمنی آن روی افراد زیادی تست می شود تا بعداً در عموم مردم استفاده شوند.

دکتر”میثم یوسفی” متخصص بیماری های عفونی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: واکسن های کووید ۱۹ که اکنون در دنیا استفاده می شود، عوارضش آنقدر نبوده که واکسن را از چرخه مصرف خارج کند.

وی که خودش واکسن کرونا را تزریق کرده درباره تاثیر مثبت واکسن در جلوگیری از انتشار و ابتلا به کووید ۱۹ بیان کرد: باید ۶۵ تا ۷۰ درصد از جمعیت جامعه واکسینه شوند تا از بابت انتشار ویروس کرونا خیالمان راحت شود و طبق برنامه ریزی، امیدواریم این اتفاق تا چند ماه آینده در ایران بیفتد.

یوسفی درباره عوارض واکسن کرونا اظهار کرد: عارضه خاصی مشاهده نشده و بعضا افرادی بعد از تزریق، دچار تب مختصر و بدن درد می شوند که تقریبا همه کسانی که بچه دارند و پیگیر واکسیناسیون آنها هستند، می دانند خیلی از واکسن ها این عوارض را دارند و مسئله عجیبی نیست و مانعی برای استفاده از واکسن نیست.

همچنین دکتر”وحیدرضا برهانی” عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این رابطه با اشاره به آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال بیان کرد: مراکز بهداشت و درمان با توجه به سامانه ای که دارند، اطلاعات جامعی از سالمندان دارند و فراخوان می دهند و اگر اینگونه نباشد، افراد می توانند در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند که مرکز بهداشت با آنها تماس می گیرد یا با مرکز بهداشت محل سکونتشان تماس بگیرند و صبر کنند با آنها تماس گرفته شود و تجمع در مراکز بهداشت نداشته باشند.

وی تصریح کرد: افراد بالای ۸۰ سال اگر از واکسیناسیون کرونا جا مانده باشند، سهمیه آنها حفظ می شود و می توانند تا تیرماه مراجعه کنند.

برهانی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از واکسن ترس دارند و مراجعه افراد بالای ۸۰ سال کم بود، بیان کرد: سرمایه گذاری کم نظیری در دنیا برای تولید واکسن کرونا صورت گرفته و واکسن برای پیشگیری از بستری و مرگ و میر به شدت موثر هستند و حتما به سالمندان توصیه می کنیم مراجعه و نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

این دکترای سلامت سالمندان اظهار کرد: تا تیرماه حدود ۱۴ میلیون نفر سالمند و افراد دارای بیماری زمینه ای حتما واکسینه خواهند شد و واکسن ها خریداری شده و به مرور وارد کشور می شود.

وی درباره ترس افراد دارای بیماری های زمینه ای از واکسن کرونا گفت: توصیه می شود این افراد حتما نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند چراکه ریسک بدحال شدن و مرگ و میر کرونایی در بیماری های زمینه ای افزایش می یابد.

برهانی با اشاره به اینکه مخالفان واکسن دو گروه هستند، افزود: یک گروه مخالف قطعی هستند و دلیل خاصی ندارند و گروه دیگر به دلیل بیماری ها و کسب اطلاعات از منابع ناآگاه مردد هستند و ترس کاذب ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه براساس آخرین دستورالعمل هایی که وجود دارد هیچ بیماری منعی برای دریافت واکسن کرونا ندارد، تصریح کرد: ممکن است واکسیناسیون روی برخی داروها از جمله شیمی درمانی تداخل ایجاد کند و باید این افراد تحت نظر پزشک واکسیناسیون انجام بدهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کمان با اشاره به اینکه ایجاد لخته خون بعد از تزرق واکسن بسیار نادر است، گفت: عوارض خفیف واکسن که ۴۸ ساعته برطرف می شود و اگر بیشتر شد باید فرد با پزشک مشورت کند و احتمال عوارض لخته ۴ در میلیون است که این در مقابل عوارض ابتلا و بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی است.

وی گفت: تاکنون در دنیا بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر واکسن زده اند و روزانه ۲۰ میلیون دوز واکسن دارد تزریق می شود و قطعا عوارض خواهد داشت اما بسیار ناچیز است.

برهانی افزود: طبق سند واکسیناسیون چهار فاز داشتیم که فاز یک تمام و فاز دوم سالمندان که تعریف آن افراد بالای ۶۰ سال است و افراد دارای بیماری زمینه ای در گروه های پرخطر عمومی قرار می گیرند، در حال انجام است و تا پایان تیرماه واکسن را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: فاز سوم واکسیناسیون از شهریورماه خواهد بود و زمان کاملا دقیق نیست و منوط به ورود واکسن به کشور و تولید واکسن داخلی است.

این دکترای سلامت سالمندان با بیان اینکه اطلاعات غلطی درباره واکسن مطرح می شود، اظهار کرد: کرونا در عده ای بدون علامت است مثل کودکان، نوجوانان و جوانان، عده ای علامت دار می شوند و برخی بستری و بدحال و مرگ و میر در آنها اتفاق می افتد که متاسفانه بیشتر سالمندان با ابتلا به کرونا بدحال و دچار مرگ و میر می شوند و این زنگ خطر است و برای برگشتن به شرایط عادی مجبور هستیم واکسیناسیون را انجام بدهیم.

وی افزود: اگر سالمندان می خواهند در جامعه حضور یابند و خانواده شان را ببینند، باید واکسن بزنند و عوارض واکسن مرگ نیست و واکسن هایی که تزریق می شود، در حال حاضر جزو ایمن ترین واکسن برای سالمندان است و عوارض نادری که داشته در گروه های سنی پایین تر رخ داده و برای پیشگیری از بستری و مرگ و میر باید واکسن زد.

برهانی با تاکید بر اینکه از مردم خواهش می کنم به منابع کوچه و خیابانی استناد نکنند، زیرا دقیق نیست، تصریح کرد: کسی دوست ندارد سالمندان دچار عارضه شوند و همه واکسن ها و هزینه ها که گران نیز است، توسط دولت ها انجام می شود و منابع انسانی و مادی وغیرمادی وسیعی هزینه می شود تا سالمندان سالیان سال در کنار خانواده باشند.

وی با اشاره به اینکه چهار نفر در میلیون ممکن است عارضه واکسن کرونا را داشته باشند، در ادامه درباره اینکه کدام واکسن بهتر است؟ گفت: همه واکسن ها پروسه بسیار سخت را طی می کنند و سازمان های متعدد روی آن نظارت دارند و در نهایت سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت کشورها آن را تائید می کنند لذا بهترین واکسن، در دسترس ترین است و همه ایمنی موثر خود را دارند و در خصوص عدم بستری، بدحالی و مرگ و میر همه این تاثیر بالا را دارند و مقداری تفاوت در موارد ابتلای خفیف وجود دارد.

برهانی با اشاره به اینکه برای افراد زیر ۱۸ سال فعلا تزریق واکسن کرونا نداریم، افزود: کسانی که تست کرونای آنها مثبت بوده، معمولا شش ماه ایمن هستند و البته منعی برای واکسیناسیون ندارند و چهار تا شش هفته بعد از ابتلا می توانند واکسن دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه افراد با تزریق واکسن، ناقل کرونا نخواهند بود، اظهار کرد: کسانی که واکسن می زنند به ویژه سالمندان باید پروتکل ها را رعایت کنند و نباید حس ایمنی کاذب ایجاد شود به ویژه در کوتاه مدت. اما دو هفته بعد از نوبت دوم واکسیناسیون تحت شرایطی می تواند خیالشان راحت باشد، از جمله اینکه جمعیت قابل توجهی از کشور هم واکسینه شده باشند لذا در حال حاضر باید اصول بهداشتی رعایت شود تا جمعیت قابل توجهی از کشور واکسینه شوند.

این دکترای سلامت سالمندان گفت: تاکید داریم سالمندانی که برای تزریق واکسن کرونا مراجعه می کنند قبل از تزریق واکسن گرسنه و تشنه نباشند و لباس راحت و گشاد بپوشند و سوابق پزشکی شان را به همراه داشته باشند.

سیده ریحانه” که از پرسل بیمارستانی است واکسن آسترازنکا(تولید کره) را در تاریخ دوم اردیبهشت ماه تزریق کرده و درباره عوارض واکسیناسیون می گوید: فقط کمی بی قراری داشتم و خیلی کم سردرد و گوش درد را تجربه کردم، علائمی مانند سرماخوردگی.

“مینا” از پرستارانی است که واکسن اسپوتنیک روسی را دریافت کرده و می گوید: ۲۴ ساعت اول بعد از واکسیناسیون تب و لرز، سرگیجه و سردرد را تجربه کرده و بعد حالش خوب شده است.

“مریم” ۲۹ فروردین ماه واکسن اسپوتنیک تزریق کرده و هیچ عوارضی را تجربه نکرده، می گوید: برخی همکاران پرستار تب و لرز، ورم چشم و علائم خفیف را تجربه کرده بودند.

“پریسا” نیز که از دریافت کنندگان واکسن اسپوتنیک روسی است، علائم سرماخوردگی خفیف را در روز اول واکسیناسیون، درد در محل تزرق واکسن و سردرد را نیز تجربه کرده و بدن درد نیز داشته که با مصرف استامینوفن حالش خوب شده است.

همچنین دکتر حسین صافی زاده معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان که از دریافت کنندگان واکسن کرونا بوده، گفت: برخی علائم از جمله تب و لرز و بدن درد را تجربه کرده و می گوید: همه همه واکسن ها چون ماده بیولوژیک هستند عوارض دارند.

false
true
false
false

true