×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
کارآفرینی دیجیتال در برابر کارآفرینی سنتی

کارآفرینی دیجیتال در برابر کارآفرینی سنتی

گروه یادداشت و تحلیل پایشگر- یکی از گزارش های اخیر اتحادیه اروپا عنوان میکند که تغییرات عظیم دیجیتالی در صنایع گوناگون فرصت های عظیمی برای رشد مهارتهای جدید به وجود آورده و در عین حال نیز تهدیدی برای از بین رفتن هزاران شغل *(به عنوان مثال جایگزینی با روبات ها)* محسوب میشود. این گزارش پیشنهاد میکند که اروپا در زمینه کارآفرینی عقب مانده و به حداقل ۲۰ میلیون کارآفرین بیشتر *(عمداتا به صورت کارآفرینان دیجیتال)* نیاز است. اما کارآفرینی دیجیتال چیست و چرا برای سیاست گذاران اهمیت دارد که روی کارآفرینی دیجیتال سرمایه گذاری کنند؟

به طور کلی میتوان تکنولوژی های دیجیتال را به سه دسته تقسیم نمود: محصولات دیجیتال، پلت فرم ها و زیرساخت دیجیتالی. محصول دیجیتال در واقع یک قطعه، اپلیکیشن موبایل یا محتوای رسانه ای است که یک عملکرد خاص و مشخص دارد. چنین محصولات دیجیتالی نه فقط روی موبایل های هوشمند و ابزارهای شخصی دیگر بلکه روی وسایل خانگی، اسباب بازی ها، کفش، ماشین و غیره سوار میشود. یک پلت فرم دیجیتالی مثل سیستم عامل iOS اپل یا اندروید فضایی را برای برپایی محصولات دیجیتالی فراهم می آورد. پلت فرم های دیجیتال فرصت های جذابی را برای کارآفرینان جهت توسعه محصولات و خدمات تکمیلی ایجاد میکنند.

در نهایت، زیرساخت های دیجیتال مانند فضای ابر *(cloud computing)*، پرینترهای سه بعدی، رسانه های اجتماعی و غیره بستر و ابزار را برای نوآوری و کارآفرینی دیجیتال فراهم می آورد. این ابزارها شامل ارتباط، همکاری، قابلیت های محاسباتی – تحلیلی هستند. چنین زیرساختهای اجتماعی نیز که اغلب دولت ها پشتیبان آنها هستند باعث دموکراتیزه شدن *(دسترسی اسان و همگانی)* کارآفرینی و فرصت های کسب و کار از کشف فرصت های کسب و کار، تا تست ایده و درک نیازهای مشتری و تامین مالی استارت آپ ها شده اند. به عنوان مثال میتوان به سیستم های دریافت سرمایه های خرد *(Crowdfunding)* و هدایت آن به سمت کارآفرینان با پتانسیل یا محاسبات ابری *(cloud computing)* اشاره نمود که در این چهارچوب خدمات مناسبی را به صورت بسیار ارزان در اختیار کارآفرینان قرار میدهند.

فضای دیجیتال هم محصولات و هم فرایند کارآفرینی را تحت تاثیر شگرف قرار داده به نوعی که در حال گذار از کارآفرینی سنتی به عصر کارآفرینی دیجیتال هستیم. این تغییرات شامل فیکس یا مشخص نبودن مرز ارائه محصول و خدمات به مشتریان میشود. در حقیقت فرایند توسعه محصول میتواند حتی به بعد از ارائه محصول به مشتریان نیز کشیده شود. به عنوان مثال شرکت تسلا، با تغییر و به روز رسانی قطعات دیجیتال ماشین های خود، قادر به ارائه عملکرد جدید و مناسب تری به مشتریان حتی بعد از تحویل ماشین به آنها شد. چنین سیالیتی نه فقط در محصولات بلکه در فرایند کارآفرینی هم در عرصه دیجیتال مشاهده میشود.

false
true
false
false

true