×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
کشف یک شیء تازه در کاخ سعدآباد

کشف یک شیء تازه در کاخ سعدآباد

اخبار فرهنگی هنری پایشگر- یک اثر سنگی که به گمان کارشناسان یک فواره آب‌نمای محیطی و تزئینی است، در محوطه مجموعه کاخ‌های سعدآباد کشف شد. دوره تاریخی این شیء هنوز مشخص نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، روابط عمومی مجموعه تاریخی ـ فرهنگی سعدآباد اطلاع داد: پیش از ظهر روز سه‌شنبه، بیست‌وسوم آبان‌ماه  ۱۴۰۲، همکاران واحد خدمات و پشتیبانی حین مأموریت‌های ابلاغی و روزمره در یکی از محوطه‌های مجموعه سعدآباد، متوجه بخشی از یک اثر سنگی در محوطه این مجموعه شدند و متعاقبا با دستور مؤکد مدیریت مجموعه مبنی بر رعایت تمام ضوابط و دستورالعمل‌های منطبق بر صیانت از آثار تاریخی و با حضور  تمام مسئولان اعم از یگان حفاظت، حراست  و کارشناسان ذی‌ربط و نظارت واحد حفاظت و مرمت آثار مجموعه، اثر مکشوفه تاریخی با حفاری تکمیلی و کاملا حفاظت‌شده از عمق خاک خارج و با تدابیر حداکثری و ضابطه‌مند در قالب صیانت مقدماتی به محوطه امن در سعدآباد منتقل شد.

کارشناسان مجموعه سعدآباد احتمال می‌دهند شیٔ تاریخی یادشده  که ارتفاعی در حدود یک متر دارد، مخصوص فواره آب‌نمای ساخته‌شده باشد که بنا به دلایلی که نیازمند پژوهش‌های  تکمیلی است، هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته و به یکی از محوطه‌های حاشیه‌ای مجموعه انتقال یافته است.

روابط عمومی سعدآباد همچنین اعلام کرد: پس از شناسایی این شیء، عملیات پاکسازی، حفاظت و مرمت این اثر نفیس به صورت عملیات زنده مرمتی توسط کارشناسان در ورودی کاخ موزه سبز آغاز شده  و بازدید کنندگان مجموعه می‌توانند از نزدیک شاهد روند  مرمت این اثر  باشند.

کشف یک شیء تازه در کاخ سعدآباد + عکس

در فاز مقدماتی، کارشناسان در حال تکمیل مطالعات آزمایشگاهی جنس سنگ و تطبیق نقوش حکاکی‌شده روی اثر هستند.

پس از پایان مراحل حفاظت و مرمت، این اثر هنری طی مقدمات امکان‌سنجی و مکان‌یابی در موقعیتی مناسب و به‌عنوان عضو جدیدی از آثار موزه‌ای و محیطی مجموعه سعدآباد در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

مجموعه سعدآباد همچنین اطلاع داد که فعالیت کارشناسی و تحقیقاتی توسط متخصصان به‌صورت مستمر ادامه دارد و اخبار تکمیلی و به مرور در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

کشف یک شیء تازه در کاخ سعدآباد + عکس

این مجموعه در دوره‌های پهلوی اول و دوم، کاربری مسکونی، اداری و سیاسی داشته است. در برخی اسناد اشاره شده که قدمت سکونت در سعدآباد به دوره قاجار می‌رسد، اما براساس اطلاعاتی که در وب‌سایت سعدآباد آمده است، این مجموعه از سال ۱۳۰۴ یعنی زمان قدرت گرفتن رضاشاه تا ۱۳۵۷ خورشیدی در اختیار پهلوی‌ها بوده است.

.

.

کشف یک شیء تازه در کاخ سعدآباد + عکس

کشف یک شیء تازه در کاخ سعدآباد + عکس

کشف یک شیء تازه در کاخ سعدآباد + عکس

کشف یک شیء تازه در کاخ سعدآباد + عکس

 

 

false
true
false
false

true