×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
گفت‌وگوی کم‌سابقه روسای ارتش آمریکا و روسیه پیرامون سقوط پهپاد آمریکایی

گفت‌وگوی کم‌سابقه روسای ارتش آمریکا و روسیه پیرامون سقوط پهپاد آمریکایی

اخبار بین‌الملل پایشگر– وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در جریان گفت‌وگوهایش به «لوید آستین» همتای آمریکایی خود گفت که روسیه به طور متناسب به تمامی اقدامات «تحریک‌آمیز» در نزدیکی مرز خود که مشابه پروازهای پهپادهای آمریکایی در نزدیکی مرزش باشد، پاسخ خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر به نقل از خبرگزاری تاس، این وزارتخانه به نقل از سرگئی شویگو گزارش داد: مشخص شده است که پروازهای هواپیماهای بدون سرنشین استراتژیک ایالات متحده در نزدیکی خط ساحلی کریمه تحریک‌آمیز است و شرایطی را برای تشدید اوضاع در منطقه دریای سیاه ایجاد می‌کند. فدراسیون روسیه علاقه‌ای به این نوع تحولات ندارد، اما همچنان به طور متناسب به همه تحریکات پاسخ خواهد داد.

به گفته این وزارتخانه، شویگو و لوید آستین در جریان گفت‌وگوهایشان که روز چهارشنبه به درخواست آمریکا انجام شد، بر تبادل‌نظر درباره علل و پیامدهای حادثه مرتبط با هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که سه‌شنبه در دریای سیاه سقوط کرد، متمرکز شدند.

این وزارتخانه به خبرنگاران گفت: تمرکز بر تبادل‌نظر درباره علل و پیامدهای حادثه مرتبط با هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که در ۱۴ مارس سال جاری در دریای سیاه سقوط کرد، بود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شویگو گفته است این حادثه ناشی از اقدامات ایالات متحده است که به محدودیت‌های پروازی‌ای که روسیه برای منطقه خاصی به دلیل جنگ اوکراین ایجاد کرده، بی‌اعتنایی کرده و در صدد جمع‌آوری اطلاعات علیه روسیه بوده است.

این وزارتخانه همچنین گفت که در جریان این گفت‌وگوها تاکید شد که این قدرت‌های هسته‌ای بزرگ باید کانال‌های ارتباطی خود را برای گفت‌وگو در مورد شرایط بحرانی باز نگه دارند. این وزارتخانه پس از مذاکرات مذکور گفت: قدرت‌های بزرگ هسته‌ای باید تا حد امکان با مسئولیت‌پذیری عمل کنند، از جمله اینکه کانال‌های ارتباطی نظامی را برای بحث در مورد هر موقعیت بحرانی باز نگه دارند.

همچنین وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه با ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مذاکره تلفنی داشته است.

وزارت دفاع روسیه گزارش داد: در جریان تماس تلفنی ۱۵ مارس ۲۰۲۳ بین وزیر دفاع روسیه و وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، همچنین تماس تلفنی بین ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه و معاون اول وزیر دفاع، و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا انجام شد.

روز سه‌شنبه گزارش شد که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از سری ریپر مدل ام.کیو۹، پس از آن که دو فروند جت جنگنده سوخو۲۷ روسیه سر راه آن ظاهر شدند و تصادمی هم با آن داشتند، در آب‌های دریای سیاه سقوط کرده است. روسیه اما این سناریو را رد کرده و هرگونه برخورد را تکذیب می‌کند.

یک فرمانده نظامی ارتش روسیه گفته که تجسس برای یافتن لاشه این پهپاد آغاز شده است. از این رویارویی هوایی به عنوان «جدی‌ترین» مقابله و برخورد نزدیک میان نیروهای هوایی روسیه و آمریکا پس از آغاز جنگ اوکراین یاد شده و نگرانی‌ها نسبت به تشدید تنش میان این دو قدرت اتمی را بالا برده است.

پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) می‌گوید که خلبانان از راه دور این پهپاد پس از آن که این وسیله «غیرقابل پرواز» شده بود، آن را در آب‌های دریای سیاه انداختند، اما مسکو ادعای نقش داشتن در سقوط این هواپیمای بدون سرنشین را تکذیب می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، روز چهارشنبه «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تایید کرد که مسکو عملیات تجسسی خود برای یافتن لاشه این پهپاد در دریای سیاه را آغاز کرده است. پاتروشف گفت: نمی‌دانم بتوانیم لاشه آن را از آب بیرون بکشیم یا نه، اما درست است که داریم روی این قضیه کار می‌کنیم.

این مقام نظامی روسیه همچنین گفت که از نظر او حضور این پهپاد در آب‌های دریای سیاه «تاییدی» است برای این ادعا که آمریکا در حال حمایت نظامی عملیاتی از اوکراین است. او گفت: آمریکایی‌ها دائما ادعا می‌کنند به دنبال درگیری و تخاصم نیستند… اما این خود یک گواه دیگر بر این است که آنها مستقیما در جنگ و فعالیت‌های مرتبط با آن درگیرند.

پنتاگون می‌گوید پهپاد آمریکایی بر فراز آب‌های بین‌المللی در منطقه پرواز می‌کرده است و «رویارویی و برخوردی که جنگنده‌های روسی با آن داشتند کاملا غیرحرفه‌ای و بسیار خطرناک» بوده است.

false
true
false
false

true