×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
با این شرایط، آینده اصلا خواندنی نیست…!

 

با این شرایط، آینده اصلا خواندنی نیست…!

 

گروه یادداشت و تحلیل پایشگر- اکرم محمدی- سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پس از ۱۰ روز به کار خود پایان داد و مثل همیشه مسئولان و برگزارکنندگان نمایشگاه از آمارهای راضی کننده و شرایط خوب بازار کتاب و کتابخوانی خبر دادند، اما آیا واقعا همین گونه است؟

وقتی با ناشران صحبت می کردیم از شرایط فروش کتاب چندان راضی نبودند  ومی گفتند که نمایشگاه کتاب فرصتی است برای اینکه حداقل کتاب هایی را که از قبل برایمان باقی مانده ،می توانیم بفروشیم. هرچند همان کتاب های باقی مانده هم  برای مشتریان و خریداران کتاب چندان شرایطی راضی کننده ای نبود و قیمت کتاب  افزایش بسیاری پیدا کرده است و البته به همه اینها اضافه کنید تعدادی از ناشران را که فقط به شکل مجازی در نمایشگاه حضور پیدا کردند و دیگر چندان  تمایلی به حضور فیزیکی در نمایشگاه ندارند.

با این حال مسئولان ستاد برگزاری نمایشگاه  ضمن اظهار رضایت کامل، آمارهایی را ارائه کردند و از حضور ۲۸۰۰ ناشر خارجی و داخلی رضایت داشتند. آمارهای دیگری را هم که نشان  رشد و فعالیت حوزه کتاب است، ارائه کردند.

در مجموع  اگر نگاهی به فعالیت ها و آمار انتشار کتاب از سوی مسئولان بیندازیم، می بینیم که شرایط بسیار خوب بوده و در همه زمینه ها رشد داشتیم. با این حال نمی دانیم چرا شرایط فعلی کتاب و کتابخوانی آمار راضی کننده ای نیست و میزان و سرانه مطالعه مدام در حال کاهش است.

فعلاً  که مسئولان به برگزاری سالیانه نمایشگاه کتاب، دلخوش هستند و معتقدند که «آینده خواندنی است »در حالیکه آینده زمانی خواندنی است که امروز کتاب خوانده شود و امروز باید از کتاب و کتابخوانی حمایت شود تا آینده هم خواندنی باشد.

اگر الان از مسئولان بپرسید که برای فاصله بین دو نمایشگاه چه برنامه‌ای دارند، در جواب می گویند که نمایشگاه تازه تمام شده، برنامه های آینده را اعلام می کنیم.

در واقع هیچ برنامه ای برای آینده وجود ندارد.

 

 

 

 

false
true
false
false

true