×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
تورم گریبانگیر دوسالانه خوشنویسی/حذف نقاشی خط از دوسالانه/حضوری نویسی برای جلوگیری ازخط سازی

تورم گریبانگیر دوسالانه خوشنویسی/حذف نقاشی خط از دوسالانه/حضوری نویسی برای جلوگیری ازخط سازی

 

اخبار فرهنگی هنری پایشگر-نشست خبری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران  در حالی برگزار شد؛ که مسئولان ستاد برگزاری این  دوسالانه  اعلام کردند که در تلاشند  تا با یک میلیارد و پانصد هزارتومان این دوسالانه را برگزار کنند اما به دلیل وجود تورم نمی توانند برآورد صحیح و کاملی از هزینه های این دوسالانه ارائه کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر ، در این نشست ابتدا خراسانی‌زاده رئیس شورای سیاست‌گذاری این دوسالانه با توجه به تاکید اعضای شورای سیاست گذاری دوسالانه بر کیفیت گفت:ارتقای کیفیت مهمترین هدف این دوره بود  و به همین دلیل  نیازمند برخی تغییرات و اعمال سختگیری‌ها در فرایندهای اجرایی بودیم. این تصمیم را می‌توان در رابطه با تعداد آثاری دانست که در نهایت انتخاب شدند. تاکید شورای سیاست‌گذاری بر کاهش تعداد آثار بود تا در سیر زمانی به نقطه‌ای برسیم که با افزایش کیفیت، دوسالانه تبدیل به آرزوی جدی‌تری برای هنرمندان شود.

خراسانی زاده با تاکید بر تفاوت میان دوسالانه و جشنواره‌ها ، افزود:. باید این را در نظر گرفت که دوسالانه ها  ،جشنواره نیستند با این حال  جشنواره‌هایی هم داشتیم که هردو سال یک‌بار برگزار شدند. بر همین اساس نیز سیاست‌گذاری‌هایی صورت گرفت و سعی شد ساز و کارهای در این رابطه صورت گیرد. به عنوان مثال در بحث اقدامات جانبی جشنواره بعضی شهرستان‌های خارج از قزوین که در عرصه خوشنویسی سابقه داشتند برای برگزاری رویدادهایی در همکاری با دوسالانه اعلام آمادگی کردند.

خراسانی‌زاده اظهار کرد: فرق میان نوع داوری و نوع جریان‌سازی نیز از دیگر تفاوت‌هاست. در این زمینه نحوه پرداختن به خط منجر به توجه ویژه به بحث حضوری‌نویسی شد؛ با این نگاه سیاستی که حضوری نویسی بر روح زنده خوشنویسی تاکید دارد. به واسطه هنر خوشنویسی همواره می توان از بداهه نویسی استفاده کرد چرا که هنرمند می تواند در لحظه خط را خلق کند؛ در این فرایند هنرمند از خط سازی نیز دور خواهد شد. بر همین اساس بر حضوری‌نویسی تاکید ویژه شد و در  بخش اجرایی صورت گرفت.

همچنین حسین براتی ، دبیر اجرایی هفتمین دوره دوسالانه   با تاکید بر شورای سیاست‌گذاری درخصوص حضوری‌نویسی گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری و اجرای هفتمین دوسالانه از شهریور ماه آغاز شد که با همراهی و همکاری مرکز هنرهای تجسمی کشور و انجمن خوشنویسان ایران صورت گرفت و  با توجه به تاکیدی که از سوی شورای سیاست‌گذاری بر حضوری‌نویسی وجود داشت، شاهد افزایش کیفیت آثار و دقت در رابطه با آثار راه یافته به دوسالانه بودیم.

براتی افزود: روز جمعه (٢٩ دی ماه) آیین اهدای جوایز و افتتاح هفتمین دوره در استان قزوین برگزار می شود.در این مراسم تجلیل از پیشکسوتان و اساتید مطرح همچون استاد علی‌اکبر پگاه را خواهیم داشت. همچنین همایشی تخصصی برای معرفی استاد علاالدین تبریزی ، استاد رشته نسخ که هفتمین دوره به نام ایشان برگزار شده است صورت خواهد گرفت.

دبیر اجرایی این دوسالانه اظهار کرد: در مجموع ٧٩۴ اثر  ارسال شد که به لحاظ کیفی و کمی مناسب بودند؛ باید با توجه داشت که پیش‌تر در شورای سیاست‌گذاری این مصوبه به تصویب رسید که هر هنرمند باید یک اثر را ارسال کند. بر اساس دیگر تصمیمات بخش نقاشی‌خط نیز از این دوره از دوسالانه حذف شد. به همین دلیل  نگرانی داشتیم که تعداد آثار کاهش یابد، اما خوشبختانه با استقبال خوبی روبه‌رو شدیم.

براتی مشارکت همه استان‌ها در این دوسالانه گفت: همه استان‌های کشور در این فرایند حضور داشتند. بیشترین اثر را به ترتیب استان تهران، قزوین و خراسان رضوی به دبیرخانه ارسال کردند.

سپس سیداشرف صندوق‌آبادی از این دوسالانه به عنوان رخداد بزرگ فرهنگی و هنری یاد کرد و گفت: هنر خوشنویسی از هنرهای اصیل و تاریخی است. شاید بتوان گفت از هویت‌های فرهنگی ماست و به عنوان هویت فرهنگی از آن یاد می‌شود. با ادبیات، احادیث و قرآن مأنوس است و خوشنویسان سعی کرده‌اند، نگین اشعار و حکمت را بنویسند و در راستای معرفی هنر زیبای خوشنویسی تلاش و معنا را آشکار کنند.در این دوره از دوسالانه عمیق‌تر و دقیق‌تر به حوزه خوشنویسی توجه شد؛ سعی کردیم به قالب‌های تخصصی‌تری فکر کنیم. در این دوره از دوسالانه، قالب‌های مختلف رشته‌ای را دقیق‌تر دیدیم و بستری برای کشف استعداد و ایجاد آثار فاخر فراهم کردیم. در بخش نستعلیق سه زیرمجموعه را اختصاص دادیم؛ داوری‌ها جداسازی شد و زیرمجموعه‌ها این شایستگی را داشتند که به آن‌ها به صورت جداگانه توجه شود. بر همین اساس سیاه مشق، چلیپا و قطعات آزاد به صورت جداگانه دیده شد.

او گفت: نکته دیگری که در این دوره به آن توجه شد بخش بانوان بود. بانوان به عنوان بخش مهمی از تاثیرگذاران حوزه خوشنویسی هستند. از نگاه ما بانوان می‌توانند در بخش نسخ و ثلث قدرت رقابت زیادی داشته باشند اما فرصت مناسب برای آنان ایجاد نشده بود. امسال برای اولین بار این افتخار نصیب شد که یک بانو نفر اول بخش شکسته این جشنواره است‌ و این بستر ارزشمندی برای رشد بانوان در عرصه خوشنویسی است.

براتی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا تاکید بر حضوری‌نویسی با توجه به افزایش استفاده از هوش مصنوعی صورت گرفته است یا نه گفت: بحث حضوری‌نویسی در گذشته نیز بعضاً پیش می‌آمد و این شک وجود داشت که اثر داوری شده اصل هست یا خیر؛ بر همین اساس تاکید بر این بود که آثار منتخب به استان اعلام شود و پس از آن شرایطی در انجمن خوشنویسان استان ترتیب داده شده تا نسبت به خلق اثر نظارت شود؛ این دقت و نظارت از سویی دیگر نیز موجب افزایش کیفیت اثر خواهد شد.

صندوق‌آبادی نیز  گفت: می‌توان تابلویی را با هوش مصنوعی خلق کرد که خود یک فن است اما آنچه که روح خوشنویسی را نشان می‌دهد احساس هنرمند است که روی کاغذ جاری می‌شود. جریان حرکت مرکب، عشق بازی هنرمند با مرکب و قلم است که اثرگذار خواهد بود. ما به دنبال هنر اصیل خوشنویسی هستیم که از گذشتگان به ما رسیده است. در کشورهای همجوار ما مانند ترکیه خطسازی می‌شود و نمی‌خواهیم به ما نفوذ کند و جهتمان را تغییر دهد.

او در پاسخ به حذف رشته نقاشی‌خط نیز گفت: نقاشی‌خط رشد خوبی داشته و به عنوان هنری که جوانان به آن مشغول هستند. انجمن خوشنویسان ایران سال گذشته مجمعی داشت، نقاشی‌خط در اساسنامه انجمن آمد و انجمن مکلف شد که شورای ارزشیابی آن را داشته باشد و ساماندهی حساب شده و دقیقی را از وضعیت نقاشی خط انجام شود. در این زمینه نیز با بزرگان این رشته مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته است اما در حوزه اجرا این بحث مطرح شد که آثار ارایه شده از کیفیت خوبی برخوردار نبوده است؛ نگاه هیات داوران نیز این بود که نسبت آن به سایر آثار کمتر بود. مباحثی مانند بودجه و اعتبارات نیز وجود دارد که باید اولویت‌بندی صورت می‌گرفت. در هر صورت باید این نکته در نظر گرفته بود که نقاشی خط حذف نشده اما قرار است برای دوره بعد اقداماتی صورت گیرد. ظرف امسال خبرهای خوبی را خواهید شنید.

خراسانی‌زاده نیز در همین رابطه گفت: نقاشی‌خط پدیده مستقلی از نقاشی و خوشنویسی است. به‌خصوص در دوره فعلی ما با نقاشی‌خط‌هایی مواجه هستیم که پایه خوشنویسانه ندارد و واژگان بر معنای گرافیکی تاکید دارند. شاید نقاشی‌خط باید به یک رشته تازه و مستقل تبدیل شود. بر همین اساس تاکید شورای سیاست‌گذاری بر افزایش کیفیت حتما تاثیر عمیقی بر این امر داشته است. تصور می‌کنم نباید زیرمجموعه دوسالانه تخصصی خط دسته‌بندی شود و باید در بالاترین سطح خود پیگیری شود. امیدوارم ما نیز به این سمت حرکت کنیم که رویدادهای خاص نقاشی‌خط را داشته باشیم و در قامت یک رشته مستقل به آن نگاه کنیم.

در ادامه این نشست عنوان شد که نمایشگاه آثار برگزیده با ١۶۵ اثر به مدت ١۵ روز در سرای بهشتیان سرای سعدالسلطنه قزوین دایر خواهد بود. ۴۶ اثر منتخب در رشته‌های مختلف انتخاب شده که جوایزی به آنان تعلق خواهد گرفت.

براتی در پاسخ به برآورد  دوسالانه گفت: بودجه این دوسالانه نیز حدود یک و نیم میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نیمی  از آن توسط ظرفیت‌های استانی و نیمی در سطح ملی در حال فراهم سازی است.

صندوق آبادی در همین رابطه گفت: در حوزه بودجه‌بندی باید در نظر داشت هر رخداد فرهنگی و غیرفرهنگی برآوردی دارد اما بخشی هم حداقل ٢٠ درصد به عنوان هزینه‌های پیش‌بینی نشده در نظر گرفته است. بر همین اساس برآورد دقیق هیچ رخدادی به صورت صد درصدی نمی‌تواند صحیح باشد.

در پایان نشست اعلام شد که به سه برگزیده هر بخش ٢۵ ، ٢٠ و ١۵ میلیون تومان جوایز تعلق می گیرد و در هر بخش چند نفر شایسته تقدیر در نظر گرفته شدند و به تقدیر از بانوان نیز به صورت ویژه توجه شده است.

آثار برگزیده این دوسالانه شامل١۶۵ اثر به مدت ١۵ روز در سرای بهشتیان سرای سعدالسلطنه قزوین به نمای گذاشته می شود.

 

false
true
false
false

true