×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
دست اندازهای سیاسی، عامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات/ با این شرایط و نگاه متعصبانه، مشارکت حداکثری ایجاد نمی شود

دست اندازهای سیاسی، عامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات/ با این شرایط و نگاه متعصبانه، مشارکت حداکثری ایجاد نمی شود

اخبار سیاسی پایشگر- علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی، خبرهای دریافتی از گوشه و کنار کشور، حاکی از نارضایتی مردم از نحوه گزینشی کاندیداهای این دوره از انتخابات است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر،‌ یکی از مولفه‌های مهم و تاثیرگذار در بالا بردن مشارکت مردم در انتخابات و افزایش رقابت‌های انتخاباتی، حضور افراد و چهره‌های شاخص، کارشناس، مردمی و توانمند در عرصه عمل و اجراست که قطعا می‌تواند نقش مهمی در آوردن مردم پای صندوق‌های رای ایفا کند.
با وجود اهمیت این موضوع و تاکید مکرر رهبر انقلاب مبنی بر مشارکت گسترده مردم در عرصه انتخابات، رویکرد و روش برخی از مسوولان عرصه نظارت، اما بر خلاف این رویه پیش می رود، به گونه‌ای که در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور، چهره‌ها و افراد توانمند و مردمی که تجارب زیادی هم در عرصه قانونگذاری دارند، توسط هیات‌های نظارت و یا شورای نگهبان احراز صلاحیت نشدند که این امر موجب دلسردی و در عین حال تعجب صاحب نظران شده است.
در حالی که چند روز دیگر به برگزاری انتخابات سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی باقی مانده، در برخی از حوزه‌های انتخابیه، فضای سرد و ناامیدکننده‌ای حاکم شده و بسیاری از مردم و افراد دلسوز و حتی متدین هم از عملکرد برخی مسوولان نظارتی رضایت خاطر ندارند و رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان کنونی مجلس را که در پست‌های هیات رئیسه و یا کمیسیون‌های مهم و حساس مجلس نیز بعضا حضور دارند، موجب نامیدی و کاهش مشارکت رای دهندگان در پای صندوق‌های رای می‌دانند.

به گفته کارشناسان و صاحب نظران سیاسی، در حالی که حضور و مشارکت گسترده مردم در این دوره از انتخابات، هدف و سیاست اصلی نظام و دولت محسوب می‌شود، معلوم نیست به چه علت یا عللی، برخی از مسوولان درست بر خلاف این سیاست حرکت کرده و مردم را از حضور چهره‌های توانمند در عرصه قانونگذاری و اجرا محروم می‌کنند؟
برخی گروه‌های سیاسی می‌گویند: در صورتی می‌توان ارتقای مشارکت را در انتخابات رقم زد که کاندیداهای همه جریان‌های سیاسی از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، در غیر این صورت از اساس اصلاح‌طلبان و یا سایر طیف‌ها نمی‌توانند کاندیدایی معرفی کنند و حضور آنها در انتخابات همانند مردم عادی و بر اساس تصمیم شخصی برای رای دادن یا ندادن است.
به اعتقاد این گروه‌ها، در یک انتخابات یکدست که از اساس رقابتی وجود ندارد و گروه‌های اصولگرا تنها در نهادهای انتخاباتی حاضر می‌شوند، مفهوم آرای مردمی از دست رفته است. آنها درباره تبعات این شیوه انتخابات، نتایج حاکمیت یکدست را در دو سال گذشته مورد تاکید قرار می‌دهند.

از نگاه این جریان، لازمه حضور فعال در انتخابات و پررونق شدن رقابت‌های انتخاباتی، تایید صلاحیت چهره‌هایی از اصلاح‌طلبان است که بتوان با آنها وارد فضای انتخابات شد. آنها می‌گویند در صورت تایید صلاحیت حداقلی نیز می‌توانند در عرصه انتخابات به گرم شدن تنور انتخابات کمک کنند، کما اینکه در انتخابات مجلس دهم و ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ اگرچه کاندیداهای مورد نظر آنها تایید صلاحیت نشدند، اما حداقل کاندیداهایی تایید شدند که بتوانند یک رقابت را با نیروهای اصولگرا شکل بدهند.
نقد اصلی این جریان در شرایط فعلی به وضعیت بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و وزارت کشور نیز این است که حتی این گزینه‌های حداقلی نیز دریغ شده است و با این شرایط نمی‌توان مشارکتی جز مشارکت حداقلی ایجاد کرد.
از این جهت افراد دلسوز و کسانی که هنوز راه برون رفت از مشکلات و راه‌حل هر نوع اصلاح و بهبودی در امور را از صندوق رای می‌دانند و قانون اساسی را برترین قاموس مشترک ملت ایران تلقی می‌کنند، پیشنهادهایی را برای برون‌رفت از مشکلات فعلی یا کم شدن تاثیر این دست‌اندازها بر مقوله مشارکت مطرح می‌کنند. پیشنهادهایی که باید نوشدارو پیش از مرگ سهراب تلقی شود.

false
true
false
false

true