×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳  
false
true
ضایعات نان فراتر از قاره اروپا

پایشگر-یک آسیب شناس با بیان اینکه در حال حاضر ضایعات نان ایران شش برابر قاره اروپا است، گفت: ما فاقد الگوی صحیح مصرف نان درکشور هستیم.

به گزارش پایشگر مجید ابهری، آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه ما دچار مصرف زدگی شده ایم گفت: به گونه ای که بعضی از افراد تصور می کنند هرچه بیشتر مصرف کنند،رشد و تعالی بیشتری پیدا خواهند کرد در حالی که متاسفانه کشور ما در اقلام مختلف مصرفی یک جایگاه قابل توجهی در دنیا دارد، یعنی مصرف نوشابه ما ۴ برابر دنیا، ضایعات نان ما ۶ برابر قاره آفریقا و نمک ۴ برابر دنیا است  دلیلش این است که ما به زندگی قناعت گرانه عادت نکردیم، قناعت به معنای مصرف نکردن نیست بلکه درست مصرف کردن است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ضایعات نان ایران شش برابر قاره اروپا است، بیان کرد:کیفیت نان  و آرد در جامعه ما بسیار پایین است، قرار بود نان هایی با کیفیت بالا ،بدون گوشه و ضایعات کمتر پخت شود که متاسفانه اجرایی نشد.

ابهری با بیان اینکه امروزه هر خانه ای یک کیسه ضایعات نان تولید می کند که در نهایت به مصرف گاوداری ها می رسد، تصریح کرد: ما باید درست مصرف کردن را در خانواده ها الگوپردازی کنیم و بر نانوایی ها نظارت داشته باشیم.

این آسیب شناس با بیان اینکه نان سنگک سه قیمت مختلف دارد، افزود: متاسفانه هیچ کنترل و نظارتی بر روی نانوایی ها وجود ندارد، بعضی ها آزادپز هستند و بعضی ها هم سهمیه دولتی دارند که به قیمت آزاد می فروشند.

وی با بیان اینکه ما فاقد الگوی صحیح مصرف نان در جامعه هستیم گفت: این مسئله یکی از دلایل مهم افزایش ضایعات نان در جامعه است و از طرف دیگر ما به اندازه مصرف خودمان نان تهیه نمی کنیم، می گیریم ولی در نهایت خشک و دورریز می شود و از میزان ارزی  که در حوزه گندم از کشور خارج می شود بی اطلاع هستیم. خوشبختانه در بخشی از گندم خودکفا شدیم به هر حال درست مصرف نکردن باعث افزایش ضایعات شده است.

ابهری با اشاره به اینکه ما در همه اقلام مصرفی مانند شکر، نوشابه، لوازم آرایشی و سوخت رکورددار هستیم، تصریح کرد: اما در سویا و شیر یک سوم استاندارد جهانی ،مصرف داریم که این امر به دلیل عدم الگوی مصرف درست می باشد.

این متخصص علوم رفتاری، آموزش و تبلیغ سبک زندگی اسلامی و ایرانی را مهمترین عامل در فرهنگسازی مصرف صحیح نان در جامعه عنوان کرد و افزود: اولا هر کسی باید به اندازه مصرف خود نان تهیه کند، دوم اینکه نان را تبدیل به ضایعات نکنیم و سوم اینکه نانوایی ها نیز باید رعایت شرایط اقتصادی جامعه را در چنین وضعیتی بکنند.

وی با بیان اینکه برای فرهنگسازی مصرف درست نان باید ابتدا از خود، خانواده و اطرافیان خود شروع کنیم، اظهار کرد: رادیو، تلویزیون و مدارس باید این مسایل را به دانش آموزان آموزش دهند.

ابهری با بیان اینکه بچه ها می توانند نمایندگان فرهنگسازی در خانواده ها باشند، تصریح کرد: باید از نسل های آینده آغاز کنیم و در مدارس الگوی مصرف درست را به دانش آموزان بیاموزیم. در چنین شرایطی هر کدام از آنها در خانواده یک مامور دولت برای اصلاح الگوی مصرف محسوب می شوند، بنابراین برای ایجاد و تقویت اقتصاد خانواده بچه ها بهترین وسیله هستند.

false
true
false
false

true