×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
آموزش و پرورش ، دورنمای یک حرکت فرهنگی

آموزش و پرورش ، دورنمای یک حرکت فرهنگی

 

گروه یادداشت و تحلیل پایشگر-اکرم محمدی

بدون شک آموزش و پرورش پایه و بنیاد اصلی هر کشوری را تشکیل می دهد اما نوع آموزش و دورنمای این حرکت فرهنگی باید با پژوهش و برنامه ریزی همراه باشد تا نتیجه آن در آینده ملموس باشد.

آموزش و پرورش هر کشوری مثل نهالی است که پس از کاشتن و رسیدگی مستمر، نتیجه می دهد و بدون توجه و رسیدگی، نباید انتظار ثمره قابل قبولی داشت و این همان چیزی است که دستگاه عریض و طویل  آموزش کشور با مخاطبانی چندین میلیونی از آن فاصله گرفته وتلاش برای به روزرسانی آموزش هم نتیجه چندانی نداشته و به همین دلیل است که میل و علاقه دانش آموزان به مدرسه روز به روز کاهش می یابد و کمتر دانش آموزی را می بینید که با میل و علاقه قلبی ،تحصیل و درس خواندن را ادامه بدهد.

در حال حاضر در جهانی زندگی می کنیم که آموزش رتبه نخست برای پیشرفت را بازی می کند حالا تمام کشورها  ازتوانمندی های خود برای بهبود نحوه آموزش برای حصول نتیجه بهتر، استفاده می کنند؛ از آموزش ابتدایی گرفته تا سطوح بالاتر. حالا دیگر معیارهای آموزش هم تغییر کرده و امروزه اگر کسی هر رشته یا فنی را به غایت بداند؛می تواند از آن به عنوان علم همان رشته استفاده کند.

در بین تمام علوم و فنون که قابل آموزش هستند آموزش ابتدایی از اهمیت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل بیشتر کشورها به دنبال کارآمد ترین و موثر ترین راه برای آموزش هستند. از شرایط آموزشی مناسب گرفته تا برترین و بهترین معلمان ، در حالی که در کشور ما متاسفانه آنگونه که باید به این مهم توجه نمی شود.

کودکان به عنوان سرمایه های یک کشور می توانند زمینه‌ساز پیشرفت و چشم انداز آینده ای بهتر برای کشور خود باشند. در واقع آینده  یک مملکت را دانش آموزان و کودکانی تشکیل می دهند که امروز پشت نیمکت مدرسه نشسته اند.به همین دلیل هم در هر کشوری برای داشتن آینده ای بهتر ،ابتدا برای آموزش برنامه ریزی می کنند تا بهترین بهره وری را داشته باشند.

در بسیاری از کشورها آموزش در مدارس اجباری و البته رایگان است ودر همین رابطه در قانون اساسی نیز ما هم بر این مسئله تاکید شده و طبق اصل ۳۰ چنین آمده است: “دولت‏ موظف‏ است‏ وسایل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رایگان‏ را برای‏ همه‏ ملت‏ تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد و وسایل‏ تحصیلات‏ عالی‏ را تا سر حد خودکفایی‏ کشور به‏ طور رایگان‏ گسترش‏ دهد.”

در کشور ما هم طبق قانون اساسی، آموزش برای همگان باید رایگان باشد  اما با ورود مدارس غیر انتفاعی ، شاهد افت  آموزش در مدارس دولتی هستیم و این هم به دلیل واسپاری آموزش به بخش خصوصی و به نوعی رقابت در آموزش است و نتیجه ای که امروز شاهدیم این است که  هم دانش آموزان غیر انتفاعی داریم و هم معلم غیرانتفاعی.

آموزش و پرورش ما دچار کم و کاستی های بسیاری است و این بار در سلسله مقالاتی قصد داریم تا  به مباحث آموزش ، پرورش،توانمندسازی دانش آموزان و معلمان ،آسیب شناسی در حوزه آموزش و پرورش بپردازیم.

 

false
true
false
false

true