×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اردوغان، استخوانی مانده در گلوی غرب…!

اردوغان، استخوانی مانده در گلوی غرب…!

گروه یادداشت و تحلیل پایشگر – علی مرادی مراغه ای_ استخوان در گلو مانده را کسی گویند که همچنان درد می کشد اما تحمل می کند چون نه می تواند قورت دهد و نه می تواند بیرون بیندازد!
سرنوشت سازترین انتخابات ترکیه امروز آغاز شد دو رقیب اصلی شانه‌ به شانه هم پیش می‌روند یکی از آنها(قلیچدار اوغلو) رو به غرب و آمریکا دارد و دیگری(اردوغان) رو به روسیه…

♦️این نشان دهنده اهمیت این کشور هست، کشوری که به لحاظ جغرافیایی در چهار راه اروپا، آسیا و خاورمیانه قرار دارد و جغرافیا تغییر نمی کند.
اردوغان در طول این ۲۰ سال، از غرب دور شده و متحدین سنتی غربی ترکیه را ذله کرده.
ممانعت اردوغان از تلاش سوئد برای پیوستن به ناتو، آخرین نمونه آشکار از این رفتار اوست، او استکهلم را متهم کرده که از «تروریست‌هایی» از گروه شبه ‌نظامی کرد پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) حمایت میکند، اردوغان همچنین، خواستار استرداد پناهندگان سیاسی از جمله بولنت کنش(سردبیر سابق روزنامه زمان) از سوئد است کسی که متهم است به حمایت از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶٫

♦️اردوغان تلاش کرده برای تنک کردن عرصه عمومی، دستکاری قانون اساسی، تحت سلطه درآوردن قضات، پاکسازی ارتش و تمرکز قدرت در دستانِ خودش.
او نخبگان سکولار این کشور را به حاشیه رانده و بخاطر همین، محبوبیت اش در بین متدین ترکیه بالا رفته است در زمان او، طریقت‌ها، جماعت‌ها و فرقه‌های دینی بیش از پیش فعالتر شده اند و دور از انتظار نیست که اکنون در انتخابات فعلی، این گروههای دینی به جرگه حامیان اردوغان پیوسته اند….
و اینها همگی یعنی دور شدن از کمال سنتِ آتاتورکِ لائیک و سکولار…

♦️اردوغان از اهرم ناتو سود جسته، مانع خواست ِمشروع سوئد و فنلاند برای تقویت دفاع خود پس از تهاجم روسیه به اوکراین گشته، او مسکو را به شرکای ناتو ترجیح می دهد و از تحریم های غرب مربوط به روسیه مطابعت نکرده آنها را دور زده.
تجارت ترکیه با روسیه در شش ماه پس از تهاجم، از جمله واردات انرژی، نزدیک به ۲۰۰ درصد رشد کرد. خرید سامانه های موشکی زمین به هوای روسیه توسط او، خشم واشنگتن را برانگیخته چرا که آنها را تهدیدی برای نیروهای ناتو می داند و همچنین، تجاوزات نئو عثمانی به یونان و غیره…
برنامه‌های اردوغان برای تهاجم مسلحانه به شمال سوریه و علیه کردها در برابر تلاش‌های آمریکا برای حمایت از مخالفانِ بشار اسد، موجب نزدیکی احتمالی او با دمشق گردیده و باعث تضعیف سیاستهای امنیتی غرب گشته.

♦️اما در داخل کشور ترکیه نیز اردوغان، گامهایی علیه دموکراسی و نقض حقوق بشر و تضعیف ارزش‌های لیبرال دموکراتیک برداشته، او سیستم پارلمانی ترکیه را به یک نظام ریاستی تبدیل کرده که عملاً هیچ کنترل و موازنه ای بر قدرت خود ندارد.
در حوزه اقتصاد، لیر در دهه گذشته حدود ۷۵ درصد و در سال گذشته ۴۵ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است، شکاف بین ثروتمند و فقیر افزایش یافته، ترکیه با بیکاری ۱۴ درصد و تورم ۵۸ درصدی مواجه گشته و استانداردهای زندگی کاهش یافته است.
اردوغان اخیرا برای جلوگیری از ریزش محبوبیت خود، حداقل دستمزدها را ۵۵ درصد افزایش داده، سن بازنشستگی را کاهش داده، حقوق‌های بخش دولتی را افزایش داده و برنامه‌های وام و بخشودگی بدهی‌ها را گسترش داده و اینها همگی بخاطر نزدیک شدن به زمان انتخابات بوده…

♦️غرب با پیروزی اردوغان چه خواهد کرد؟ آیا به تحریم های بیشتر روی خواهد آورد؟ یا برای توقف دائمی مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد؟ یا در صورت لزوم حتی با اصلاح معاهده آتلانتیک شمالی، عضویت ترکیه را به حالت تعلیق در خواهد آورد؟ یا اقدامات تنبیهی دیگر…؟
قلیچدار اوغلو به روسیه درباره دخالت در انتخابات ترکیه هشدار داده و اردوغان به جو بایدن…!
پس به نظر می رسد نتیجه این انتخابات یکی از اثر گذارترین انتخابات خواهد بود نه تنها در سرنوشتِ مردم داخل ترکیه بلکه برای همسایگان خارجی ترکیه و همچنین، برای مسکو و واشنگتن که بی‌ صبرانه منتظر نتایج انتخابات ترکیه هستند فوق العاده مهم می باشد…
آیا اردوغان از اسب قدرت به زیر خواهد افتاد یا…
باید منتظر ماند و دید در دور دوم انتخابات چه کسی پیروز نهایی خواهد بود؟ هفتم خرداد ماه جاری…

false
true
false
false

true