×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
تحریم های آمریکا در مورد مساله خاشقچی فردی است/ دولت و اقتصاد عربستان تحریم نشده اند

تحریم های آمریکا در مورد مساله خاشقچی فردی است/ دولت و اقتصاد عربستان تحریم نشده اند

اخبار بین المللی پایشگر- عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان سعودی در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: تحریم های آمریکا در مورد مساله خاشقچی فردی است و دولت یا اقتصاد عربستان را هدف قرار نداده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، به نوشته بامداد سه شنبه الشرق الاوسط، عادل الجبیر افزود: عربستان سعودی برحفظ روابط راهبردی و تاریخی خود با آمریکا و تحکیم این روابط تاکید دارد.
وی گفت: ما از آنکارا می خواهیم تا شواهد و مدارک خود را درباره این مساله به دادستانی عربستان ارائه کند تا برای رسیدن به همه حقایق مورد استفاده قرار گیرد.
جبیر در خصوص اظهارات مقام های ترکیه مبنی بر دست داشتن مقام های سطح بالای عربستان در قتل خاشقچی مدعی شد: منظور مقام های ترکیه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نبوده است.
وزیر خارجه عربستان همچنین درباره اظهارات اولیه و ضد ونقیض این کشور در مورد قتل خاشقچی و انکار آن از سوی مقام های سعودی گفت: آنچه که اتفاق افتاد این است که گروهی که این عملیات را انجام داد گزارش های دروغین و گمراه کننده ای ارائه کرد که باعث شد تا ابتدا این مساله رد شود و زمانی که مشخص شد که گزارش آن ها دروغ بوده، پادشاه عربستان دستور انجام تحقیق از سوی دادستان را صادر کرد.
وی درپاسخ به این سوال که اردوغان اعلام کرده که یک فایل صوتی درباره قتل خاشقچی برای مسئول اطلاعات عربستان پخش کرده با انکار این موضوع گفت: دادستانی عربستان اعلام کرده است که مدرکی از سوی طرف ترک ارائه نشده و ما امیدواریم تا طرف های ترک مدارک و شواهد خود از جمله این فایل صوتی را تحویل ما بدهند.
جبیر اضافه کرد: دادستانی عربستان در صورت یافتن شواهد جدید آن را شفاف و صریح اعلام خواهد کرد.
وزیر خارجه عربستان در پایان گفت: روابط عربستان سعودی با شرکای جهانیش روابطی راهبردی و مهم در مقابله با چالش های مشترک است و شرکای عربستان از نقش عربستان و جایگاه این کشور آگاه هستند و ما به همکاری خود با شرکایمان ادامه خواهیم داد.
خاشقچی ۵۹ ساله، سردبیر پیشین روزنامه سعودی «الوطن» و نشریه واشنگتن پست، دوم اکتبر گذشته (۱۰ مهرماه) برای انجام امور اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد اما هرگز از آن خارج نشد.
این قتل توسط عوامل سعودی انجام شده و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)به این نتیجه گیری رسیده که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دستور این قتل را داده است.

false
true
false
false

true