×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
تیراندازی به نخست وزیر پیشین ژاپن/آبه جان باخت

تیراندازی به نخست وزیر پیشین ژاپن/آبه جان باخت

اخبار بین الملل پایشگر– دولت ژاپن با تایید تیراندازی به شینزو آبه نخست وزیر پیشین این کشور ، اعلام کرد که وضعیت او نامشخص است .

به گزارش پایگاه خبری پایشگر به نقل از منابع خبری، آبه هنگام سخنرانی در شهر نارا از پشت سر هدف تیراندازی قرار گرفت .

برخی گزارشها از زخمی شدن نخست وزیر سابق ژاپن و انتقال او به بیمارستان خبر دادند.

گزارشها حاکیست که فرد تیرانداز دستگیر شده است .

برخی منابع خبری ژاپن گزارش دادندکه فرد مهاجم از اعضای سابق نیروی دریایی بوده که با استفاده از یک اسلحه دست ساز اقدام به ترور کرده است .

خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه های ژاپنی خبر داد که شینزو آبه بیهوش و در حالی که دچار حمله قلبی شده بود به بیمارستان منتقل شد.

رویترز گزارش داد : رشد شاخص نیکی ژاپن پس از انتشار این خبر متوقف شد .

همزمان ، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن هم بعد از اعلام تیراندازی به آبه، کارزار انتخاباتی خود را تعلیق کرد و به توکیو بازگشت.

آبه ، نخست وزیر پیشین ژاپن شهریور سال ۱۳۹۹ به دلیل ابتلا به بیماری روده از مسئولیتش استعفا کرد.

او در حالی که می توانست یک سال دیگر در این سمت بماند اعلام کرد بخاطر رسیدگی به وضعیت سلامتی خود از این سمت کناره گیری می کند.

آبه ۷ سال و ۸ ماه نخست وزیر ژاپن بود.

آبه جان باخت

شینزو آبه از دسامبر ۲۰۱۲ تا سپتامبر ۲۰۲۰سکان سیاست ژاپن را در دست داشت و طولانی‌ترین نخست‌وزیر این کشور بوده است. در زمان او سیاست‌های ژاپن به شکل قابل توجهی چرخش به راست کرد. آبه یکی از مدافعان سرسخت بازنگری در قانون اساسی صلح طلب ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بوده است. در اصل ۹ قانون اساسی ژاپن آمده که این کشور “برای همیشه از جنگ به عنوان حق حاکمیت ملت و تهدید یا استفاده از زور به عنوان وسیله‌ای برای حل و فصل اختلافات بین المللی چشم پوشی می‌کند.”

انتخابات مجلس اعلا روز یکشنبه این هفته در ژاپن برگزار می‌شود. بنا بر نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود که حزب او یعنی لیبرال دمکرات (LDP) پیروزی قاطع به دست آورد. این پیروزی می‌تواند به بحث تغییر قانون اساسی شتاب بیشتری دهد. ژاپن دارای برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین حمل سلاح در جهان است و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت کشور ژاپن اعلام کرد که ترور شینزو آبه باعث تعویق یا تغییر زمان انتخابات روز یکشنبه نخواهد شد .

همچنین رسانه های ژاپنی دقایقی پیش خبر دادند که شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن که هدف شلیک گلوله در یک کارزار انتخاباتی قرار گرفت، جان خود را از دست داد.

شینزو آبه امروز در حال سخنرانی در شهر «نارا» که برای انتخابات پارلمانی در آخر هفته تبلیغات می‌کرد از ناحیه پشت سر هدف گلوله قرار گرفت.

باسابقه‌ترین رهبر ژاپن، حوالی ساعت ۱۱:۳۰ در حالی که در مقابل ایستگاه راه‌آهن «کینتتسو» سخنرانی می‌کرد از پشت هدف گلوله قرار گرفت و پس از شنیده شدن دو گلوله به زمین افتاد.

«تتسویا یاماگامی – Tetsuya Yamagami» عامل تیراندازی فردی ۴۱ ساله که عضو سابق نیروی دریایی این کشور است، توسط نیروهای امنیتی ژاپن دستگیر شد.

 

false
true
false
false

true