×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
سفر نماینده گوترش به ایران مثبت بود/امیدواریم فضای مناسب صلح یمن ایجاد شود

سفر نماینده گوترش به ایران مثبت بود/امیدواریم فضای مناسب صلح یمن ایجاد شود

اخبار سیاسی پایشگر، سخنگوی سازمان ملل متحد سفر “هانس گراندبرگ” نماینده ویژه آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل به تهران را خوب و مثبت ارزیابی و اظهارامیدواری کرد که فضای مناسبی برای صلح یمن ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی گفت که توافق ایران و عربستان برای عادی سازی روابط بدون شک یک “فرصت بزرگ” و از نظر دیپلماتیک کار بزرگی است.

دوجاریک تصریح کرد: نماینده سازمان ملل سفر خوب و مثبتی به ایران داشت.امیداریم این امر، فضای مناسبی را برای اطمینان از یک مسیر سیاسی به سوی صلح یمن ایجاد کند.

سخنگوی سازمان ملل روز گذشته نیز اعلام کرد که نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن با مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره حمایت منطقه ای از آغاز روند سیاسی فراگیر یمنی برای پایان جنگ یمن در تهران گفتگو کرده است.

به گفته استفان دوجاریک، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر خارجه و سایر مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد تا در خصوص تحولات اخیر در یمن گفتگو کند.

هانس گراندبرگ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران، حمایت جمهوری اسلامی ایران از تلاشهای سازمان ملل متحد در زمینه صلح در یمن را خواستار شد و تاکید کرد که سازمان ملل در تمرکز بر راه حل سیاسی برای حل بحران یمن جدیت دارد.

حسین امیرعبداللهیان با اعلام حمایت از استمرار آتش بس، لغو محاصره انسانی و حل و فصل سیاسی بحران یمن مبتنی بر توجه به موضوعات انسانی و در چارچوب گفتگوهای یمنی – یمنی را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان همچنین، پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از هرگونه گفتگو که به تامین صلح و ثبات در یمن کمک کند و همچنین تلاشهای دبیر کل سازمان ملل متحد و اعزام نماینده ویژه برای پیگیری موضوع را اعلام کرد.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد که از سرگیری روابط سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، دستیابی به آتش‌بس در یمن را سرعت می‌بخشد.

دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد: روابط ایران و عربستان سعودی در سه سطح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مهم است.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: از سرگیری روابط سیاسی دو کشور در هر سه سطح از جمله منطقه و جهان اسلام مثبت خواهد بود.به نظر می رسد از سرگیری روابط سیاسی میان ایران و عربستان، دستیابی به آتش بس در یمن، آغاز گفتگوهای مردمی یمن و تشکیل یک دولت ملی فراگیر در این کشور را سرعت می بخشد.”

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار بیانیه ای در خصوص توافق از سرگیری روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودیگفته است: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، در اجرای عملی دکترین سیاست خارجی متوازن ، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و در مسیر عینیت بخشیدن به سیاست همسایگی و در تکمیل گام های موثر قبلی، یک گام مهم دیگر به پیش نهاد و در نتیجه مذاکرات فشرده و عملگرایانه، توافق پکن را به منظور قرار گرفتن روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان در مسیر طبیعی محقق کرد.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند. به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، امیر دریابان «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران – ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ؤگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است و بازتاب های بسیار در جهان از جمله آمریکا داشته است.

false
true
false
false

true