×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
سوداگران بازار خودرو و ارز با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه نقره‌داغ می‌شوند

سوداگران بازار خودرو و ارز با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه نقره‌داغ می‌شوند

اخبار اقتصادی پایشگر- کارشناس اقتصادی گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه معطل در مجلس مانده است در حالی که با اجرایی شدن آن سوداگرانی که به دنبال سفته‌بازی در بازارهای مسکن، خودرو و طلا و ارز هستند، نقره‌داغ می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر ،«علی صالحی» ضمن انتقاد از معطلی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید جلوی چرخه سفته‌بازی و دلالی با قرار دادن ابزار مالیات بر عایدی سرمایه گرفته شود.

وی با بیان اینکه نظام مالیاتی دارای ۲ بخش نظام مالیات‌های درآمدی و تنظیمی است گفت: مالیات بر عایدی سرمایه از جنس مالیات‌های درآمدی نیست؛ بلکه از بخش مالیات تنظیمی است.

این کارشناس اقتصادی افزود: یکی از پیش نیازهای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، وجود سیستم یکپارچه داده در کشور است تا از این طریق نقدینگی‌هایی که به سمت فعالیت‌های غیرمولد می‌روند را شناسایی کرد.

وی ادامه داد: ۳۰ سامانه داده در کشور وجود دارد که امکان دسترسی به اطلاعات فردی و مالی افراد را فراهم ساخته است؛ ولی این سامانه‌ها به یکدیگر متصل نیستند.

صالحی با تأکید بر اینکه نقدینگی‌های سرگردان و فعالیت غیرمولد در شبکه داده یکپارچه هوشمند شناسایی می‌شود گفت: عده‌ای هستند که با دریافت وام از شبکه بانکی کشور، از طریق دلالی و سفته‌بازی اقدام به خریدوفروش مسکن و خودرو می‌کنند تا از این طریق کسب سود کنند.

وی بیان داشت: اساساً یکی از موتورهای خلق نقدینگی در اقتصاد، پرداخت تسهیلات توسط بانک‌هاست، زمانی که این تسهیلات در بخش غیرمولد هزینه می‌شود در نهایت به تورم منجر خواهد شد.

کارشناس اقتصادی، ابراز داشت: خیلی‌ها معتقد هستند برای اینکه موتور خلق نقدینگی را در شبکه بانکی مهار شود باید از ابزار نظارتی استفاده کرد درحالی‌که با دستگاه‌های نظارتی به‌تنهایی نمی‌توان جلوی سفته‌بازی‌ها را گرفت.

وی ابزار مالیات بر عایدی سرمایه را یکی از راهکارهای برخورد با سفته‌بازی عنوان کرد و گفت: زمانی که مالیات از ثروت و دارایی افراد گرفته شود دیگر سوداگران اقدام به خریدوفروش مسکن و خودرو نمی‌کنند چراکه مطمئن می‌شوند به ازای هر خرید و فروشی باید بخشی از سود را در قالب مالیات پرداخت کنند.

صالحی عنوان کرد: طرح مالیات بر ثروت در کشورهای خارجی تاریخچه‌ای طولانی دارد، ازاین‌رو افراد تنها برای فعالیت‌های مولد و کارآفرینی به سمت دریافت تسهیلات می‌روند؛ اما در کشورمان پرداخت تسهیلات به افراد در همه حوزه‌ها آزاد است، در همین راستا عده‌ای به نام تولید تسهیلات دریافت؛ ولی در فعالیت‌های غیرمولد هزینه می‌کنند.

false
true
false
false

true