×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
عصر جدید،دنیای دیجیتال و الزامات آن

عصر جدید، دنیای دیجیتال و الزامات آن

گروه یادداشت و تحلیل پایشگر:حسین ثنایی نامقی-دانشجویDBA مدیریت تحول دیجیتال دانشگاه تهران-امروز برای یک لحظه چشمان خود را ببندیم و ۲۰ سال قبل را بخاطر آوریم و شرایط و سبک زندگی خود را با شرایط امروز مقایسه کنیم، در می یابیم که دچار تغییرات شگرفی در زندگی فردی و اجتماعی شده ایم

روابط بین افراد در خانواده و جامعه تغییر یافته ، شرایط اقتصادی و اجتماعی ، سلیقه ها و علاقه مندی ها ، نوع کسب و کارها و حتی ارزش های اجتماعی دگرگون شده است. شرایط امروز در سطح فردی و اجتماعی و نیز بین المللی بخاطر ورود به عصر جدیدی از تاریخ بشریت می باشد که تاکنون غیر قابل تصور بوده است.
برای شناخت عصر جدید ، در ابتدا سیر تحولات تاریخ بشریت را مورد بررسی کوتاه قرار می دهیم و در ادامه به تعریف عصر دیجیتال و الزامات آن می پردازیم تا بتوانیم برای داشتن زندگی بهتر ، آگاهی لازم را در این زمینه پیدا کرده وبا پذیرش آن ،خود را هم سو با تحولات جهانی قرار دهیم.
بشریت در طول تاریخ با انقلاب های زیادی بوده، که از جمله مهمترین آن به شرح ذیل است:
۱-انقلاب کشاورزی : باعث تحول درزندگی انسان‌ها و اسکان و یک جانشینی آنان برای تهیه زمین و کشت وکار گردید. این روند به مالکیت افراد و گروها ختم شده که در آن زمین به چیزی که باید برایش جنگید و آن را حفظ کرد تبدیل گردید.
۲- انقلاب صنعتی: این انقلاب تا کنون چهار موج را بشرح زیر تجربه کرده است:
– موج اول نقلاب صنعتی: (قرن های ۱۸ و ۱۹ میلادی) ساخت راه آهن و اختراع موتور بخار به عنوان نمادها و محرک های اصلی آن است ، باعث گردید کارخانجات بزرگ ایجاد شود و نیروی مکانیکی به یاری انسان بشتابد
– موج دوم انقلاب صنعتی: (اواخر دهه ۱۹ و اوایل دهه ۲۰ میلادی) شامل اختراع برق و ابداع روش های تولید انبوه
– موج سوم انقلاب صنعتی: (اواسط قرن۲۰ میلادی) : با اختراع نیمه رساناها و کاهش هزینه تولید و ساخت کامپیوتر شکل گرفت و در ادامه به افزایش قدرت و پردازش کامپیوترها و بوجود آمدن اینترنت و موبایل گردید.
– موج چهارم انقلاب صنعتی: (اوایل قرن ۲۱ میلادی): آغاز عصر دیجیتال می باشد که باعث توسعه دسترسی به فناوری های نوین از یک حوزه جفرافیایی یا طبقه اجتماعی خاص به کل جهان گردیده و به جزء جدایی ناپذیر زندگی تبدیل شده است . یادگیری ماشین و هوش مصنوعی با زندگی بشر پیوند خورده و رو به توسعه می باشد.
عصر جدید با مفاهیم تحول دیجیتال شکل می گیرد که این تحول تمام ابعاد زندگی بشر قرن ۲۱ میلادی را در بر می گیرد.
در دنیــای امــروز، مــا توســط فناوری هــای تحول آفریــن محاصــره شــده ایم. کاربــرد ایــن فناوری هــا در زندگــی روزمــره مــا انکارناپذیــر اســت و تبدیــل بــه بخشــی جدایی ناپذیــر از زندگــی روزانــه مــا شــده اند. فناوری هــای نظیــر شــبکه های اجتماعـی، موبایـل و فنـاوری ابـری از این جملـه هسـتند. طبـق گـزارش مجلـه فوربـس، هـر فـرد بـه طـور میانگیـن، ۲ تـا ۳ سـاعت از روز خـود را در شـبکه اجتماعـی می گذرانـد. افراد بیـش از ۴ سـاعت بـا گوشـی های خـود سـرگرم هسـتند. عمـوم اطلاعاتـی کـه روزانـه در بسـترهای مختلـف، نظیـر شبکه های اجتماعی مثـل توییتر ، تلگـرام، واتساپ و اینستاگرام ذخیـره کـرده و بـه اشـتراک می گذارند، در بسترهای ابری قرار گرفته اند. ایــن مــوارد، تنهــا نشــان دهنده گوشــه ای ازابعاد تحول دیجیتال و نفــوذ برخــی از فناوری هــای نوین و تحول آفریــن در زندگــی انسان امروزی می باشــد.
در سال های اخیر، فناوری‎های دیجیتال درحال درنوردیدن مرزهای کسب‎و‎کار در تمامی صنایع هستند. به بیان دیگر، امروز هیچ سازمان و کسب‌وکاری را نمی‌توانیم مستقل از فناوری‌های دیجیتال فرض کنیم و این مورد محدود به صنعت و یا بخش خاصی نمی‌شود. صنعت بانک، بیمه، خودرو، پتروشیمی، فولاد، انرژی، غذا، سرگرمی و … همگی تحت تاثیر فناوری‌های دیجیتال، در حال تحول می باشند.
سازمان های پیشرو در هر صنعتی مراحل تحول دیجیتال را سپری می نمایند و تمام تلاش خود را صرف ایجاد مدل های کسب و کار جدید، مبتنی بر ایجاد ارزش برای مشتریان خود با بهره گیری از فناوری های نوین و تحول آفرین می نمایند.
یکی از راهبردهای اصلی بیمه دانا در افق۱۴۰۱-۱۳۹۸ ، “فناوری های نوین در فضای دیجیتال” است که معطوف به توسعه مدل های کسب و کار دیجیتال می باشد.

false
true
false
false

true