×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
دوسالانه ای بدون موضوع ، بدون رقابت

دوسالانه ای بدون موضوع ، بدون رقابت

اخبار فرهنگی هنری پایشگر-هشتمین دوسالانه مجسمه سازی بدون موضوع ،غیر رقابتی و با تاکید بر روند محور بودن ، برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر ، عباس مجیدی رییس انجمن هنرمندان مجسمه سازضمن ارائه گزارشی  با اشاره به نحوه سیاست گذاری این دوره از بی ینال گفت: بی ینال هشتم مسیر طولانی را برای رسیدن به مرحله فراخوان طی کرده است. بیش از یکسال تلاش کرده ایم که این بی ینال به  بهترین شکل برگزار شود و به وضعیت موجود هنر مجسمه‌سازی در فضای معاصر برسیم تا از حداکثر توانمندی هنرمندان بهره‌مند شویم.

وی  بااشاره به برگزاری  بیست جلسه تخصصی برای بررسی بی‌ینال های گذشته  و نقد و تحلیل این  دوره ها گفت: امکان کیوریتوری برگزار کردن بی ینال، غیررقابتی بودن و بدون تم بودن و همچنین فرآیندمحور بودن اثر هنری در این دوره از جمله ویژگی های این دوره است.

وی همچنین به امکان تعامل خلاق هنرمند، کیوریتور و مخاطب در این دوره و امکان ارایه آثار در فضای بیرونی اشاره کرد و یادآور شد: به حمایت های اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد همچنان خوشبین هستیم و امیدواریم رویداد متفاوتی را برگزار کنیم.

محمود بخشی دبیر هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران نیز با اشاره به تفاوت های این دوره ، گفت: هشتمین دوسالانه به صورت غیررقابتی و روندمحور برگزار می شود و به جای دیدن ماحصل کارها، روند شکل گیری ایده ها را شاهد خواهیم بود که این موارد از جمله تفاوت های این دوره است.

وی افزود: تعدد دوسالانه ها و سمپوزیوم های مجسمه سازی این ضرورت را ایجاب می کند که دوسالانه مجسمه سازی تهران به شکل آوانگاردتری برگزار شود چراکه خلا مجسمه های شهری را دیگر رویدادهای مجسمه سازی پر کرده اند. بی ینال مجسمه سازی تهران باید گام را فراتر بگذارد و به مسایل فراتر از مجسمه های شهری بپردازد.

بخشی درباره موضوعی نبودن  این دوسالانه گفت:در این دوره تم و موضوع خاصی نداریم چراکه ارائه تم به حالت فرمایشی بودن هنر بیشتر نزدیک است. ما معتقدیم که هنرمند خود موضوعش را می سازد و آن را حل می کند و داشتن موضوع هم به جهان بینی هنرمند ارتباط پیدا می کند.

محمود محرومی از اعضای شورای سیاست گذاری این  دو سالانه گفت: کلیدواژه اصلی ما در فراخوان هشتمین دوسالانه مجسمه سازی، کلمه «روند» است که از واژه فرایند به روند رسیدیم و این کلمه هم شامل گذشته و هم آینده می شود در حالی که فرایند پروسه آینده را دربردارد.هنرمندان قرار است در این دوره از دوسالانه، پروژه ها و ایده های خود را برای ما ارسال کنند و ما هم در فرصت چهار ماهه تا زمان برگزاری نمایشگاه، باید از طریق کارگروه ها با این هنرمندان در ارتباط باشیم و روند خلق آثار آنها را رصد کنیم.

محمود بخشی دبیر این دوره از دوسالانه مجسمه سازی گفت: در این دوره ترجیح ما این است که به جای دیدن یک پروژه تمام شده، مستند تصویری و روند خلق آثار را شاهد باشیم و چهار ماه زمان داریم تا هم هنرمندان روی ایده های خود کار کنند و هم ما با برگزاری جلسات استودیو ویزیت که به مستندنگاری این پروژه های در حال شکل گیری اختصاص دارد، پروسه ای را که در استودیوی هنرمند در حال انجام است، به مخاطب نشان دهیم که تصاویر و مستندنگاری های آن از طریق فضای مجازی و یا مکانی به اسم لابراتوار ارائه می شود و مخاطب می تواند پیشرفت کار هنرمند را از این طریق پیگیری کند.

سپس عباس مجیدی رییس هیئت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز درباره برگزاری هشتمین دوسالانه مجسمه سازی در باغ کتاب اظهار داشت: بعد از بازدید از باغ کتاب تهران این فضا را برای برگزاری دوسالانه مجسمه سازی و تعامل با مخاطبان بسیار مناسب دیدیم چرا که هم امکان ارائه آثار بزرگ مجسمه سازی و چیدمان های بزرگ وجود دارد و هم آثاری که با رویکرد معاصر و امروزی ساخته می شود با ارائه در این مکان و فضای باز نیز همخوانی دارند.

، عباس مجیدی درباره ارائه سیاستگذاری های جدید در هر دوره از این دوسالانه و امکان استفاده از یک آیین نامه مدون در برگزاری این دوسالانه به خبرنگار خبرگزاری صبا توضیح داد: در هر دوره با ایجاد تغییرات جدید سعی داریم به سمت رویکرد معاصر حرکت کنیم و در این دوره نیز به این نتیجه رسیدیم که به سمت رویکرد فرایند محور و روندمحور حرکت کنیم که تجربه تازه و تفکر جدیدی است.

مجیدی در پاسخ به سوالی درباره نوع حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا دخالت این وزارتخانه در برگزاری دوسالانه  افزود:انجمن هنرمندان مجسمه ساز و دیگر انجمن های هنری از نظر مسائل صنفی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما انجمن از اندیشه آزاد هنرمندانش بهره می گیرد و این اندیشه های آزاد در خلق آثار هنری آنها دیده می شود. بنابراین برای برگزاری این دوسالانه نیز از حمایت های وزارت ارشاد بدون دخالت در چگونگی اجرای دوسالانه بهره مند بوده ایم.

اردشیر میرمنگره معاون امور هنرهای تجسمی اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست حضور داشت: رویکرد اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد این است که برگزاری رویدادهای هنری را به نهادهای تخصصی آنها که انجمن های هنری هستند، واگذار کند و به همین دلیل کلیه امور به انجمن هنرمندان مجسمه ساز واگذار شده است .

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اعطای مجوز به مجسمه سازان بیان کرد: بسیاری از نهادها ترجیح می دهند که در اعطای مجوزهای خود مهر تاییدی از سوی یک نهاد هم عرض دولتی را نیز همراه داشته باشند و صدور مجوز برای هنرمندان مجسمه ساز نیز بر همین مبنا انجام شده است ولی بررسی تخصصی این مجوزها از سوی انجمن هنرمندان مجسمه ساز صورت می گیرد.

محمود بخشی نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار پایشگر  در خصوص مکان برگزاری هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران و این که ارجحیت با کمیت است یا کیفیت ، گفت:باغ  کتاب تهران فضای بسیار بزرگی در اختیار دارد و محدودیت ما در این دوسالانه، به لحاظ مکانی نیست بلکه بودجه ای است که در اختیار داریم و هنرمندان نیز محدودیت زمان اجرای آثارشان را دارند که با توجه به گران بودن متریال مجسمه سازی با محدودیت بودجه نیز روبه رو هستند.بااین حال حدود ۷۰ تا ۸۰ اثر

وی درباره کیوریتوری برگزار شدن این دوسالانه توضیح داد: کیوریتوریال بودن این دوسالانه یعنی استفاده از مشاوره هنرمندان متخصص در جریان ایجاد آثار هنری و بنابراین این آثار زیر نظر تعدادی از کیوریتورها برگزار می شود که اسامی این افراد به زودی اعلام خواهد شد.

دبیر هشتمین دوسالانه مجسمه سازی درباره واژه کیوریتور هم توضیح داد: کیوریتوری مفهوم جدیدی در هنر معاصر است که در دنیا نیز سابقه چندانی ندارد و ما امیدوار هستیم که هنرمندان ما بتوانند در این حیطه فعالیت کنند و با بهره مندی از افرادی که در این دوسالانه به عنوان کیوریتور حضور دارند، در جهت رشد این حلقه مفقوده در هنر معاصر خودمان نیز حرکت کنیم.

محمود محرومی عضو شورای سیاست گذاری دوسالانه هشتم مجسمه سازی نیز گفت: وقت آن رسیده تا آثار هنری از فضای موزه ای خارج شود و آثار هنری باید بتوانند با مخاطب و اجتماع تماس بیشتری برقرار کنند.

عباس مجیدی رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز هم درباره مانا نبودن آثار در این دوسالانه بیان کرد: قرار نیست که آثار هنری ما در این دوسالانه همه ماندگار باشند و قابلیت نصب در جایی را داشته باشند بلکه ممکن است بسیاری از این آثار بعد از دوسالانه از بین برود ولی ایده آن برای همیشه ثبت می شود و باقی می ماند که این ایده هم قابل حفظ و حراست است اما برخی آثار که قابلیت ماندگاری بیشتری دارند، می توان با رایزنی با نهادهای مختلف امکان خریداری شدن آن را فراهم کرد و هنرمندان با آگاهی از امکان میرا بودن آثارشان در این دوسالانه شرکت می کنند.

محمود بخشی نیز در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت پروژه های شکست خورده در جریان خلق اثر در این دوسالانه بیان کرد: هنری که تجربه ای شکست خورده است در دنیا مورد توجه قرار می گیرد و من هم دوست دارم امکانی برای نمایش پروژه های شکست خورده در این دوسالانه فراهم شود.

در بخش پایانی این نشست، صفا سبطی دبیر انجمن هنرمندان مجسمه ساز نیز افزود: بی ینال ها با سایر رویدادهای هنری یک تفاوت ماهوی دارند. ما قرار نیست که آثار هنری را جمع آوری کرده و به نمایش بگذاریم. هدف از برگزاری بی ینال جریان سازی در هنر معاصر است و ما با این هدف دوسالانه را برگزار می کنیم.

وی افزود: در دوسالانه مجسمه سازی نیز هنرمند، کیوریتور و مخاطب پروسه هنر معاصر را به پیش می برند و به گسترش ایده کمک می کنند. بنابراین ایده ها در جریان و حرکت قرار دارند. همچنین گسترش مفهوم مجسمه و استفاده از همه رسانه های هنری نیز از جمله ویژگی های یک بی ینال مجسمه سازی است .

false
true
false
false

true